Přestože Jihočech jezdí na privátním motocyklu Ducati, jehož výkon je slabší v porovnání s továrními stroji, pravidelně dokáže bojovat na hranici elitní desítky.

Rovněž Smrž měl v letošní sezóně startovat na Aprilii s tovární podporou. Nakonec zůstal u Ducati, ačkoli změnu týmu v plánu neměl ani v případě výměny značky motocyklu. “Na konci sezóny 2009 mi majitel týmu Mirco Guandalini oznámil, že v roce 2010 pojedu Aprilii. Bylo mi to jedno, ve vytrvalostních závodech, na které jsem byl v minulosti pozván, jsem už jezdil na čtyrválci,“ říká pilot, jenž byl v minulosti už třetí v osmihodinovém závodě v Kataru.

Tovární Aprilia by byla náčiním, se kterým mohl sedmadvacetiletý pilot myslet opravdu hodně vysoko. „Na novou motorku jsem se těšil. Jak dokazují oba tovární stroje Aprilia, se kterými jezdí Biaggi a Camier, je to motocykl se skvělou závodní budoucností,“ je přesvědčen.

Nakonec ale z přechodu k Aprilii sešlo. „Ani nevím, proč to neklaplo. To je spíš záležitost týmu. Guandalini musel na poslední chvíli koupit staré motorky Ducati, které již po sezóně prodal. Tím pádem jsme měli minimum času na zimní přípravu techniky,“ přibližuje problémy z úvodu sezony.

Přitom světový šampionát superbiků se letos výrazně vyrovnal směrem nahoru. Ani tovární stroje Ducati Xerox letos nepotvrzují svou loňskou převahu, kdy Haga bojoval do posledního závodu o titul mistra světa s Američanem Benem Spiesem.

„První desítka, možná spíš patnáctka jezdců, je letos hodně vyrovnaná. Haga, který jel loni o titul, se do ní letos občas ani nevejde. Přišlo několik jezdců z Moto GP a fabriky udělaly v technice obrovský skok dopředu,“ vysvětluje Smrž.

Superbiky jsou sice motocykly, které vychází z prodejních verzí (základní model si může v podstatě každý koupit v obchodě), ale v praxi nemají s prodejním modelem až tolik společného. Jiná je elektronika, hlavy válců, kola, brzdy, pérování. „Je to všechno trochu někde jinde,“ připustí současný nejlepší český motocyklový závodník.

Cena Aprilie, na které měl Smrž letos startovat, je milion euro, přičemž prodejní verze tohoto motocyklu je k mání za zhruba 400 000 korun.
V Kyalami Jihočech znovu potvrzoval, že jezdeckými schopnostmi patří mezi superbikovou elitu. Dokázal totiž vyhrát kvalifikaci a uspěl i v sobotním superpole, kam se kvalifikuje dvacítka nejrychlejších z kvalifikace.

Superpole je divácky vděčná záležitost. Po čtrnácti minutách v něm vypadnou čtyři nejpomalejší jezdci. Po dalších dvanácti minutách dalších osm a v poslední desetiminutovce si to rozdá osmička nejlepších o postavení v prvních dvou řadách na startu. Smrž si vyjel lichotivé šesté místo a postavil se tak do druhé řady.

„Po vítězné kvalifikaci byla pozice ve druhý řadě možná trochu za očekáváním. Nechci se vymlouvat, takové jsou prostě závody. Ale faktem je, že na rychlých úsecích jsem ztrácel téměř deset kilometrů za hodinu na maximální rychlosti oproti ostatním. Do superpole továrny nasadí to nejlepší, co mají v danou chvíli k dispozici. Lépe to zkrátka nešlo,“ jen pokrčí rameny.

V nedělních závodech si vyjel po dvou devátých místech cenných čtrnáct bodů. V průběžné klasifikaci šapionátu zůstal třináctý. Na elitní desítku ztrácí 18 bodů. „V neděli se znova ukázalo, kam dokáží tovární týmy vyšponovat své úsilí. Je to záležitost materiálu a především finančních možností. V mistrovství světa nejsou žádní pomalí jezdci. Je to především otázka soupeření týmů. Jezdec je ten, který dokáže zúročit nebo zahodit celou jejich práci,“ uvědomuje si.

Výsledek z Kyalami ale bere. „Žádný ze soupeřů nevypadl, takže se nedá mluvit o štěstí. Ve druhém závodě jsem dojel jen šestnáct vteřin za vítězným Haslamem a řekl bych, že jsme na trati byli vidět,“ konstatuje.

Již začátkem příštího týdne odléta na další závod MS do Spojených států na okruh v Salt Lake City. „Do Ameriky se těším. Mám tam několik kamarádů krajanů, tak si většinou uděláme po závodech pár dní volna. Chodíme střílet na střelnici, jezdit na motokrosu a spoustu dalších věcí. Je to tam trošku jiný svět, ale vždycky se těším domů, až uvidím Černou věž nebo Samsona,“ nezapře, že ho to ze světa velkých závodů vždycky táhne domů na český jih.