VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tomáš Kotek se zastavil v Českých Budějovicích

České Budějovice - Tomáš Kotek se věnuje motoristickému sportu už čtrnáct let. Největší úspěch slavil loni, kdy si v seriálu mistrovství Evropy vybojoval první místo. V těchto dnech je sympatický dvacetiletý mladík v Č. Budějovicích na Mobil salonu, odkud vyráží na testy.

5.4.2008 4
SDÍLEJ:

Úřadující mistr Evropy v rallyekrosu Tomáš Kotek je v těchto dnech v Č. Budějovicích na Mobil salonu. „Z výstavy jedeme testovat do Humpolce, abychom pro auto dostali povolení pro novou sezonu.“Foto: Deník/ Kamil Jáša

V nabitém programu si velmi ochotně našel chvilku pro otázky Deníku.

Je vám teprve dvacet a už máte na kontě výrazné osobní úspěchy. V kolika letech vás zlákal motoristický sport?
Začínal jsem už v šesti letech. Tehdy to byl dětský autokros, malé buginky, kde byly motory babeta. Postupoval jsem výš a výš. Ve čtrnácti už jsem byl na malé buginky moc velký, přemýšlel jsem, co bude dál, rozhodl jsem se pro rallyekros.

Jaké byly první krůčky?
Těžké. V první sezoně jsme se hodně učili. Až letos, vlastně po čtrnácti letech závodění, přišel úspěch. Nikdy jsem nebyl mistrem republiky, teď jsem mistrem Evropy.

Zmínil jste velký sportovní úspěch, jaká bude rekapitulace sezony s časovým odstupem?
Bylo to dost těžké. Dobře nám fungovalo auto, neměli jsme na něm žádné velké závady. Také jsme měli štěstí.

To k úspěchu ve sportovním životě neodmyslitelně patří. Pozorujete u sebe za čtrnáct let v rallyekrosu vývoj? Bojíte se víc nebo méně? Nebo dokonce vůbec?
Vzhledem k tomu, že závodím už od dětství, tyto zábrany jsem si odstranil. Spíš jsem měl problém, že jsem byl hodně rychlý, často jsem boural. Hodně jsem chodil přes střechu. Zvlášť v autokorsu.

Potřebuje pilot určitou dávku opatrnosti?
Určitě. Je třeba opatrnost a velká přesnost. Mezi mantinely se jede hodně rychle. Rallyekrosový okruh měří kilometr, jedou se čtyři kola, ve finále klidně může být sedm aut ve vteřině. Každá chybička je znát. Na Evropě už žádné dělat nemůžete.

Jak jste prožil zimní období? Jaké byly přípravy na jaro?
Veškerá plechařina na autě je nová. Nechali jsme zrepasovat motor, zrepasovat převodovku a ještě stavíme novou. Auto jsme udělali tak, aby co nejvíc drželo. Snažili jsme se, aby na něm nic neodešlo.

Společně si povídáme na jihu Čech , kde patří k atraktivním motoristickým disciplínám ralllye. To vás nikdy nelákalo?
Nikdy jsem rallye ani rallyesprint nejel. Letos to ale plánujeme. Chtěli bychom to zkusit. Tím, že máme v kalendáři mistrovství České republiky, mistrovství Evropy, zónu střední Evropy a jsem také téměř na všech výstavách v Čechách. V sezoně máme tak maximálně dva víkendy volné.

Není toho málo…
…nestíháme se ani jezdit dívat na závody. Jsem rád, když si občas sednu k televizi, pustím si ze záznamu závody, které jsme jeli. Všechno si musím nahrávat na video, protože přímý přenos ani záznam v televizi nestíhám.

Být pilotem sportovního vozu na špičkové úrovni je zároveň také životním stylem, souhlasíte?
Pořád jsme u motorů. Když nejsme na závodech, tak jsme v dílně, vymýšlíme nové věci. Během sezony auto repasujeme xkrát. Je toho hodně.

Rallyekros získává mezi fanoušky na oblibě. Vnímáte osobně zájem fanoušků, médií?
Hodně lidí se snaží, aby byl rallyekros populární. Byl to poměrně málo známý sport. Je to také docela mladé sportovní odvětví. Třeba autokros se jezdil už dávno za dob komunismu, rallyekros je hodně novým sportem, i proto se snažíme na výstavách tento sport připomínat. Když se někoho zeptáte, možná ho ani znát nebude. I proto vozíme na výstavy auta, běží nám spoty, abychom lidi seznámili. Firma Mediasport se zaměřila na propagaci rallyekrosu, dělá pro to hodně.

Souboje jezdců na okruhu jsou hodně atraktivní, to je pravda…
A hlavně je to kontaktní sport. Lidi vidí, jak auta do sebe bourají. Jezdí pět aut najednou. Není to jako v rallye, kde odstartuje jeden, projede, pak čekáte, pak projede další. Tady jedou auta na sobě namačkaná, je plech na plech. Opravdu je to hezká podívaná.

Říkáte, auta jezdí plech na plech, je to bezpečný sport pro jezdce?
Určitě. Za dobu, co rallyekros jezdím, se mi nikdy nic v závodním autě nestalo. A to už jsem měl opravdu hodně ošklivé bouračky.

Ošklivé momenty za volantem vás neodradily? Které z nich vám nesmazatelně utkvěly v paměti?
Předloni jsem se zastavil asi ve sto dvaceti kilometrech za hodinu ve svodidlech, která byla nahrnutá hlínou. Neuhnula ani o centimetr. Šel jsem do nich čelně, nic se mi nestalo. měl jsem jen natažené svaly na krku, druhý den mě bolel krk. Nikdy mi nic vážnějšího nebylo.

Vypadá to, alespoň podle statistik o zraněních, že zabezpeční jezdců je opravdu na mimořádné úrovni?
Máme ochranné rámy, bezpečnostní sedačky, šestibodové pásy, nehořlavé oblečení, kombinézy. Všechno je ošetřeno tak, aby se pilotovi opravdu nemohlo nic stát.

Termínový kalendář máte i pro letošní sezonu neúprosně zaplněn, na jakou akci se zaměříte speciálně?
Zásadní je pro nás mistrovství Evropy, mistrovství republiky a zóna střední Evropy. Pak se zkusíme svézt na rallyesprintu nebo na rallye. Možná vyzkoušíme nějaké offroadové závody, tam máme kamarády, kteří by chtěli, abych s nimi nějaký vytrvalostní závod jel. Uvidíme, co se naskytne, na co bude čas. Možná pojedeme nějaký kopec, snažíme se sezonu zpestřit, abych si vyzkoušel víc sportů.

Vaši fanoušci si mají možnost na Mobil salonu prohlédnout závodní automobil, vy sám osobně ale zase máte napilno?
Moc se tu nezdržím. To je pravda. Jedeme teestovat do Humpolce, tam máme testování, abychom dostali povolení startu do nové sezony.

Autor: Kamil Jáša

5.4.2008 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:
Prezident České republiky Miloš Zeman s jihočeským hejtmanem Jiřím Zimolou při návštěvě Jihočeského kraje na tiskové konferenci v Třeboni.

Hejtman poděkoval prezidentovi Zemanovi

Ve věku nedožitých 94 let zemřela v Praze Eva Valentová, dlouholetá sólistka sopranistka opery Jihočeského divadla.

Odešla sólistka opery Jihočeského divadla

Josef Jandač vzpomíná na Budějovice rád, teď sem přivezl národní hokejový tým

České Budějovice – Největší událost v historii hokeje na jihu Čech je tady. Ve čtvrtek začínají úvodním duelem Česká republika – Finsko (18.30) v Budvar aréně České hokejové hry Carlson Hockey Games. Náš národní tým povede trenér Josef Jandač, jenž v minulosti v Českých Budějovicích úspěšně působil a strávil zde čtyři roky. „A rád na ně vzpomínám," usměje se.

V Motoru pokračuje elitní formace, naopak končí Vak, Hřebejk, Škoda a Fronk

České Budějovice – Ještě neuplynul ani týden od konce sezony a hokejisté ČEZ Motoru již pomalu začínají formovat kádr pro příští sezonu, kterou bohužel odehrají opět ve WSM lize. Několik hráčů v klubu pokračovat nebude, ale formace, která byla v baráži nejproduktivnější: Chovan – Pajič – Čermák, bude na jihu Čech působit i nadále.

Voda z vlastní studny - na kolik přijde

Pokud máme příhodné podmínky na zahradě nebo jiném pozemku pro vybudování studny (o potřebných podmínkách pro stavbu studny jsme psali zde) a jsme rozhodnuti studnu zřídit, udělejme si nejprve velmi přibližnou kalkulaci, na kolik to všechno přijde.

AKTUALIZUJEME

Kamion skončil ve stoce

Kubova Huť - Ranní nehoda kamionu u Kubovy Huti zaměstnala i profesionální hasiče z Vimperku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies