Získal tak hlavně práva na ochrannou známku Budweiser Bier a zřejmě i vstup na některé světové trhy, kde směl dosud prodávat pivo s označením Budweiser jen Budějovický Budvar. Lze tedy očekávat, že levný americký Budweiser zaplaví i české hospody? Zatím nikdo nedokáže odpovědět a vítězství Američanů v „pivní válce“ s Budvarem zpochybňují i právníci. Anheuser-Busch si ale určitě vylepší své postavení ve sporech s Budvarem. „ Jak se jim to podaří, je ale otázka,“ uvedla pro iHned Hana Gawlasová, advokátka z kanceláře Kinstellar. Poukázala přitom na rozdílné právní úpravy v zemích, kde soudy mezi oběma pivovary probíhají.

Budějovický Budvar současnou situaci pečlivě analyzuje. „Již v této chvíli ale můžeme říci, že změna vlastníka Budějovického měšťanského pivovaru nemění nic na pevném a stabilním postavení našeho duševního vlastnictví, ať již se jedná o naše ochranné známky, ochranu označení původu, chráněná zeměpisná označení nebo o naše obchodní jméno. Změna se nedotýká ani našich obchodních aktivit,“ komentuje aktuální stav Jiří Boček, ředitel Budějovického Budvaru.

Nějaký velký vliv vstupu Američanů na český pivovarnický trh neočekává ani Jan Procházka, analytik Cyrrus, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV).

„Náš trh je poměrně stabilizovaný a v posledních dvou letech prošel razantním vývojem, klesá spotřeba, zvýšila se spotřební daň a proběhla válka mezi značkami piv v restauracích. Český trh je hodně konkurenční, navíc se k nám tlačí i polská piva, takže si nemyslím, že by Američané, i když budou silnější, provedli nějaké harakiri,“ uvádí analytik Procházka. Dodává ale, že je to rozhodně zajímavá transakce, protože se v ní jedná zejména o značku. „Americký pivovar se teď přiblížil k vítězství v případném boji o koupi Budvaru. Ale pak půjde zejména o to, jak stát rozhodne. Tím, že bude vlastnit značku, má větší šanci,“ říká.

Zástupce Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý odmítl změny na českém pivovarnickém trhu komentovat. „Stanovy mi zakazují mluvit o majetkovém vypořádání členů svazu,“ řekl.

Ke změně vlastnictví v Budějovickém měšťanském pivovaru se zatím nechtějí vyjadřovat ani konkurenční velké pivovary. Například Plzeňský Prazdroj svůj postoj ke změně v českých Budějovicích ještě zvažuje.

Mediální zástupce Budějovického Měšťanského pivovaru Michal Donath řekl Hospodářským novinám, že celá transakce se společností Anheuser-Busch souvisí s plánovanou zahraniční expanzí pivovaru. „Všechny ochranné známky považujeme za velmi potřebné a pro pivovar důležité,“ uvedl.
To, že Američané v Čechách vařit pivo nebudou a mají zájem o ochranné známky se domnívá i ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček. „Anheuser-Bush si buduje pozici pro zapojení do případné privatizace Budějovického Budvaru po jeho transformaci na akciovou společnost,“ tvrdí. Zájem o něj má hlavně díky celosvětové exkluzivitě pro značku Budweiser. Soudní spory o tuto značku přitom probíhají již více než 100 let, tedy od roku 1907.