VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ROZHOVOR: Rozdávat výpovědi je cesta do pekel, říká šéf AJG

Jihlava - S Alešem Seifertem, novým ředitelem Alšovy jihočeské galerie, o růžových brýlích, Vídeňské secesi, nových kurátorech i o boxu.

26.4.2012
SDÍLEJ:

Velké plány má Aleš Seifert (34), jenž bude od 1. července novým ředitelem Alšovy jihočeské galerie. Chce přijmout další kurátory, z výstav by chtěl například Vídeňskou secesi.Foto: Deník/ Libor Plíhal

Krok má rázný. Je i dobrý rétorik, byť obsahem slov spíš diplomat. Plány má velké:  změnit logo, zlepšit propagaci, připravit výstavu z Vídeňské secese, kam patří Gustav Klimt nebo Maximilian Lenz. A pověst drsného manažera Aleš Seifert (34), jenž se 1. července stane novým šéfem Alšovy jihočeské galerie, vyvrací. „Jsem člověk, se kterým se každý domluví," říká šéf Oblastní galerie Vysočina (OGV), kterou vede osm let.

Když vezmeme termín z vašeho oblíbeného boxu, jemuž se sám věnujete, váš předchůdce Lubomír Bednář zasadil Alšovce docela slušný knock out. V čem vidíte jeho největší chyby?
Možná vás zklamu, protože mým krédem je nikdy nekritizovat předchozí vedení. Jednak nevím, čeho se dopustím já, a jednak neznám přesně vztahy, které mohly vést k tomu, co se v Ašovce dělo. Nepřísluší mi to hodnotit. Oproti některým jiným kolegům ale pan Bednář pozvedl galerii do neuvěřitelné kondice co se týká financí, to se mu musí nechat.

Nicméně třeba dočasné svěšení výstavy Karla Zlína kvůli firemnímu večírku vyvolalo skandál. Jak byste reagoval vy?
Já si myslím, že jde o komunikaci se zaměstnanci, autorem a se zřizovatelem. Jde o to, jak to postavíte. Jestliže řeknete: dostal jsem příkaz a direktivně to nařídíte dál, je to nakonec asi nešťastná cesta, Jestliže vysvětlíte, proč to tak je a jaká je kompenzace, není to nic proti ničemu. Na druhou stranu, komunikace s Karlem Zlínem byla asi hodně nešťastná. Jinak by se nic tak extrémního nedělo, protože spousta organizací dělá podobné akce naprosto běžně.

Proč se úspěšný šéf OGV přihlásí do konkursu na ředitele Alšovky? A zkuste popsat opravdovou motivaci a pominout klišé, že to byla výzva.
Motivací byl jistě i kariérní postup. Je to trojnásobně větší organizace než jihlavská galerie, s trojnásobně většími a zajímavějšími sbírkami. Pro mě je příznačné, že už mám zkušenosti s řešením podobných situací, které jsou teď v AJG. Když jsem nastupoval v Jihlavě, byla situace stejná: bývalá ředitelka byla odvolána, problémy s depozitáři…  Když si tímhle vším jednou projdete, víte, jak se to dá zvládnout.

Sám jste zmínil, že AJG je třikrát větší než  jihlavská. Necítíte to trochu jako handicap?
Někdo to tak může brát, ale myslím si, že to může být i výhoda.  Kdybych použil sportovní terminologii, přestupuju z menšího klubu do většího, ale fotbal se hraje skoro stejně, pravidla jsou daná.

Na čem jste postavil koncepci?
Na své  vlastní zkušenosti a na tom, že by se galerie mohla během následujících deseti let stát otevřenou fungující institucí, která je přívětivá, zejména k návštěvníkům. Galerií, která dobře zvládá svůj sbírkový fond, nakupuje, sbírá, zároveň kvalitně prezentuje i současné umění. A zaměřuje se na vědeckou činnost.

Čím myslíte, že jste radní přesvědčil?
Domnívám se, že zkušeností s řízením. Už nemám růžové brýle, jako když jsem nastupoval do jihlavské galerie, kdy jsem si myslel, že můžu být ředitel a zároveň kurátor. Svět razítek, podpisů a žádanek vás pohltí natolik, že na odbornou práci vám zbývá minimum času. Dělám sice menší výstavy, ale rozhodně nepřipravuji projekty pro svou galerii. Jsem producent, který nad vším drží ochrannou ruku.

Předchází vás pověst drsného manažera, který v Jihlavě propustil, koho mohl. Kolik jste tedy rozdal výpovědí?
Jsou to fámy. Jsem naopak člověk, se kterým se každý domluví. Za celou svoji éru jsem propustil pouze jednoho člověka pro nadbytečnost. Jinak všichni ostatní odešli dohodou a rozhodně ne pod nějakým nátlakem. Bylo jich asi pět, v OGV jsem ale osm let, takže to je běžná fluktuace ve firmě. Rozhodně nepřijdu do AJG rozdávat výpovědi, to je nejlepší cesta do pekel, nemá to smysl a ničeho tím nedocílíte. Kdo bude chtít odejít, může, nikomu nebráním, ale nevidím důvod panikařit.


CELÝ ROZHOVOR najdete v pátečním Deníku

Autor: Václav Koblenc

26.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Sebevrahovi zachránili život policisté

Malíř Jiří Máška na Hluboké.
43

OBRAZEM: Jiří Máška na Hluboké

Policie stále vyzývá svědky poškození Audi Q7

České Budějovice - Už před dvěmi týdny požádala policie svědky nehody, aby pomohli vypátrat řidiče automobilu, který na parkovišti u OD Penny market v Novohradské ulici poškodil Audi Q7 černé barvy a ujel. Nyní policie vyzývá znovu a s dalšími informacemi.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Tolik lodí vyhozených větrem na břeh, na Lipensku snad nikdo nepamatuje

Dolní Vltavice – Neuvěřitelnou sílu nabral vítr, který se hnal přes otevřenou hladinu lipenského jezera při noční bouřce z pátku na sobotu. Obrovské vlny spolu s větrem nejenomže utrhly několik ukotvených jachet, ale na břeh hodily i těžký prám převozníků v Dolní Vltavici. Zpátky na vodu ho převozníci dostávali heverem.

Lesníci varují před vstupem do lesů

Českokrumlovsko - Velké škody napáchal nárazový vítr z páteční bouřky v lesích. Není radno do nich nyní chodit. Poškozeny jsou i lesy města Český Krumlov.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení