VYBERTE SI REGION

RECENZE: Ježibaba v Rusalce je sexy strašidlo, ale čaruje postaru

Český Krumlov - Před krumlovským otáčivým hledištěm se již odehrálo nespočet hudebních dramat. Málokteré 
z nich dějově vyhovuje prostoru zámecké zahrady tak, jako populární operní pohádka, Dvořákova Rusalka. Nová inscenace Jihočeského divadla ukazuje, jak se proměňuje člověčí vnímání lásky.

30.7.2014 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
26 fotografií
Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.

Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Autentické vjemy noci, měsíce, přírody a jejích vůní, které při premiéře přirozeně doplňovaly působivé herecké, výtvarné i hudební podání, však nebyly tím jediným, co si pozorný divák odnášel z nové inscenace Jihočeského divadla. Ne nijak zásadně 'moderní' pojetí klasické opery přece jenom ukázalo něco z charakteru lidí na prahu 21. století, a totiž proměnu vnímání citu, jenž se stal Dvořákovi v daném díle ústředním motivem, tedy lásky.

Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Nové krumlovské zpracování Rusalky představuje lehce zkrácenou verzi opery podle redukcí naznačených samotným Dvořákem. Řezy tedy nejsou nikterak necitlivé, zato však praktické, neboť i finální dvě hodiny a dvacet minut byly na venkovní noční představení docela dost. Opera má navíc sama o sobě tendenci předčasně gradovat, což je dáno jednak poměrně brzkým nástupem dnes notoricky známých a očekávaných hudebních čísel, jakými jsou zvláště Měsíček na nebi hlubokém a Polonéza, jednak absencí výraznější dějové dynamiky. Tragický závěr příběhu se pak paradoxně trochu vleče.

Jestliže opera byla vždy tak trochu atrakcí, opera na otáčivém hledišti je atrakcí 'tuplem'. K jejímu správnému vyznění je vždy potřeba kostýmů, dekorací, světel, barev. V tomto směru se Rusalka povedla. Pěkná byla například 'krajina' rozevírajících se leknínů, dále planoucí ohně při proměně hlavní hrdinky v člověka. Na mnohé diváky jistě zapůsobilo promítání velkého měsíce v úplňku na setmělé pozadí zámecké zahrady nebo podvodního světa na Bellarii. Podobné akce už ale mohou zavánět levnými počítačovými triky.

V hlavních rolích se představili čeští a slovenští zpěváci, z nichž většina spojila svoji kariéru s pražským Národním divadlem. Za doprovodu orchestru Jihočeského divadla se pěkně poslouchala Rusalka Alžběty Poláčkové, jejíž témbrově zajímavý hlas a výrazová neokázalost souzněly s lidovým charakterem dvořákovských melodií. Proč sympatická víla obětovala svůj život pro prince docela nemužného, 'měkkého' lyrického tenora, jenž jako by vypadl z pořadu Pletky paní Operetky, je pro někoho možná záhadou. I Aleš Briscein ale sehrál svoji roli trouby, který vše dokonale pokazí, dobře.

Rusalka na otáčivém hledišti v Českém Krumlově.Nejenom s ohledem na pěveckou kvalitu, ale i celkové pojetí role a 'image' zaslouží pozornost dvě proslulé pohádkové bytosti, Vodník a Ježibaba. Dávno totiž tomu, kdy podobné postavy měly svým zjevem nahánět hrůzu. Zelená pleť 
a plešatá hlava 'hakenovského' vodníka, stejně tak rozcuchané vlasy, bradavice na nose a kočky na ramenou minulých čarodějnic už nefrčí. Dnešní strašidla jsou mladá, krásná a hlavně sexy! Kam se na vodníka Štefana Kocána hrabal v působivosti vzhledu samotný princ? O tom, že se ježibabě a zároveň cizí kněžně Jolaně Fogašové podaří odlákat prince z Rusalčiny náruče, nikdo ani trochu nepochyboval. Moderní pojetí pohádkových postav nakonec ale působilo svěže. Jak aristokraticky vyhlížející vodník, tak smyslná ježibaba v jezdeckých rajtkách navíc výborně zpívali a hráli.

Se záměrnou modernizací postav souvisela i možná ne zcela uvědomovaná modernizace vlastního ideového jádra opery. Zdůrazněný element sexuality, jejž přinášela zvláště trojice vilných lesních žínek, do jisté míry přesunul těžiště od romantické oslavy lásky metafyzické k oslavě lásky fyzické. To samo o sobě samozřejmě nelze chápat jako negativní fakt, spíše jako poznatek 
o současné době. Zajímavým prvkem byl i zvláštní, občas úsměv vyvolávající kontrast onoho 'starého' a 'nového' 
v krumlovské Rusalce. To když například moderní rajcovní ježibaba čarovala ještě postaru: „Čury mury fuk, bílá pára vstává z luk!"

JAN BLÜML
Autor je muzikolog

Hodnocení Deníku: 80%

Autor: Redakce

30.7.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

předu) a Štěpán Hřebejk se bijí před brankou Kadaně.

Zarputilou Kadaň udolali hokejisté ČEZ Motoru až v závěrečné třetině

Ilustrační foto

K zápisům půjdou děti poprvé až v dubnu

Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Pokud jste někdy nasazovali klasické sněhové řetězy, určitě vás napadlo, že by jejich montáž mohla být o trochu snadnější a rychlejší. Nový český vynález naštěstí splňuje obojí zmíněné.

K mání nejsou běžecké boty některých velikostí

České Budějovice - Prodejci zimního zboží mají pré. Silná zima a dostatek sněhu provětrávají sklady. Zatímco v některých městech ČR prý došla hrabla na sníh, na pumpách chybí aditiva atd, v Českých Budějovicích jsme si ověřili, že kromě běžeckých bot v některých velikostech, které schází v e skladech celé republiky, se dá potřebné zimní vybavení na hory či do města zakoupit.

Na zabijačku se může těšit rodina i sousedé

České Budějovice - Domácí zabijačky jsou příležitostí k setkávání a hodování. Několik let není dle zákona možné podělit své známé, jak bývalo dobrým a vítaným zvykem. Vloni v červenci předložil ministr zemědělství vládě novelu veterinárního zákona, který měl od ledna kromě jiného zmírnit pravidla pro výslužku ze zabijačky. K jejímu schválení zatím nedošlo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies