Představili ji naposledy na slavnostech Táborská setkání, v jednání je koncert v německé Kostnici.„Lužanská mše byl zatím asi nejhodnotnější počin posledních let v Táboře – co se týče nastudování klasické literatury. Pro mnoho zdejších sboristů může být označeno jako vrchol dosavadní pěvecké 'kariéry'. Mimořádné bylo i to, že se dalo dohromady 100 muzikantů. V análech orchestru Bolech, který diriguji, jsem nenašel informaci, že by Lužanskou kdy předtím hrál," říká houslista a dirigent Jiří Sycha.
S nápadem nastudovat Mši D-dur Antonína Dvořáka za účasti sborů z Tábora a okolí přišel v roce 2009 Jakub Smrčka, ředitel Husitského muzea v Táboře, kontrabasista Bolechu a sbormistr sboru Domino. Inspiroval ho společný postní koncert sborů a možnost spolupráce ho nadchla. „Chtěl jsem také, aby členové sborů mohli zažít takové větší dílo v jeho kvalitě a vnitřní struktuře, protože to je veliká motivace, cenná zkušenost a mocný prožitek hudební či dokonce duchovní krásy. To vše lidi naplňuje a má moc je spojovat, a tak jsem si říkal, že si to Tábor, Táboráci i přespolní zaslouží," říká Jakub Smrčka. Lužanská je podle něho oblíbenou a často uváděnou skladbou, a to pro svou krásu i interpretační přístupnost, lze ji zvládnout i s amatérskými sbory.
Sbor Domino pozval ke společným zkouškám dobrovolníky – zpěvačky a zpěváky ostatních sborů. Zapojili se členové sborů Nokturno Sezimovo Ústí, Chrámový sbor Tábor a Art-n Praha. Přidali se i pěvci a pěvkyně ze sborů Hlahol Tábor, Harmonie Planá nad Lužnicí, Schola Proměnění Tábor a Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy (VUS UK) Praha. „Byli jsme rádi, že se řízení ujal výtečný hudebník a dirigent Jiří Sycha. Práce s ním byla velmi zajímavá, pro všechny to byl veliký posun v pěveckých dovednostech či schopnosti soustředit se a vnímat dílo," pochvaluje si Jakub Smrčka.
První koncerty se odehrály v kostele Proměnění Páně a v soběslavském kostele sv. Petra a Pavla v dubnu 2010. A protože existuje autorská orchestrální verze Dvořákovy Lužanské, vznikl nápad oslovit táborský orchestr Bolech. Na pódia se společné provedení dostalo letos, záměr zněl uvést dílo k Evropskému svátku hudby 21. června, stalo se v děkanském kostele na Žižkově náměstí v Táboře. „Velký zájem publika nás potěšil a především to byl skutečný svátek hudby – zvláště pro účinkující, kteří vydali to nejlepší, aby vytvořili duchovní atmosféru této hudby, což se podařilo.
Další provedení bylo na stejném místě při Táborských setkání," říkají šéfové sboru a orchestru. Lužanská v táborské verzi by příště mohla zaznít v německé Kostnici, partnerském městě Tábora.
Některé tamní sbory dílo znají, společně je prováděly a orchestrální party by rádi nastudovali členové orchestru tamní hudební školy. „Mohlo by to být krásné setkání táborských a kostnických obyvatel – hudebníků. V takové akci bych spatřoval hluboce účinné naplňování partnerství obou měst," říká vedoucí sborů.
„Osobně, kdybych byl farářem v některém velkém kostele v okolí, určitě bych se vynasnažil uvést v něm Lužanskou v podání 'táborských spojených sil'. Je to mimořádně kvalitní a inspirovaná hudba, která vynikne zvláště v chrámovém prostředí," dodal dirigent Jiří Sycha.
DAVID PELTÁN