VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Václav Veverka sbírá body v mistrovství Evropy

České Budějovice - Český reprezentant v rallyekrosu předává zkušenosti svému šestnáctiletému synovi, který čeří vody v popředí domácího šampionátu.

26.5.2009
SDÍLEJ:

„Rallyekros je můj život,“ tvrdí Václav Veverka.Foto: Deník

V českém rallyekrosu je jméno Václav Veverka pojmem. Dlouhých jedenáct let byl členem našeho reprezentačního týmu, do kterého se v letošním roce po kratší pauze opět vrátil.

Letos osmačtyřicetiletý pilot začínal svou kariéru v hobby závodech, které se jezdívaly v Sedlčanské kotlině. Se sériovým Peugeotem 205 GTi odjezdil čtyři roky a poté poprvé nakoukl do mistrovství republiky. „Na začátky vzpomínám moc rád. Trať v Sedlčanech se mi líbila. Byla hodně technická, jezdilo velké množství jezdců a byly to opravdu pěkné závody,“ vrací se k začátkům své závodní kariéry. „Sedlčany zůstaly i nadále mou nejoblíbenější tratí,“ tvrdí.

Jeho závodní dráha pak nabrala rychlý postup. Po dvou letech strávených v mistrovství ČR přišla první nominace do národního týmu a tím i účast v mistrovství Evropy. „Proto jsme postavili nový Peugeot 106,“ říká českobudějovický závodník. V evropské konkurenci o sobě dal hned pořádně vědět. V konečné klasifikaci ME skončil sedmý a o rok později dokonce pátý.

Mistrovství Evropy:
V. Británie: 16.
Portugalsko: 14.
Francie: 15.
Mistrovství ČR:
Horn (Rak.) 5.
Greinbach: nestartoval

Václav Veverka jun.
Mistrovství ČR:
Horn: 8.
Greinbach: 4.

Výbornou formu ale nedokázal Jihočech zúročit v zisk premiérového titulu mistra republiky. „Hodně jsem se v té době věnoval mistrovství Evropy a domácí titul jsem v roce 2002 prohrál o pouhý půlbod se Zázvorkou. Vyhrál jsem v tom roce alespoň mistrovství zóny střední Evropy, ale na titul mistr republiky jsem pak už nikdy nedosáhl,“ posteskne si.

Velkou výzvou se pro Veverku stala nově vypsaná divize 1A do 1600 ccm. „V ní byly povolené maximální úpravy vozu. Proto jsme začali s přebudováním Peugeotu 106 a také stavbou úplně nového Peugeotu 206 Maxi. Ale doplatili jsme na nespolehlivost jednoho z dodavatelů komponentů podvozku a stavba nového vozu se protáhla na dva roky,“ ještě teď kroutí hlavou. „Rallyekros se stal vyloženě otázkou peněz. Zatímco my děláme všechno na koleně, Francouzi nebo jezdci ze severských zemí mohou vycházet z pomoci továren,“ tvrdí.

Začal se synem

Nucená pauza přinesla Veverkovi také jedno pozitivum. „Sice jsem objel jen pár závodů se starou stošestkou, ale alespoň jsem se začal věnovat klukovi, kterému v té době bylo čtrnáct,“ připomíná svého syna Václava mladšího. „Začali jsme stavět auto i pro něj. Vyzkoušel si hobby závody i autokros a bylo vidět, že by z něj mohl vyrůst dobrý závodník,“ chválí Veverka svého potomka.

V loňském roce se Jihočech opět naplno položil do aktivního závodění, ale neustále doplácel na technické problémy. „Trápil nás motor. Dlouho jsme nemohli přijít na to, kde byl problém. Nakonec se nám ale příčinu problémů podařilo odstranit,“ tvrdí. „Odjeli jsme poslední dva závody mistrovství republiky. Motor fungoval, ale byla to slabší varianta,“ vysvětluje.

Na sezonu letošní Veverka pořádně nazbrojil. „Motor jsme předělali a poprvé ho vyzkoušeli týden před Evropou na úvodním závodě mistrovství republiky v rakouském Hornu,“ říká Veverka, jenž skončil na letošní premiéře pátý. „Umístění ale nebylo tentokrát tak důležité. Hlavně šlo o to, abychom auto otestovali. Svůj účel to rozhodně splnilo,“ chválí si.

Na první závod mistrovství Evropy přesto odjížděl s určitou nejistotou. „Moc jsem nevěděl, co od závodu očekávat. Byla tam trať s velkým převýšením, což u nás nebývá zvykem. Navíc v naší divizi bylo na startu dvacet devět aut, takže konkurence byla pořádná.“

V tréninkových jízdách to také z Veverkovy strany nebylo ono. „Po dešti byla trať hodně blátivá a nebyla tak rychlá. Postupně ale usychala, závod se zrychloval a to se mi začínalo líbit,“ šibalsky se usměje. „Důležitou roli hrála síla motoru, ale stejně tak i podvozek a nastavení,“ dodává.

V prvních dvou rozjížďkách zajel osmý a devátý čas. To bylo velice slibné. „Věřil jsem, že bych se mohl dostat do finále B.“ Třetí rozjížďka ale znamenala konec nadějí. „Zadřela se nám klikovka, takže jsem nemohl nastoupit ani do finále C,“ posteskl si. Z úvodního evropského klání si tak přivezl jediný bod za šestnácté místo.

Další dva závody se uskutečnily v Portugalsku a ve Francii. Na Pyrenejském poloostrově dojel Jihočech čtrnáctý, ve Francii skončil o příčku hůř. V průběžné klasifikaci divize 1A mu patří devatenáctá příčka. „V Portugalsku jsem měl trochu smůla. V jedné z rozjížděk se mi prorazila brzdová hadička na předním kole a nedojel jsem. Navíc trať tam byla sice hezká, ale nedalo se na ní skoro vůbec předjíždět. Táhlo se to se mnou tak i v dalších rozjížďkách,“ posteskne si.

Nabitá Francie

O týden později ve Francii se na start divize 1A postavilo 42 vozů. „Bylo to pěkně natřískané,“ přikývne. „Trať byla zase jinak specifická a základní nastavení podvozku vůbec nevyhovovalo. Dva body byly asi maximem, čeho se dalo v dané situaci dosáhnout,“ připustí.

O víkendu pokračuje evropský šampionát závodem v Maďarsku. Kalendář letošního evropského šampionátu čítá jedenáct závodů. „Chtěl bych absolvovat celý seriál,“ ujišťuje člen české reprezentace.

Kromě mistrovství Evropy startuje Veverka také v domácím šampionátu. Zde nastupuje po boku svého šestnáctiletého syna. „V republice budeme všechno směřovat právě na kluka. Nechci ho moc chválit, ale zatím se jeví dobře. Prakticky všechno si na autě dělá sám. Přípravě vozu věnuje všechny víkendy i prázdniny,“ chválí svého potomka.

Nedarují si nic

V závodech nastupují ve stejné třídě a na trati si nic nedarují. „Je fakt, že loni jsem jezdil trochu na něj. Ale teď už jezdíme každý na své, kdo na co má,“ směje se.

Veverka junior se blýskl na druhém závodě mistrovství ČR čtvrtým místem. „Byl to pro něj i celý náš tým perfektní výsledek,“ chválí.

Mistrovství republiky se dříve jezdilo i na jihu Čech v Borovanech nebo v Římově. „Jižní Čechy bývaly mekkou rallyekrosu. Tratě to byly výborné, závody krásné, ale už to asi nešlo ufinancovat,“ míní. U nás se tak rallyekros už jezdí pouze na autodromu v Sosnové a v Sedlčanech.

Rallyekros je prakticky celým Veverkovým životem a věnuje mu veškerý čas i peníze. „Bez sponzorů by to vůbec nešlo dělat,“ říká jezdec, jehož hlavním partnerem je Total. Na závodění už si zvykla i jeho manželka. „Chvíli jí trvalo, než rozdýchala, že závodit bude i kluk. Ale zvyká si. Když se ale jednou přetočil čtyřikrát přes střechu, to bylo úzko i mně,“ přiznává.

Rallyekros je Veverkovou prioritou, ale živí ještě jeden závodnický sen. „Někdy bych si chtěl vyzkoušet rallye. To je ale finančně i časově podstatně náročnější záležitost. To bych asi nebyl schopen zvládat. Lákalo by mne to, ale také nevím, jak bych si zvykl jezdit se spolujezdcem,“ říká.

Určitou alternativou by mohly být závody do vrchu. „Tam se jede na oči, což by mi vyhovovalo. Nějaký kopec bych si určitě chtěl někdy zkusit,“ tvrdí.

Autor: Pavel Kortus

26.5.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V pátek bylo českobudějovické náměstí jiné. Bez aut.
17

OBRAZEM: Na náměstí pustili auta až odpoledne

Ilustrační foto.

Kam za zábavou a poznáním na Českobudějovicku

Hrají Amélii i Slunce, seno

České Budějovice - Jihočeskou univerzitu reprezentují na mezinárodní úrovni.

Z restaurace ukradl víno za padesát tisíc

Hrdějovice - Lahve vína za více než 50 tisíc korun a finanční hotovost ukradl neznámý zloděj z pizzerie a vinotéky v Hrdějovicích. Vloupal se tam v noci na čtvrtek.

AUTOMIX.CZ

Filtry pevných částic pro nafťáky zlevňují. Alespoň u některých značek

Filtr pevných částic je jedním z největších strašáků u moderních dieselových ojetin. Mnoho řidičů má pocit, že když se jedná „pouze o věc ekologie“ mohou filtr bez obav vyndat, nicméně faktem je, že jeho přítomnost v autě má dost velké opodstatnění. Je tedy velmi dobrou zprávou, že se cena nových filtrů vyvíjí příznivým trendem.

Čáp Vodňan se vydal na jih, jeho cestu můžete sledovat s námi online

Makov, Vodňany - Čáp Vodňan, který v letošním roce na komíně ve Vodňanech odchoval tři mláďata, se vydal na cestu na jih.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení