V místnosti obložené dřevem, z níž je vidět na přilehlý bazén a stojatou Vltavu, sedí asi deset mladých lidí. Starší muž se jednoho 
z nich anglicky ptá: „Můžeš to pro mě udělat, hrát Schindlera?" Odpověď je rychlá: „Ne! Radši bych se díval…"

V areálu AMU u Poněšic běží v pondělí dopoledne workshop, kde si mladí filmaři ze škol ve střední Evropě ladí scénáře svých absolventských snímků a celovečerních debutů. „Jednak se ve skupině učí připomínkovat scénáře a jednak se s lektory scházejí individuálně, probírají dialogy a jdou do hloubky," říká Helena Zajícová 
z FAMU, která má na starosti program workshopu, jehož první část se odehrála na slovenském Art Film Festu.

Kolem půl desáté se dílna rozjíždí. Lektor Giovanni Robbiano se ptá, kdo chce hrát Schindlera. Jde o experiment – italský režisér a scenárista vzal několik scén z existujících filmů i z rodícího se scénáře a s účastníky je zkouší. Teď je na řadě dialog Oskara Schindlera a účetního  Isaaca Sterna ze slavného díla Stevena Spielberga. „Filmaři a stydí se," glosuje sklopené oči kolemsedících Robbiano.

Mladí filmaři ladí v Poněšicích u Hluboké scénáře snímků o manželce Husáka či krimithriller. Pomáhá i herečka Petra Nesvačilová.Začíná čtená zkouška. Když dialog dva mladí muži dočtou, lektor je nešetří. „Pánové, četli jste příšerně." Pak se ale usměje  a scénu rozebírají. Robbiano vysvětluje, jak se asi židovský účetní cítil, když ho navštívil Schindler, člen NSDAP. „Když v roce 1941 v Krakově přijde za Židem chlap v dlouhém koženém kabátě se svastikou na klopě, je to dobrá zpráva? Ne…"

Mladí filmaři budou mj. pracovat na scénáři o manželce Gustáva Husáka či krimithrilleru o vyšetřování brutální vraždy chlapce. Robbiano s aktéry workshopu nazkouší a zrežíruje také několik scén z filmu Sněží!, který chystá studentka FAMU Kristýna Nedvědová. S tím mu pomůže herečka Petra Nesvačilová, rodačka z Tábora, která hrála ve filmech Pusinky, Protektor či seriálu Kriminálka Anděl. Ve Sněží! ztvární hlavní roli.

„Studuju dokument na FAMU, jezdíme sem na soustředění. Ale je to pro mě nová zkušenost, že nás budou režírovat různé party, těším se," líčí 27letá herečka.

Mladí filmaři ladí v Poněšicích u Hluboké scénáře snímků o manželce Husáka či krimithriller. Pomáhá i herečka Petra Nesvačilová (na snímku).

Návrat do jižních Čech pro ni znamená vzpomínky na dětství. Pořád jezdí do Tábora, který má ráda, podobně studium na Biskupském gymnáziu v Českých Budějovicích bylo podle ní super. Na TV obrazovkách se objeví na podzim, kdy půjde film z cyklu Škoda lásky, v prosinci pak dokument, který právě natáčí o Václavu Klausovi.

„Bude asi trošku problematický, pak možná emigruju, ale zatím jsem v pohodě. Na tento dokument mě oslovili, byla jsem poslušná posluchačka, nejsem a priori konfliktní," doplňuje herečka.

Midpoint
Workshop v areálu AMU v Poněšicích na Českobudějovicku podporuje mladé filmaře, kteří zde rozvíjejí své příběhy. Letos se pracuje na 15 projektech, přijelo 36 lidí z Česka, Chorvatska, Maďarska, Polska, Rumunska 
i Slovenska. „Mají zde možnost pracovat s kolegy z těch nejlepších filmových škol ve střední Evropě a vzájemně si pomáhají vyvíjet scénáře pro absolventské filmy nebo celovečerní debuty. Pomáhají jim renomovaní lektoři," řekl děkan FAMU Pavel Jech. Na čtvrtém ročníku workshopu se podílí 11 škol. Filmaři se také učí, jak nejlépe představit své projekty zástupcům filmových fondů a producentům.

Vevnitř se ve velkém pije káva, filmaři pracovali v neděli do noci. Začíná se zkoušet schindlerovská scéna, předtím Robbiano nabádá, že mladí musí nakoukat tuny filmů. S nadsázkou ještě kárá dívku, která je očima zavrtaná do displeje telefonu. „A pořád píšou zprávy svým partnerům," baví ostatní. „Když si vyzkoušíte hraní, tak až budete příště psát scénář, budete vědět, jak herec přemýšlí, jak sedí, jak se hýbe," vysvětluje lektor.

Tin Žanić ze Záhřebu s ním souhlasí. Ozkoušel si kůži Oskara Schindlera. „Najednou cítíte emoce herců a jste součástí charakteru…  Giovanni je cool, dobře nás motivuje, líbí se mi, co dělá," hodnotí vysoký černovlasý filmař.

Venku před areálem je ticho, odrážející, že stojí vprostřed lesů. Z ticha se navíc filmaři jen tak nedostanou, žádný výlet na Hlubokou ani do Krumlova. Do čtvrtka zůstanou 'zavřeni'. Záměrně. Podle Heleny Zajícové se workshopy dělají v místech, ze kterých není úniku, kvůli koncentraci, nehledě na to, že program je nabitý. Zdá se, že snaha se oplácí: ze scénářů vyvíjených na workshopu Midpoint již  vzniklo několik filmů a například slovenský snímek Momo zvítězil nedávno na festivalu v Římě…