Zlobivý kluk je trápí. Jenže lenoška, čínský šálek, čajová konvice, hodiny i učebnice matematiky ožijí a vzbouří se proti němu. Do říše bláznivé fantazie vede rodinná opera Dítě a kouzla, jejíž premiéru plánuje Jihočeské divadlo na pátek. Je určena dětem, v doprovodu rodičů mají vstup zdarma a čekají je navíc pexeso, balonky i přípitek nealkoholickým šampaňským.
Kouzelný příběh jednoho domu, druhá opera Maurice Ravela, jež měla světovou premiéru 1. února 1925 v Monte Carlu, prolíná realitu se sny. Jede se v ní na výlet ve stylu pohádek Andersena. Ravel zhudebnil svět dětí i zvířat a čarovná zahrada, jak píše autorka libreta, spisovatelka Sidonie Gabrielle Colette, chvěje křídly, červená veverkami a je rájem něžnosti a radosti zvířat. Jde o první Ravelovu operu na prknech Jihočeského divadla.
V českobudějovickém Metropolu inscenuje operu duo Skutr, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. „Je považována za jedno z nejkrásnějších hudebně dramatických děl určených nejmladší generaci – a jako takové by mělo být představeno každému dítěti, ideálně jako první operní zážitek. Ravel nás zavádí do snové vnitřní fantazie. Je zvláštně surreálný, libretem i hudbou barevný, krásný a může bavit všechny," řekl Lukáš Trpišovský.
Vzpomíná, jak v Polsku na dálnici slyšel v rádiu rozhovor se skladatelem Witoldem Lutosławskim. Mluvil o tom, že jediná opera, která ho baví a obhajuje divný žánr – přijdou dva dospělí lidé a místo, aby na sebe mluvili, zpívají – je Dítě a kouzla. „Protože co my víme, jak mluví čajová konvice, hrnek nebo hodiny?" říká Lukáš Trpišovský.
Přejí si vytvořit zážitek pro oči. Nepodbízejí se ale doslovností, a tak hrnek se objeví, když se otočí maminčina sukně, a oheň bude nádherná dáma ve večerní róbě, která do pokoje vstoupí krbovou římsou.
„Budeme pracovat s jednoduchými kouzly, z věcí, jež mají děti doma. Když se člověk sám baví a má dětskou radost, tak musí věřit, že dítě bude fascinované stejně jako on. Děti jsou velmi vnímavé, chceme je nechat proniknout do naší fantazie. Ta vzniká z blbnutí, jde o to objevit v sobě hravost," řekl Martin Kukučka.
Jeho parťák si pamatuje, že když byl malý a v noci se vzbudil, stačilo, že pouliční lampa vrhla trochu jiné světlo, a z věšáku se stala záhadná postava. V opeře se teď snaží o hravost. „Jako když si doma člověk hrál na něco. Těší mě, že zpěváci začali v dobrém slova smyslu blbnout, tak jako děti třeba s baterkou: ve scéně kocoura a kočky, kde se namlouvají, se začali vlnit, což je na operního zpěváka překvapivé," popsal Lukáš Trpišovský.
Během opery, jež trvá čtyřicet minut – děti se nestihnou nudit, místo árií, jež obvykle trvají až 18 minut, mají zde v průměru necelé dvě minuty – přijdou ke slovu i sova, oheň, princezna, pastýř s pastýřkou či strom. V chlapci se nakonec probudí soucit se zraněnou veverkou a přivede ho do matčiny náruče. Spíš než moralita ale opera připomíná zábavnou hudební fantasy.
Titulní roli Dítěte alternují sopranistky Karolína Bubleová-Berková a Vladimíra Malá, páteční premiéra i sobotní repríza začínají v Divadelním sále Metropolu od 19 hodin, poslední vstupenky na premiéru stojí 270 a 260 korun.
Dvojice Skutr, jež měla v Jihočeském divadle šéfovat opeře, což ale ještě před nástupem vzdala, tak poprvé pracuje pro budějovické divadlo. V červenci ještě připraví před otáčivým hledištěm v Krumlově Janáčkovu operu Příhody lišky Bystroušky, při níž „nechá lidi zdivočet". O sdělení, jež chtějí Skutři předat skrze Ravela, říká Martin Kukučka:
„Zaprvé, že se dá opravdu vstoupit do bláznivé a divoké fantazie. A zadruhé: morální podtext není tak podstatný jako to, že vše, co nás obklopuje – příroda i věci – má svou nostalgii, příběh, a ten je dělá jedinečnými, protože je to naše křeslo, moje lžička. To je důležité."