VZPOMÍNKA: Gratulace z Moskvy

Vzpomínka Davida Žáka na Václava Havla.

23.12.2011

„Jsem v pokoji hotelu. Venku je strašný mráz. V televizi sleduji přímý přenos z Vladislavského sálu. Václav Havel je zvolen prezidentem. Chci zpívat a slavit," píše ve své vzpomínce David Jan Žák. Na snímku srdce ze svíček před českobudějovickou radnicí.Foto: Deník/ Andrea Zahradníková

Netušil jsem, že se mnou odchod Václava Havla tak zamává, dozvídám se o jeho úmrtí až v neděli večer a najednou mi hlavou probíhá všechno, co jsem prožíval jako stávkující vysokoškolák, atmosféra na Václaváku, na Letné, ve městech a obcích, kam vyrážíme se spolužákem Zdeňkem Bezecným, kapsy nadité letáky, vysvětlujeme lidem, o co nám jde, noční razie SNB, ruce na kapotě, šacování, k ránu se dozvídáme o zatčení několika kamarádů.

S Michalem Koreckým odjíždíme vlakem do Prachatic na gymnázium, tam už v ředitelně sedí místní komunističtí papaláši, ředitel školy a jedna redaktorka místního plátku. Ptá se mě, jestli si jsem vědom, že jsme zmanipulováni západními vysílačkami. Nesmysl. Ředitel nás nechává vykázat z budovy. Esenbáci nás vedou k nádraží, máme ihned odjet z města, utíkáme jim a vracíme se ke gymplu, masivní dveře jsou uzamčeny, stejně i všechny východy. Studenti včele se Samem Vokurkou nás pouštějí oknem na WC. Vedou nás do tělocvičny, kde už komunisté vysvětlují mládeži, co se v republice děje. Jejich verze se od té naší diametrálně liší. Vítá nás nadšený aplaus studentů. Jediný, kdo nás zve k řečnickému stolu je kupodivu čerstvě zvolený okresní tajemník KSČ.

Vidím Václava Havla na balkóně nad náměstím, jeho fotografie s nápisem Havel na hrad jde z ruky do ruky. Pak odlétám s básnířkou Světlanou Burianovou do Moskvy. Dostáváme nabídku studovat na Literárním institutu Maxima Gorkého. V rámci studia ovšem musíme složit zkoušku z marxismu-leninismu, to je důvod k odmítnutí nabídky.

Jsem v pokoji hotelu Pirin. Venku je strašný mráz. V televizi sleduji přímý přenos z Vladislavského sálu. Václav Havel je zvolený prvním demokratickým prezidentem. Chci zpívat a slavit. Volám naší překladatelce Nataše, budeme spolu celou noc zapíjet Havla, před tím mě ovšem odchytne jistý arménský student, má skvělé červené víno, taky sleduje přenos z Prahy. Společně píšeme gratulačku Václavu Havlovi, mám jeho adresu od jednoho pražského novináře. Jsem šťastný a nic na tom nezmění ani moskevský taxikář, říká: „U vás a revoluce? To u nás poteče krev, a to je revoluce!“ Ani nic nezmění fakt, že omylem jedu na opačný konec města a Nataša mě bude čekat čtyři hodiny venku na mrazu, ani to, že mi ukradnou v metru hodinky. Jsem šťastný, že je Havel hlavou republiky, jsem šťastný i teď, i když se mi chce brečet.

DAVID JAN ŽÁK
Autor je spisovatel

23.12.2011 VSTUP DO DISKUSE

Ilustrační foto.

Děti házely z okna na chodník hračky

Trenér Robert Čepička u týmu mužů SK Čtyři Dvory po sezoně skončí.

Mé tajné přání bylo postoupit do kraje. Nevyšlo to, loučí se Robert Čepička

Nejradši jsem měl Otavu, říká vorař Václav Husa

Jindřichův Hradec - Nový exponát je od letošní, právě zahájené sezony, k vidění v zámeckém mlýně v Jindřichově Hradci, kde najdete expozici lesnictví a rybníkářství.

Tři zraněné ženy při nehodě na Strakonické, omezení provozu

České Budějovice – Do protisměru vjela v pondělí po poledni na Strakonické ulici řidička Renaultu Megan Scénic jedoucí od Husovy třídy na Pražskou.

Další žluté autobusy od června míří do jižních Čech

Strakonice - Nové autobusové spojení z Prahy do Pasova odstartuje v pondělí 12. června.

Tady strávil mládí Donald Trump

Donald Trump, nový prezident USA, nebyl vždy miliardářem. Neměl v New Yorku mrakodrap a nejezdil těmi nejdražšími vozy. V New Yorku se narodil a mládí strávil v tomto malém cihlovém domě.