Většina Budějčáků má Dopravní podnik spojený jen s přepravou cestujících. Zajišťujete ve městě i další služby?

Kromě městské hromadné dopravy zajišťujeme i servis parkovacího systému. Staráme se o parkovací automaty v Budějovicích a naši zaměstnanci asistují městské policii při nasazování a sundávání takzvaných botiček. Od letošního roku zajišťujeme rovněž správu a údržbu veřejného osvětlení. Také máme odtahovou službu, kterou využíváme podle pokynů městské policie k odtahům špatně parkujících vozů. Významným podílem naší činnosti je příležitostná doprava, kdy převážně vozíme děti na plavání, bruslení a výlety. Pomáháme Českým drahám při výlukách. Zajišťujeme rovněž servis pro veřejnost kdokoliv si u nás může nechat opravit, nalakovat nebo přezout auto, umýt vůz nebo natankovat motorovou naftu. A to řidiči osobních i nákladních vozů. Osmdesát až devadesát procent činnosti představuje provoz MHD, na druhou stranu všechny doplňkové služby, o nichž jsem hovořil, přinášejí dopravnímu podniku docela zajímavé výnosy. Z nich částečně dotujeme provoz MHD. Nezanedbatelným zdrojem příjmů je i reklama na vozech nebo sloupech veřejného osvětlení.

Provoz autobusových a trolejbusových linek nicméně zůstává klíčovou činností Dopravního podniku. Kolik cestujících každoročně přepravíte?

Celkem máme zhruba 140 vozů, konkrétně 53 trolejbusů a 83 autobusů. V denní špičce je v ulicích téměř stovka autobusů a trolejbusů. To jsou více než dva tisíce spojů denně. Když si to přepočtete podle vzorce, který používají dopravní podniky, přepravíme denně 100 tisíc cestujících. Nejvytíženější linka je ta s číslem 3, která vede od nádraží na sídliště Máj. Využívají ji nejen tisíce obyvatel Máje, ale také studenti Jihočeské univerzity.

Zvyšuje se počet přepravených cestujících, nebo je trend opačný? A čím je to dáno?

Kdybychom se podívali na historický graf, cestující ubývají. Je to spjato i s rostoucím prodejem automobilů v Česku. Nám se za poslední dobu podařilo propad zmírnit. Letos to zatím vypadá, že přepravíme více osob než v minulém roce. Doufám, že se to bude zlepšovat, že trend půjde nahoru. I když zájem cestujících ovlivňuje celá řada faktorů, které nemůžeme ovlivnit. Třeba dopravní poměry ve městě. Ale myslím, že v posledních letech si vedení města problém uvědomuje a vstřícně přistupuje i k jiným druhům dopravy, než je ta automobilová. Stále jsou však v tomto směru rezervy. Když si dojedete kamkoliv po městě osobním autem a mnohdy tam i bezplatně zaparkujete, logicky vás nenapadne využít jiný způsob dopravy. Auto je sice pohodlný, ale dlouhodobě neudržitelný druh dopravy.

Dnešní Dopravní podnik města České Budějovice navazuje na dlouholetou tradici městské dopravy v Českých Budějovicích. Připomeňte ji.

Rok 1909 je milníkem, kdy začaly být provozovány dvě tramvajové linky L a P. Cestující vozily až do padesátého roku, kdy se představitelé města rozhodli, že s ohledem na stav linek se nevyplatí je modernizovat. Byly tedy zrušeny. Mezitím už fungovaly trolejbusy. Pak přišla možnost kupovat levnou naftu ze Sovětského svazu. Proto Budějovičtí provoz trolejbusů ukončili. V 70. letech představitelé města rozhodli o znovuobnovení trolejbusové trati. A příští rok si připomeneme 25. výročí znovuobnovení.

Mluvili jsme o historii, jaká je naopak budoucnost městské dopravy v jihočeské metropoli?

Nyní nastává nová éra elektromobility, na trh vstupují elektrobusy. Také v Budějovicích se s nimi v brzké době cestující setkají na nové lince, která po několika desetiletích znovu povede i na náměstí. Myslím, že není daleko doba, kdy právě elektrobusy budou tvořit většinu vozového parku dopravních podniků. K budoucnosti patří i projekt Koridor MHD, v jehož rámci vznikají například vyhrazené pruhy pro MHD. Preference hromadné dopravy neznamená, že jezdíme rychleji, ale to, že jezdíme načas. Každých pár metrů preferenčních pruhů je velmi znát. I když jsou to zatím jen dílčí úseky, nám tato opatření pomáhají.

S budoucností souvisí i elektronický systém odbavování cestujících. Nabízí se možnost zřídit městskou kartu, o čemž nyní jednáme. Prostřednictvím této karty by lidé mohli bez nutnosti mít u sebe drobné hradit jízdné v MHD, ale také například poplatky v knihovně nebo vstupenky na kulturní akce. Elektronické jízdné je pro nás finančně nejvýhodnější. Jsou dopravní podniky, které uvažují o tom, že papírové jízdenky zruší úplně. To nechystáme, ale byl bych rád, kdybychom elektronické systémy využívali stále více.

Kolik Dopravní podnik města České Budějovice zaměstnává lidí? Jaké benefity jim nabízíte?

Máme 400 zaměstnanců. Seznam benefitů je dlouhý. K základním patří příspěvek na stravné formou stravenek, příspěvek na dovolenou, vstupenky na sportovní nebo kulturní akce, masáže, odměňování při výročích, příspěvky na penzijní připojištění, dovolená nad rámec zákona a další. Pracovat v dopravním podniku se vyplatí.

Provoz desítek autobusů znamená nemalou zátěž pro životní prostředí. Chováte se ekologicky?

Co se týká vozidel, nákup nových vozů s ekologickými motory nařizuje zákon. Dnes už nekoupíte jiný autobus než ten s nejpřísnější normou EURO 6. Vozový park se snažíme obměňovat průběžně, nyní je jeho průměrné stáří 10 let. Trolejbusy, které tvoří v Českých Budějovicích páteřní síť MHD, jsou zcela bezemisní. Sama veřejná doprava navíc zatěžuje životní prostředí daleko méně než automobilová. Všude máme nádoby na separovaný odpad, a to jak v administrativní budově, tak hlavně v dílnách.

Podporuje dopravní podnik některé zájmové spolky či sportovní kluby?

Navázali jsme spolupráci se sportovními kluby, u nichž si platíme reklamu, a tím je podporujeme. Také například zdarma vozíme děti z dětských domovů na zájezdy. Máme jenom omezené kapacity, ale snažíme se v rámci možností pomáhat co nejvíce.