Před půlnocí se dostal v mírné levotočivé zatáčce na pravou krajnici, opřel se o svodidlo, ve smyku vjel do levého příkopu, narazil do betonové vpusti a dopadl na střechu do pole.


19letý Martin ze zadního sedadla vpravo při havárii z vozu vypadl a auto ho přimáčklo k zemi; na následky zranění zemřel. Další spolucestující utrpěli těžká zranění.


Lukáš H. byl Okresním soudem ve Strakonicích uznán vinným trestnými činy ublížení na zdraví v souběhu s ohrožením pod vlivem návykové látky a odsouzen k úhrnnému trestu odnětí svobody v trvání tří let ve věznici s dohledem. Na pět let dostal zákaz řízení a na náhradě škody musí zaplatit celkem přes 1,2 milionu. Jeho odvolání krajský soud zamítl jako nedůvodné.

Hrubé porušení?

Obžalovaný podal dovolání k Nejvyššímu soudu ČR. Bránil se proti kvalifikování skutku v nejpřísnějším odstavci trestního zákona, který sankcionuje mj. hrubé porušení dopravních předpisů.


Namítal, že podle popisu skutku v rozsudku došlo k nehodě v důsledku porušení dvou řidičských povinností (řízení po požití alkoholu a nedovolená rychlost); až v odůvodnění rozhodnutí je uvedeno, že došlo k porušení tří povinností – jel s nadměrně opotřebovanými předními pneumatikami. Dovolatel namítal, že podle znalce ojeté gumy neměly na nehodu vliv. Nadto podle dřívějších rozhodnutí NS nebylo porušení více než tří důležitých povinností řidiče navzdory následku na životech a zdraví hodnoceno jako hrubé porušení předpisů v dopravě.

Spoluzavinění?

Podle něho měl soud přihlédnout k jeho bezúhonnosti, projevené lítosti a též ke spoluzavinění poškozených, kteří nebyli připoutáni bezpečnostními pásy. Navíc porušili základní preventivní povinnost ve vztahu k riziku vzniku škody, jestliže nasedli do vozidla a zúčastnili se jízdy, ač věděli, že řidič je pod vlivem alkoholu. Spoluzavinění měl soud promítnout do rozhodnutí o náhradě škody. Soudy podle něho nesprávně posoudily skutek.


Nejvyšší soud konstatoval, že s poukazem na dovolací důvod není možné se domáhat přezkoumání skutkových zjištění. Dovolací soud musí vycházet ze skutkového stavu tak, jak byl zjištěn v průběhu trestního řízení a jak je vyjádřen ve výroku odsuzujícího rozsudku. Těžiště dokazování je v řízení před soudem I. stupně a jeho závěry může doplňovat a korigovat jen soud odvolací.


NS má za zřejmé, že primární příčinou nehody bylo, že obviněný řídil osobní automobil za stavu, kdy jeho schopnost k řízení byla výrazně ovlivněna požitím alkoholu. Další příčinou byla rychlost jízdy nepřiměřená požití alkoholu, stavu komunikace, schopnostem řidiče-začátečníka, nadto o nejméně 60 km/h vyšší, než povoluje zákon.


O dovolatelově řidičské nekázni svědčí podle NS i to, že jel s vozidlem, které mělo opotřebované pneumatiky. „Dovolatel hrubě porušil předpisy o bezpečnosti dopravy,“ uzavřel. Lukáš H. naplnil trestný čin ublížení na zdraví v nejpřísnějším odstavci.


Jestliže dovolatel v mimořádném opravném prostředku poukázal na to, že nehodu spoluzavinili jeho spolujezdci nezodpovědným chováním, protože jízdu absolvovali za situace, kdy věděli, že požil alkoholické nápoje a během jízdy nebyli připoutáni pásy, nelze námitce přisvědčit, řekl NS.


Tyto okolnosti podle jeho zjištění nebyly v posuzovaném případě jednou z příčin nehody. Nehodový děj nikdo z poškozených svým počínáním neovlivnil. Nebylo zjištěno ani to, že by nepoužití bezpečnostních pásů ze strany poškozených mohlo mít (vzhledem k rychlosti a povaze nárazu) významnější vliv na následek nehody. Dovolání Lukáše H. proto Nejvyšší soud odmítl. O rozhodnutí informoval v minulých dnech.