VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Unikát koněspřežky z roku 1833 střeží psí smečka

Jižní Čechy - Deník přináší druhý díl seriálu o strážních domcích koněspřežky. Historik Ivo Hajn vypráví příběhy Včelné a Kamenného Újezdu.

24.7.2014
SDÍLEJ:

Bývalý strážník domek koněspřežky v obci Kamenný Újezd. Dnes je zrekonstruován do původní podoby. Snímek z roku 2013.Foto: Ivo Hajn

Zkazky praví, že zde stálo nádraží. Strážní domek koněspřežky číslo 3, který se dochoval na Včelné 
u Českých Budějovic, dnes ovšem své někdejší poslání připomene jen vzdáleně. Třeba představit si, jak strážní drážník chodil k vagonům, dost dobře nejde, protože dveře, jež vedly ke kolejím, jsou zazděné.

„Tento domek je docela brutálně přestavěný. Dveře bývaly směrem ke trati, drážní strážník musel vycházet na koleje, aby případně mohl rychle zakročit. Domek byl relativně malinký, dnes je rozšířený dozadu a skoro se nedá poznat, že to byl strážní domeček,“ říká Ivo Hajn, odborník na koněspřežku.

Bývalý strážník domek koněspřežky ve Včelné u Českých Budějovic, byl významný tám, že zde fungovala výhybna. Snímek z roku 1925.Domek ve Včelné je významný hlavně tím, že u něho byla první výhybna ve směru od Českých Budějovic, kde se křižovaly vlaky. A svého času, když se koněspřežka stavěla, zde vyrostly pomocné dílny pro opravu vozů.

„To byly dřevěné baráky, mobilní stavby, ale nejsou bohužel zakreslené ani ve skicách. Z dob koněspřežky máme zachycené jen tři kůlny: jedna je přistavěná ke strážnímu domku v Budějovicích, druhá je v Kaplicích na nádraží a třetí kousek od posledního strážního domku číslo 21 v pohraničním pásmu,“ říká Ivo Hajn.

Mezi starousedlíky se traduje, že Včelná fungovala zároveň jako koněspřežní nádraží. Ivo Hajn to považuje za trochu zkreslené. Šlo podle něho spíše o manipulační prostor, protože u výhyben, kde vlaky čekaly, se stavěla skladiště 
na překládku zboží.

Bývalý strážník domek koněspřežky ve Včelné, snímek z roku 2013.Protože domek číslo 2, jenž stál u Lidické, je zbouraný stejně jako domek číslo 4 v Boršově, pokračuje seriál Deníku v Kamenném Újezdu. Před domkem číslo 5, schovaném mezi loukami a lesem, vítá příchozího štěkot mnoha psů.  Hlídají unikát: díky přestavbě z roku 2007 se totiž domek značně podobá tomu, jak ho v roce 1833 postavili.

„Majitel byl nadšenec, chtěl ho vrátit do stavu, jak asi vypadal. Přístavek je pochopitelně nepůvodní, ale v průčelí jsme skutečně našli, že bylo netradičně zdvojené okno, dvě klenby, což nebylo zvykem. Snažili jsme se i o původní barevnost,“ říká Ivo Hajn.

Právě dvě okna a stavební charakter činí dům výjimečným. Ze všech 52 dochovaných strážních domků se nejvíc blíží svému vzhledu z dob koněspřežních. Dnes navíc působí jako oáza, stranou od ruchu a kvapu civilizace.
„Zajímavé je, že domek patřil dráze až do roku 1968, kdy ho rodina Filištejnů koupila asi za 3500 tehdejších korun,“ říká Ivo Hajn.

Strážní domky měly zhusta obdélníkový tvar, rozlohu od 30 do 50 metrů čtverečních zastavěné plochy, střecha většinou polovalbová. Vevnitř jedna místnost, předsíň, černá kuchyně a půda. Ta zpravidla sloužila jako skladiště.

Bývalý strážník domek koněspřežky v obci Kamenný Újezd, snímek z 50. let 20. století.Domky nebyly podsklepené, 
a když chtěla rodina uchovat jídlo, moc možností neměla. 
V některých případech je doložené, že sklep byl mimo domek, ale většinou ho nahrazovala právě půda, kam se dávala mouka, luštěniny či obiloviny,  seno pro zimní krmení, maso nebo slanina.

„Seno sloužilo i jako tepelná izolace. Stropy byly dřevěné, jen nahozená prkna a sešlapala se tam hlína, tak deset, patnáct čísel, což není bůhvíjaká izolace,“ říká Ivo Hajn.

Bývalý strážník domek koněspřežky v obci Kamenný Újezd měl číslo pět.Kolem domků bývala malá hospodářství. Drážní strážníci ale neměli šanci se ze svého působiště vzdálit, jen během svátků a v neděli na bohoslužbu. Ono také projít a opravovat denně 2,5 kilometru trati nebylo jen tak.

„Obživu tak sháněla panímáma: zajít na trh, na sběr plodin, záhumenek musela také obdělávat ona, i když tam jí strážník mohl pomáhat, času měl relativně dost. Podle některých zpráv nebyly koleje 
v nejlepším stavu, přestože to měli strážníci  za povinnost. Ve zprávě z 50. let 19. století dokonce stojí, že na některých místech se koleje zcela ztrácí 
a vlaky musí jet rozbahněným terénem. Nesvědčí to o přílišné píli strážníků, nicméně si nemyslím, že by to bylo pravidlem,“ říká Ivo Hajn.

Autor: Václav Koblenc

24.7.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Andrej Babiš.
2 9

Aktér videa s Babišem: Vůbec mě nenapadlo, že z toho bude takový poprask

Ilustrační foto.

Hasiči chytali kozu na kolejích

Vařit můžete i pod širým nebem

Nemusíte vařit jen v domě. Můžete si pořídit kuchyň, která bude stát pod oblohou, nebo alespoň pod krytým přístřeškem na zahradě. A není to ani tak složité.

Auto sjelo do rybníka. Spolujezdec nepřežil

Dačice – Tragicky skončila v úterý kolem půl deváté večer jízda mladé posádky vozidla značky Peugeot 306 na cestě z Řečice ve směru na Dačice na Jindřichohradecku.

Velký návrat. Dres ČEZ Motoru bude oblékat zkušený obránce Zdeněk Kutlák

České Budějovice – Další z věhlasných odchovanců českobudějovického hokeje se vrací zpět domů. Nadcházející sezonu odehraje v barvách ČEZ Motoru zkušený obránce Zdeněk Kutlák (37 let).

Festival Open Air Musicfest Přeštěnice

Přeštěnice – Ve čtvrtek 29. června začíná už 17. ročník hudebního festivalu Open Air Musicfest Přeštěnice, a to v 19 hodin festivalovým večírkem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies