VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jakub Smrž pojede v příštím roce britský šampionát superbiků

České Budějovice – Potřinácté se prosadil motocyklový závodník Jakub Smrž (29 let) mezi desítku nejlepších jihočeských sportovců. V roce 2001 se postavil na pomyslný stupeň nejvyšší, tentokrát obsadil pátou příčku. „Ani jsem moc nečekal, že bych mohl v desítce figurovat," usmál se po trochu rozporuplné sezoně.

19.12.2012
SDÍLEJ:

Jakub Smrž na vyhlášení desítky nejlepších jihočeských sportovcůFoto: Deník/ Václav Pancer

V konečném hodnocení mistrovství světa superbiků obsadil patnáctou příčku, přestože jeho tým Liberty Racing nakonec sezonu vůbec nedokončil. V závěru roku pak ve třech závodech okusil prestižní britský superbikový šampionát, ve kterém by měl startovat i v příštím roce.

Z vašeho pohledu to byl asi trochu podivný rok. Je tomu tak?
Byl hodně zvláštní. Přitom všechno se začalo vyvíjet relativně dobře. Celý tým Liberty Racing se hodně zvětšil a měl jsem k dispozici úplně jiné lidi než loni, kteří fungovali podstatně lépe. Nerad používám slovo smůla, ale v úvodních závodech sezony nás prostě provázela. Kde se co přihodilo na trati, tam jsem se přimotal. Postupně to začalo jít k horšímu. Teď s odstupem času už víme, že to bylo způsobené technikou, která nefungovala tak, jak měla. Došlo to až tak daleko, že jsem se s týmem rozešel a dva závody poté celý tým skončil.

Došly v týmu peníze?
Zřejmě.

Jak se to konkrétně projevovalo? Měl jste k dispozici méně kvalitní techniku a pociťoval jste horší péči o vaši osobu?
Především motory a všechny věci kolem neměly takovou péči, jakou by měly mít.Bylo to znát i na lidech v týmu. O takových věcech ale už ani nemá cenu se bavit. Dopadlo to tak, jak to dopadlo. Dostal jsem poté nabídku odjet poslední tři závody britského mistrovství superbiků, což mě vždycky lákalo. Je to jeden z nejprestižnějších národních šampionátů, který si se svou kvalitou nezadá ani s mistrovstvím světa. Alespoň co se týká vyrovnanosti a jezdeckého obsazení. Přišel jsem do nového týmu Splitlath Redmond Aprilia, který se snaží dostat dopředu. A i když všechno nefungovalo úplně ideálně, tak se mi tam zalíbilo. Během třech víkendů jsme to dostali do nějakého lepšího stadia. Přístup týmu i kvalita šampionátu mě přesvědčily o tom, že bych tam chtěl setrvat i příští rok.

Zažil jste v minulosti sezony, abyste ji nedokončil v jednom týmu?
Stalo se mi to jednou, když jsem v průběhu sezony skončil v týmu Elit a dojížděl jsem ji u Molenaara. Teď to bylo podobné. Ale všechno zlé je k něčemu dobré. Tým Liberty dopadl špatně a z jezdců tam nezůstal vůbec nikdo. Jsem rád za tu Anglii. Je přislíbená nějaká tovární podpora od Aprilie, takže bychom měli fungovat jako její tovární tým pro britský mistrák. Tým se snaží dělat maximum pro dobré výsledky. Bude to hodně zajímavé, ale zároveň také nesmírně těžké.

Těšíte se na nové tratě ve Velké Británii?
Je tam pro mě spousta nových okruhů. Anglické tratě mají úplně jiný charakter než ty v kontinentální Evropě. Jsou hodné úzké, pořád se někam zahýbá a je tam spousta horizontů. Na jedné trati se dokonce skáče. Nebude to legrace. Všude bychom ale měli testovat a budu se snažit z videí na internetu okruhy alespoň trochu nastudovat. Těším se na to. Je to pro mě nová výzva.

To v každém případě. Ale nemrzí vás přece jen, že po dlouhých letech opouštíte mistrovství světa?
Mistrovství světa je samozřejmě nejvýš, ale v superbikách začalo nabírat trochu špatný směr. Převzala ho společnost Dorna, která je majitelem MotoGP. Výrazně tam ubylo jezdců a už to nejsou takové závody, jako bývaly dřív. A to neříkám proto, že tam už nepojedu. Hovořil jsem o tom už v průběhu sezony. Dříve mělo prvních patnáct stejné motorky, ale teď už se to začíná selektovat na tovární týmy, netovární a soukromé, které jenom doplňovaly startovní pole. Na jednu stranu mě mrzí, že už nepojedu mistrovství světa. Do budoucna je ale britský mistrák určitě dobrá volba. Je to šampionát, kde se promotér snaží dělat maximum pro jezdce i týmy. Je tam plné startovní pole dvaatřiceti jezdců a do budoucna by se seriál měl více rozšiřovat i do Evropy. Možná to jednou bude srovnatelné i s mistrovstvím světa.

Dá se odhadnout, o jaké příčky byste měl v Británii bojovat?
Vůbec nevím. Pokud bude ze strany týmu všechno fungovat a podpora bude taková, jak je domluveno, tak se můžeme bavit o plánech na tratích, které znám. Ale těžko se bavit o těch ostatních. Pokud bude všechno fungovat, tak bych se chtěl pohybovat v první pětce. Ale skutečně těžko odhadovat, jak to bude na tratích, které vůbec neznám.

V týmu budete sám?
Jsme dva jezdci. Ještě je tam se mnou Australan Mark Aitchison, který také jezdil mistrovství světa superbiků.

Nějaké rozdělení na týmovou jedničku a dvojku nehrozí?
Ne. Na to se v týmech moc nehraje. Oba budeme mít nové motorky a to nejlepší možné zázemí.

Kolik závodů čítá kalendář britského mistrovství?
Je to dvanáct závodů a na každém se klasicky jedou dvě finálové jízdy. Kromě dvou víkendů, kdy se jedou finálové závody dokonce tři. Je tam navíc zajímavý systém bodování. Po devíti odjetých víkendech dostane prvních šest jezdců průběžného pořadí shodný počet pět set bodů. K tomu navíc tři body za každé první místo, dva body za druhé a jeden bod za třetí. V posledních třech víkendech sezony se pak rozhoduje o titulu. Prvních šest závodníků je tam srovnáno hodně natěsno. Divácky je to strašně zajímavé. Když jsem jel letos vůbec poprvé britský šampionát v Assenu, tak tam bylo stejně lidí jako na mistrovství světa.

Chystáte se na Ostrovy přestěhovat?
To ne. Přesouvat se nikam nebudeme. S přítelkyní čekáme v únoru prvního potomka, takže bydlet budeme i nadále doma.

Co říkáte pátému místu v letošní anketě o nejlepšího jihočeského sportovce?
Jsem s tím maximálně spokojen. Spíše už jsem tipoval, že půjdu rovnou do síně slávy. Ne věkem a výsledky, ale četností účastí na vyhlášení. Vždyť už jsem tady byl potřinácté (smích). Určitě nemám důvod být nespokojen. Počítal jsem, že bych letos mohl být někde kolem šestého nebo sedmého místa. Pro mě je úspěch, že se v desítce tak dlouho držím. Toho si vážím. A hlavně je příjemné, že se všichni vždycky takhle pohromadě sejdeme.

Autor: Pavel Kortus

19.12.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dynamo České Budějovice - FC Hradec Králové.
30

Přímý souboj o post lídra se chvílemi měnil v exhibici

Energetici spolu s lesníky nají plno práce u spadlých drátů před Žďárem.
118

Bouřka odstřihla od elektřiny tisíce domácností

Ztratily se děti. Našly je kamery

České Budějovice – Obsluha městského kamerového systému vypátrala v sobotu pohřešované děti.

Malého Péťu režisér objevil při americkém fotbalu v Českém Krumlově

Český Krumlov/ROZHOVOR/ - Režisér filmu Václav Malhour, který před několika dny natáčel v Českém Krumlově další záběry do filmu Nabarvené ptáče, říká, že už je v Českém Krumlově pomalu jako doma.

OBRAZEM: Už na Novohradsku rostou

Českobudějovicko - Stovky hub našli Vladimír Kumpoch a Iveta Zuklínová z Českých Budějovic,v okolí rybníka Žár na Novohradsku.

Rajčata si na sluníčku libují, jabloně trápí sucho

Českobudějovicko - Počasí letos ukazuje zahrádkářům dvojí tvář. Prospívá, ale i škodí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení