VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cesta do práce trvá čtyřiačtyřicet minut

JIŽNÍ ČECHY - Jiří Jankovský dojíždí už šestnáct let denně do práce z Českého Krumlova do krajských Českých Budějovic. Třicetikilometrovou trasu mezi svým domovem a Dětským centrem Arpida je zvyklý absolvovat většinu roku na kole, které mění za autobus jen v zimě.

6.9.2007
SDÍLEJ:

Obyvatelé jižních Čech musí denně dojíždět do práce a do školy průměrně bezmála tři čtvrtě hodiny. Foto: Milan Jaroš

„Čas strávený v autobuse či na kole mě vyjde nastejno. Z linkového autobusu musím ještě přesedat na městský trolejbus, zatímco na kole dojedu od jedněch dveří ke druhým,“ popsal sedmapadesátiletý šéf Arpidy, který stráví na cestě do práce zhruba hodinu a čtvrt.


Podobně jako Jiří Jankovský dojíždějí v rozlehlých řídce osídlených jižních Čechách tisíce lidí. Průměrně stráví obyvatelé kraje každé ráno na cestě do práce nebo do školy čtyřiačtyřicet minut, což je v celorepublikovém srovnání nadprůměrný čas.


Déle než Jihočeši cestují do práce pouze Pražané a obyvatelé Pardubického kraje, kteří stráví v dopravním prostředku jen o několik minut více – čtyřicet osm, respektive čtyřicet pět minut. Vyplynulo to z výsledků výzkumu Hypoteční banky, který se uskutečnil letos v létě na reprezentativním souboru 749 lidí, kteří dojíždějí do práce či do školy.


Velké firmy sídlící mimo dosah větších měst se neobejdou bez dovážení zaměstnanců do práce speciálními autobusovými spoji. Mezi největší dovozce pracovníků ze širokého okolí v regionu patří Jaderná elektrárna Temelín, do níž naváží v pracovních dnech zaměstnance devatenáct autobusů.

Do elektrárny vozí lidi autobusy

„Autobusovou dopravu využívá v průměru 750 pracovníků jaderné elektrárny a dalších 550 zaměstnanců dodavatelských firem. Většina autobusů vyjíždí z Českých Budějovic a cestou nabírají další lidi z Hluboké a Týna nad Vltavou, Bechyně, Zlivi, Vodňan a Dřítně,“ řekl mluvčí temelínské elektrárny Marek Sviták.


V průměru stráví každé ráno Češi v městské dopravě, autobusu, vlaku či autě třicet pět minut. Každému šestému člověku navíc trvá průměrná cesta do práce nebo do školy déle než padesát minut. Pro čtyřicet dva procent lidí je proto při výběru lokality pro nové bydlení důležitá doba, jakou jim denní dojíždění zabere.


„Téměř patnáct procent obyvatel by uvažovalo o změně bydliště v případě, že by museli za prací dojíždět příliš dlouho,“ uvedl Bohdan Suchánek, ředitel marketingu Hypoteční banky. Podle něj dávají lidé v bydlení přednost praktickým řešením, která jim umožní vhodně skloubit osobní a pracovní život.

„Značnou část dne tráví v zaměstnání a volna nemají nazbyt, a proto si cení i sebemenší úspory času. Proč by měli denně trávit hodinu a půl v autě nebo v autobusu, když si mohou díky výhodným hypotékám pořídit byt či dům blízko práce a ušetřený čas věnovat rodině nebo koníčkům,“ podotkl Suchánek.
V porovnání s jinými evropskými státy jsme na tom podle výsledků výzkumu společnosti RAC Foundation hůř než například obyvatelé Itálie, kterým trvá průměrná cesta do práce jen třiadvacet minut, ale zase lépe než Britové, kteří dojíždějí průměrně tři čtvrtě hodiny.

Nejčastější: auto, autobus, kolo

Výzkum neprokázal ani rozdíl mezi venkovem a velkoměstem. Zaměstnanci z obcí s 500 až 1999 obyvateli dojíždějí průměrně 41 minut, lidem z měst nad sto tisíc obyvatel trvá cesta jen o minutu déle.


Za nejvhodnější dopravní prostředek na cestu do zaměstnání považují Češi auto. Na druhém místě skončil autobus a na třetím kolo, které drtivě převálcovalo městskou dopravu, vlak i metro.

6.9.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V lihovaru se nepálí líh od roku 2016, brzy se to možná změní.

Lihovar v Blanici je na prodej, včelařům by se mohlo ulevit

Naši prvňáci. Ilustrační foto

Ve středečním vydání představíme prvňáky ze ZŠ a MŠ v Dubném

Chceme hrát nátlakový ofenzivní hokej, ujišťuje nový asistent trenéra Luboš Rob

České Budějovice – Poprvé se postavil jako asistent trenéra na střídačku prvního týmu ČEZ Motoru a hned slavil Luboš Rob (47 let) vítězství. Českobudějovičtí hokejisté vyhráli ve WSM lize v Litoměřicích 3:2 a ve středu je čeká další venkovní duel v Praze na Slavii (18).

Hledají muže snědé pleti

České Budějovice – Kriminalisté pátrají po 180 cm vysokém Robertu Oláhovi. Snědý muž váží kolem 90 kg, hnědočerné vlasy má po stranách vystříhané a vylepšené nagelovaným čírem.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Za volant usedla bez řidičáku, zato opilá

Srnín – Hlídka Obvodního oddělení policie Český Krumlov v neděli 15. října krátce před desátou hodinou večerní zastavila v Srníně osobní automobil tovární značky Škoda Felicia. Za volantem seděla pětatřicetiletá žena z Plzeňska, a to navzdory tomu, že není držitelkou žádného řidičského oprávnění. A co víc, při kontrole se (ne)řidička podrobila opakované dechové zkoušce s pozitivním výsledkem přes 2 promile alkoholu v dechu. Další jízda jí byla zakázána.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení