VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Změnili jste jídelníček? Tak tepláky a hýbat se

Jižní Čechy - Do krabičkového týmu Deníku se hlásí další nové členky, které se rozhodly pro změnu.

8.6.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník

Obrovskou radost máme nejen z toho, že zakládající členky našeho týmu Deníku již třetí měsíc zkoušejí samy na sobě, jak chutná nový životní styl, ale i z nových adeptek rozhodnutých udělat něco pro sebe.Čerstvým přírůstkem do naší party je Libuše Helešicová z Týna nad Vltavou. Knihu Domácí krabičková dieta si již zakoupila a má první zkušenost. Píše: „Je opravdu srozumitelná a recepty jsou lákavé a jednoduché. Úžasný přehled energetické hodnoty potravin i pro laika." Na svačiny si podle knihy připravila již zapékané müsli, které měly úspěch i u jejího manžela. „A to je teprve začátek!" dodává optimisticky maminka dvou dcer (12 a 15 let).

Ozvala se i maminka malého Martínka Petra Jansová z Kaplice. Má pro všechny dobrou zprávu. Před porodem vážila 85 kilogramů, před krabičkováním 75 a nyní má rovných 69 kilogramů! Víc ale těší to, že je připravena dodržovat zásady zdravějšího způsobu stravování nastálo. A k těmto slovům není co dodat: „Ubývající centimetry jsou vidět, už se na sebe ráda koukám i do zrcadla. Tak se držte všichni, co jste se rozhodli krabičkovat."

Úspěšnou krabičkářkou je Jana Tomášková z Velešína. Kila ubývají jí i jejímu manželovi. A mimo jiné napsala: „Nechtěla jsem to úplně se sportem vzdát, tak jsem k tří až pětikilometrovým vycházkám a jízdě na kole přidala kolečkové brusle, obden asi půl hodiny. Průměrně hubnu 3,5 kg za měsíc. Jediné, co mi malinko začíná vadit, je, že mi hubnou ruce a v horní části paží je to na kůži již vidět. Musím najít nějaké cviky na posílení paží. Držím nám všem moc palce a těší mě, že se stále přidávají další. Fakt to funguje," píše Jana.

Naše týmová lékařka a patronka MUDr. Alena Váchová hned na e-mail připojila radu nejen pro Janu: „Na posílení rukou pomůže chůze s holemi, tedy nordic walking." A protože i tento způsob sportování chci vyzkoušet na vlastní kůži, připojím se v nejbližších dnech k partě, která pravidelně chodí a kterou mi právě doktorka Váchová doporučila. Dám vědět v některém z dalších pátečních dílů, jaké to bylo.

Pohybové aktivitě se nevyhýbá ani další členka Blanka Dospělová z Tábora. Jí doporučila výživová poradkyně osedlat zanedbávaný rotoped hned ráno a nastartovat tak spalování pro celý den. A o pohybu byla má nedávná návštěva zajímavého centra v Českých Budějovicích.

Cesta za sportem vede na Dynamo

Říká se, že kdo chce zhubnout, má cvičit a nejíst (volbu častěji používaného synonyma si netroufám napsat). Ale to již všichni, kdo zkusili nějakou dietu, která značně omezovala příjem potravy, vědí. Jakmile opět začnou „normálně" jíst, jsou kila zpátky. Někdy dokonce váží takový experimentátor víc než před zahájením diety. V našem seriálu Krabičkový tým Deníku se chceme věnovat změně, která nám umožňuje upravit tělesnou váhu a udržet ji pokud možno co nejdéle. Tedy tak, abychom spíše měnili své návyky, než se soustřeďovali na momentální úbytek kil. A tady se neobejdeme bez vhodného pohybu. Právě proto jsem zašla do Rekondičního centra v Českých Budějovicích.

Na cestu za sportem jsem se vydala na českobudějovické Dynamo s kolegyní, která se také stala členkou našeho týmu. Šipky „rekondiční centrum" nás vedou až na místo samé labyrintem kolem fotbalového stadionu. Prostorná šatna, sprchy, z jedné místnosti se ozývá šum přístrojů a do toho příjemný mladý hlas. Patří cvičitelce Andree Trajkové, sympatické blondýně.

Poctivě se tady maká

Převlékáme se s Markétou do tepláků a kecek. Netuším, zda naše amatérské oblečení spíše nevzbudí na tvářích cvičenců pohrdavý úsměv. Obavy jsou rozptýleny, na různých šlapadlech tady poctivě makají ženy, které právě nevyskočily z módních časopisů. Úleva, tady můžeme být doma. Andrea se nás hned ujme, abychom zkrátily čas, než přijde doktorka Váchová a její kolega, kterého chci vyzpovídat. „Chcete si zkusit cvičení na míči," ptá se Andrea. Sedáme si na obří balon a cvičitelka ukazuje první cvik. Má velkou trpělivost. Po pár minutách vnímám, že to zabírá přesně na místa v mém těle, která dlouho spokojeně odpočívala. Raz, dva, tři, čtyři a znovu a teď posílíme bříško, raz, dva, tři, čtyři . . .

Vítám přestávku a pozoruji ostatní. Opírají se do šlapadel a povídají si. Andrea jim vždy nastaví hodnoty na přístroji, aby zátěž odpovídala jejich zdravotní situaci, věku, váze. Vyzkoušíme postupně všechny stroje, které jsme dosud znaly z reklam. Je to zábava. Zapojujeme se do debat. Doktorka Váchová se vítá se svým pacientem, který se rozhodl, že také začne se sebou něco dělat. Už teď si k tomu rozhodnutí může blahopřát.

Raději nic než předčasně skončit

A konečně si mohu promluvit s Pavlem Suchánkem, který jednou za dva týdny přijíždí do centra, aby byl k dispozici všem, kdo potřebují pomoct. A hned se ptám po první radě. „Raději nedělat nic, než předčasně skončit," udivuje mě Pavel Suchánek a hned vysvětluje, že pokud se člověk rozhodne pro změnu, je lepší začít pozvolna. Když si totiž naloží moc a nevytrvá, přestane se opět zcela hýbat, vrátí se nejen kila, ale zhorší se mu i stav cholesterolu, krevní glukózy i krevní tlak. Například je dobré začít s chůzí, úplně na začátku třeba jen deset minut denně, to může téměř každý, a postupně přidávat, co týden pět minut.

„Pouze změny, které dokážeme dodržovat celý život, mají smysl," říká Pavel Suchánek. Málokdo vydrží chodit třikrát, čtyřikrát týdně do fitcentra, ale udělat deset tisíc kroků denně dokáže kromě velmi nemocných prakticky každý, jen vědět jak na to. Není to pouze a jen o hodinové procházce, ale o malých úsecích chůze během celého dne, cesta do práce, kdy vystoupím o zastávku dřív, v práci jdu po schodech místo výtahem, na oběd jdu zase pěšky a po schodech.

Co do pusy, to na papír

Dostáváme se v debatě na stravu. Začněte si zapisovat vše, co sníte, říká terapeut. Jídelníček třeba jen jednoho týdne, ale poctivě psát podle hesla: co do pusy, to na papír. Ono samo popsání všeho, co sníme, pomáhá redukovat váhu. Nejíme totiž bezděčně. Každý pacient, který projde ordinací doktorky Váchové, dostává na základě toho speciální jídelníček. Ale podle slov Pavla Suchánka jde spíše o to, že do stávajícího jídelníčku, který s sebou přinese, se zanesou úpravy a přizpůsobují se časy příjmu potravin. „Neumíš snídat? Tady tě to naučíme," tvrdí. Poradí i s vařením. I já získávám jednu radu: místo mouky zahustit pokrm rozstrouhanou bramborou.

V Českých Budějovicích studují budoucí nutriční terapeuti, kteří chodí na praxi do ordinace i doktorky Váchové. Učí je mimo jiné, že je to víc o psychologii, než si mohli myslet. Vlézt pacientovi do hlavy, nabídnout mu změny, které jsou pro něho přirozené.

Půst se nenosí

A jaké další zásady je třeba dodržovat? Nesmíme mít dlouhý půst mezi jídly, doporučuje se 2 až 3 hodiny. Také se nemá žádné jídlo z pěti na jeden den vynechat. Velké množství cukru nahradit velkým množstvím zeleniny. Dávat si také pozor, že nestačí jíst tak zvaně jen zdravé jídlo, i z nepřiměřeného množství zdravého jídla můžete mít nadváhu. Dobré je vědět, že když se hýbete, můžete si také víc dopřát. Ale všeho s mírou. Pár minut chůze vám tabulku čokolády či šlehačkový dortík nevymaže. Někteří dělají právě chybu v tom, že přeceňují intenzitu zátěže a množství energie, které při ní vydají. Myslí si, že „spálili" máslový dort, ale přitom to byla jen müsli tyčinka. Základním pravidlem je nepřetížit se, pro vlastní kontrolu správné a dostatečné intenzity cvičení je to, zda dokážeme i při námaze mluvit, spíše odpovídat v krátkých větách.

A proč je ještě pohyb důležitý? Zlepšuje se vám nálada a navíc nejste nikomu na obtíž i v pokročilejším věku. „Také výkonný kardiak při infarktu neselže tak rychle a má šanci na život," dodává zkušený odborník. Cvičit můžeme kdykoliv během dne, ale doporučuje se pohybem den začít. Lépe se nastartuje metabolismus. Na cvičení není dobré přijít hladový, ale také ne přejedený. Před cvičením bychom si mohli dopřát malé množství sacharidů v kombinaci s bílkovinami, třeba müsli tyčinku bez polevy. Budeme pak cvičit intenzivněji a ve výsledku spálíme více energie.

První infarkt funguje výborně

Co bývá spolehlivým motivem, abychom začali se sebou něco dělat? „První infarkt funguje výborně," směje se mé otázce Pavel Suchánek. Dáváme dohromady fungující důvody. Prohlédnout si naše staré fotky z doby, kdy jsme byli náctiletí či -cetiletí. Nebo fotky z dovolených, kdy jsme se ještě rády nechaly fotit v plavkách. Bezpečně prý také fungují třídní srazy, na nichž se srovnáváme se svými vrstevníky. Naopak obvykle nefunguje koupit si obleček menší velikosti a hubnout do něho. Někdy mladším ženám pomáhá v redukci váhy rozhodnutí, že chtějí otěhotnět. Je popsáno mnoho případů, že žena, která nemohla přijít do jiného stavu, po snížení váhy byla úspěšná a otěhotněla. Chlapi to mají jednodušší, protože jim hodně pomáhá se vsadit. Například že do nějaké doby se chtějí postavit na start závodu, tím jsou připraveni na správnou míru pohybové zátěže. „My je pak občas musíme trochu krotit, aby se nepřetížili, odkazujeme je do reálnějších a zdraví prospěšnějších mezí," dodává zkušený terapeut.

Mít konkrétní cíl je téměř bezkonkureční metoda. Lépe se také motivují pacienti, když společně cvičí. Vzájemné hecování, společné vycházky do přírody nebo na cvičení do fit centra. Dobré je mít kolegu, kolegyni v práci, s níž se společně rozhodnete pro změnu. Lépe se tak i čelí posměškům některých nepřejících kolegů.

Pohyb zařadit do denního režimu je nutným předpokladem pro udržení změny, kterou získáme změnou jídelníčku. Pokud již zvládáte toto, mějte na paměti, že pohyb je dobré obměňovat. Zhruba po dvou měsících opět něco upravte. Možností, jak rozhýbat svá těla, je mnoho.

Pokud jste se nechali inspirovat, zkuste se do rekondičního centra podívat. Bližší informace najdete na www.vstj.cz. A napište mi o vašich zkušenostech na e-mail alena.pancerova@denik.cz. Budu se moc těšit.

Autor: Alena Pancerová

8.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Milan Šmíd kontroluje, zda skluzavky splňují bezpečnostní normy.
10

Milan Šmíd v práci klouže, tobogány má „v malíku“

Na českobudějovické Výstaviště si děti přišly prohlídnout vojáky a jejich techniku.
15

OBRAZEM: Sobota patřila dětem a vojákům

Písek bude mít chytré zastávky

Písek - Kdo využívá v Písku městskou hromadnou dopravu, může se těšit na novinku. Začnou tady totiž fungovat takzvané inteligentní zastávky.

Nevybuchlá puma ležela pod kolejemi 72 let

České Budějovice - Plzeňské seřaďovací nádraží zažilo začátkem května drama s dobrým koncem.

Baráčníci slaví devadesátku

Týn nad Vltavou - Sdružená obec baráčníků již devadesát let udržuje staré české zvyky a tradice, české kroje, české tance, českou řeč a českou píseň. Členů ale ubývá a čítá 86 členů.

AKTUALIZOVÁNO

OBRAZEM: Majáles v Českých Budějovicích vrcholí

České Budějovice - Po tradičním majálesovém průvodu pokračoval v Českých Budějovicích Majáles dalším programem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies