Na filmy lze nejen koukat, ale také o nich vést diskuse, polemizovat nad nimi, chápat je jako umělecké dílo. Přesně takové poslání má druhý ročník filmového Festivalu nad řekou, který dnes vyvrcholí v Písku. Ředitelem festivalu je Michael Havas. „Pro nás je důležité hledání souvislostí, to, aby lidé filmy nebrali jako samozřejmost,“ říká.

Ve sportovním světě se říká, že druhý ročník bývá těžší než první, kdy lze využít nováčkovské elánu. Cítíte to u Festivalu nad řekou podobně?
Druhý ročník je určitě těžší. Letos máme složitější ekonomické podmínky. Finanční krize a její vyvrcholení udělaly své. My bychom se nejraději věnovali pouze naplnění filmovému programu, nikoli hledání finančních prostředků. Chceme ale, aby festival byl takový, jaký si ho přejí návštěvníci i partneři. Potřebujeme dlouhodobou vizi.

Písecký filmový festival vymyslel Jiří Králík, někdejší ředitel Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Letos tu není. Jeho verze, proč tomu tak je, zní, že jste s ním odmítl podepsat smlouvu. Vaše verze říká, že je zaneprázdněn novým zaměstnáním. Takže jak to je?
Dosud jsem v této věci vystupoval gentlemansky. Ale řeknu to jako prvnímu vám, jak to je. S Jiřím Králíkem nelze spolupracovat. Alespoň z mého pohledu. Ale zeptejte se Petra Korče z Asociace českých filmových klubů, ředitele La Fabrika Richarda Balouse, jaké to je s Jiřím Králíkem spolupracovat. Více k tomu nemám co říct.

Festival netrvá deset dní jako v prvním roce, ale pouze sedm. Vypovídá to o něčem?
Chtěli jsme jít více do hloubky, ne do šířky. Souvisí to ale také s ekonomickou krizí. Kdybych měli více peněz, mohli bychom udělat delší festival, ale hrozilo by, že bychom dělali něco, na co nejsme zralí. Rozhodli jsme se, že festival zkrátíme a soustředíme se na jeho základní principy.

Loni byl největší osobností a hostem festivalu americký režisér Terry Gilliam. Koho byste jmenoval letos?
Polského režiséra Krzysztofa Zanussiho. Byl tu už loni, ale rozhodl se vrátit, a to o něčem vypovídá. (Krzysztof Zanussi dostal společně s dalšími pěti polskými režiséry od pořadatelů Cenu Miroslava Ondříčka, pozn. autora). Měli jsme v plánu pozvat člena skupiny Monty Python Michaela Palina, ale byly tam dva problémy. Stal se předsedou Královské geografické společnosti a v říjnu vydává knihu. Nešlo to časově skloubit.

Festival nad řekou, k němuž patří obsypané kavárenské stolky, stanová městečka, mladí lidé s batůžky, vznikl loni jako konkurence Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Soupeříte?
Jednoho dne jsem zvedl telefon a zavolal předsedovi Asociace českých filmových klubů Petr Korčovi, který stojí v čele Letní filmové školy. Vyjasnili jsme si řadu věcí. Řekli jsme si, že je nesmysl, aby si ty dva festivaly konkurovaly. Každý to dělá trochu jinak. Myslím si, že vše vychází z týmu a z člověka, který to vede. Pro nás je důležité hledání souvislostí, to, aby lidé filmy nebrali jako samozřejmost. Chceme, aby lidé o filmech přemýšleli, aby nebyli líní. A aby se u toho také bavili.

Co podle vás vytváří atmosféru píseckého festivalu?
Řeka Otava, který jím protéká. Je úžasná, pěkná je přilehlá riviéra. Jestli má festival nějakou sebereflexi, tak voda v tom hraje velkou roli.