RECENZE: Milenci zakleté lásky putují k naději. Příběh, kterému podlehnete

Jižní Čechy /FOTOGALERIE/ - Francouszký spisovatel Timothée de Fombelle napsal román Dva životy pana Perla. Velký dobrodružný příběh z pohádkové říše i Paříže. Díky táborskému Baobabu vyšel česky.

19.2.2016

Spisovatel Timothée de Fombelle napsal román Dva životy pana Perla. Velký dobrodružný příběh z pohádkové říše i Paříže. Hlavní slovo mají láska a nostalgie, Připomíná ji motiv černobílých fotografií, do jejího oparu se halí prám plný kufrů tažený po vodě.Autor: Gallimard

Píše osobní příběhy, které se nás dotýkají. Jsou totiž vždy představitelné. Představivost každého člověka je podle něj depozitář, soukromý svatostánek. Příběhy nás mění. A některá setkání nás úplně položí na lopatky. Přinutí nás, abychom jim podlehli.

Svá vlastní slova naplnil současný francouzský spisovatel Timothée de Fombelle
(*1973) v románu Dva životy pana Perla beze zbytku. Nestalo se tak ostatně poprvé, jak dobře ví čtenáři jeho předešlých do češtiny přeložených děl (Tobiáš Lolness, Vango). Táborskému nakladatelství Baobabu je třeba poděkovat. Vydáváním de Fombellových děl zprostředkovává českým milovníkům literatury to nejlepší z dnešní francouzské prózy a přináší i nejvyšší kvalitu z žánru literatury pro dospívající mládež. De Fombellovo dílo jde dál, překračuje věkové hranice. Jeho dobrodružné knihy si se zatajeným dechem přečtou i dospělí, chce se říci: zejména.

Francouzský spisovatel Timothée de Fombelle napsal román Dva životy pana Perla. Velký dobrodružný příběh z pohádkové říše i Paříže. Hlavní slovo mají láska a nostalgie.Proč? Kouzlo de Fombellovy tvorby vychází z několika dobře patrných principů. Jak spisovatel řekl v jednom rozhovoru, nechává vždy otevřenou cestu k naději, což neznamená vyloučit těžkosti života
a jeho zkoušky. Právě naopak: jeho knihy jsou jimi prosyceny. Není přitom podstatné, zda je hlavní hrdina velký sotva dva milimetry, vyvrhlo jej jako malého chlapce moře nebo je zavrženým princem z jednoho dalekého království na severu. Autorovy světy sice nesou prvky fantasy, jsou ale naprosto reálné, vykreslené do posledního detailu. Dotýkají se dětských vzpomínek. Zavádějí nás do zažité přírody, nejraději na strom, na skálu, do lesa. Stejně přesvědčivě ovšem dokáže de Fombelle vylíčit velkoměstské prostředí.

Alfou i omegou jeho příběhů je láska: pronásledovaná, nemožná, za všech okolností trvající. Nebo zakletá, zakázaná vílám, vyhnaná do exilu. Tak se s ní setkáváme v Panu Perlovi. Točí se kolem ní vše. Je silou, díky níž žijeme. Přivádí nás na svět a dovádí
k smrti. Princ Iliån alias Joshua Perle ji poznává jednoho květnového dne za studeného deště v království, kde stojí letohrádek u jezera. Do postrojů tam zapřahají vlky, vládne magie a je třeba si dávat pozor na lučištníky. Nepohodlný princ je následně poslán do vyhnanství. Exilem bez možnosti návratu se stává svět lidí…

Podobně jako v dalších románech našel de Fombelle zalíbení ve střídání prostorových a časových rovin. Ve Dvou životech pana Perla jsou to magická říše pohádkových či bájných postav, Paříž 30. let 20. století, provensálský venkov za války i Francie o pět desetiletí později. Vyprávění není chronologický sled událostí. Oblíbeným prostředkem ke stupňování napětí se autorovi i tentokrát stala retrospektiva. Napsal dobrodružný román s rychlým spádem a nadpřirozenými prvky, tak trochu i detektivku. Na rozpletení zašmodrchaného klubka vzpomínek a hektických událostí si musíme počkat do konce, stejně tak je na každém čtenáři zvážit, zda zůstala cesta k naději dostatečně otevřená. Jak moc šťastné je vlastně rozuzlení?

Francouzský spisovatel Timothée de Fombelle napsal román Dva životy pana Perla. Velký dobrodružný příběh z pohádkové říše i Paříže. Hlavní slovo mají láska a nostalgie.

K de Fombellovým dílům patří melancholie. V Panu Perlovi hrají klíčovou roli vzpomínky na nenávratnou minulost. Ztracený ráj zhmotňují pozoruhodné předměty, jakési důkazy o existenci princova království. Román je tak
i vyznáním sběratelské vášni, kterou mnozí známe právě
z dětství. Kus spleteného vrbového proutí, šupina mořské víly, oranžová skleněná kulička, prak, černobílá fotografie cukrářství. Čtenář se záhy ocitá v nebezpečném světě překupníků s tajemným zbožím. Přesto má hlavní slovo nostalgie včerejška. Připomíná ji motiv starého fotoaparátu, černobílých fotografií. Do jejího oparu se halí prám plný kufrů tažený po vodě lodí.

Autorova záliba v poezii všedního dne vrcholí v popisech pařížského cukrářství
u Perlů, druhého domova hlavního hrdiny. Spolu s ním cítíme vůni mandlového, ostružinového či růžového žužu, ale i padající tíseň v předvečer druhé světové války. Příchod Iliåna do vyhlášeného cukrářství nebyl tak náhodný, jak by se mohlo zdát. De Fombelle spojil osud svého exulanta s údělem pařížské židovské rodiny. Prolnul tak námět vyhnanství a ztráty domova napříč oběma světy. Potvrdil znovu svůj zájem o dějiny velkých událostí a jejich dopad na život konkrétního člověka.

Spisovatel Timothée de Fombelle je v nejlepším slova smyslu velmi francouzský. Umí vyprávět velké příběhy plné hravosti, jemnosti, smutku, inteligence a šarmu. Jeho milostné romance snad trochu připomínají filmy J. P. Jeuneta: Amélii z Montmartru, Příliš dlouhé zásnuby. Stačí se zastavit a začíst.

Timothée de Fombelle: Dva životy pana Perla. Baobab, 288 stran, 299 Kč.