VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Řada výrobků je krok před zahraniční konkurencí

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Cesta na zahraniční trh nebyla pro jihočeské firmy nikdy jednodušší, než je dnes. Když se firma s českým identifikačním číslem rozhodne začít vyvážet své výrobky či služby do ciziny, může za ni celou agendu vyřídit Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Regionální manažer exportní agentury CzechTrade Pavel Šimánek.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

„Zajišťujeme uplatnění na zahraničních trzích pro živnostníky, malé místní firmy i velké společnosti,“ říká manažer Pavel Šimánek z Regionálního exportního místa CzechTrade České Budějovice.


Jaké firmy se na zahraničních trzích prosazují nejlépe?
Jsou to například firmy z oboru informačních technologií, automatizace výroby či strojírenské firmy. Jenže strojírenské firmy mají většinou přetížené kapacity. Narážejí na nedostatek nových kvalifikovaných pracovníků, a tím pádem nemohou ani navyšovat svůj export.


A co třeba textilní průmysl, který je v regionu tradiční?
Textilní průmysl není zrovna nejperspektivnějším oborem. Ale textilní firmy, které mají zájem dál vyrábět, se transformují na obchodní společnosti a přesouvají svoji výrobu na východ. Třeba do Číny, ale i do Bulharska či Rumunska. Tyto země nabídnou konkurenceschopný produkt obdobných vlastností za nižší náklady a tuzemské textilní firmy pod svou značkou a kontrolou kvality produkce využívají svých obchodních kontaktů a zajišťují distribuci.


Jaké mají možnosti potravinářské firmy?
Výrobky potravinářských firem z jižních Čech, které nepodléhají příliš rychle zkáze, prezentujeme zejména na zahraničních potravinářských veletrzích. Například v prosinci bude mít CzechTrade svůj stánek na potravinářském veletrhu ve Španělsku. Další cestou je, že jim přes zahraniční kancelář, jichž máme přes třicet po celém světě, přímo hledáme partnera, který by byl odběratelem jejich zboží. Jako velmi perspektivní se nyní jeví výrobci čajů, ať už ovocných, bylinných či granulovaných.


Stojí o zahraniční trhy i stavební firmy, když mají dost práce doma?
V zahraničí se realizují z jižních Čech některé velké investiční celky, ale nárůst zájmu o naše služby očekávám spíš až při poklesu stavebního boomu v republice. Je dobře, když si stavební firmy začnou v předstihu před očekávaným poklesem poptávky na domácím trhu hledat partnera pro spolupráci v zahraničí. Třeba stavební firmu, pro kterou by česká firma dělala subdodávky, nebo projekční firmu, která mapuje velké zakázky a má zkušenosti s podáváním nabídek do výběrových řízení.


Jenže jak se vypořádat s ochranářskými opatřeními?
Fakt je, že stavebnictví naráží v okolních zemích, například v Rakousku, Německu, ale i dalších státech, na omezení volného pohybu pracovních sil. Ale potenciál je v Rusku a dalších východních zemích. Například na Ukrajině jsou v oblasti Kyjeva velmi drahé hotely a je jich tam nedostatek. Je pravdou, že nyní jsou tam i vysoké ceny pozemků, ale stále si myslím, že je tam perspektiva pro stavebnictví i pro tuzemské firmy.


S čím se mohou uplatnit v cizině živnostníci?
S výrobky i službami napříč nejrůznějšími obory. Namátkou pro živnostníky jsme zajišťovali export od zabezpečovacích systémů na jízdní kola a motorky přes turbíny k malým vodním elektrárnám až po služby reklamní agentury.


Jak velká část jihočeských producentů má ještě šanci na zahraničních trzích?
V současné době je potenciál místních v cizině využíván podle mého odhadu zhruba na třetinu. Prostor pro uplatnění mají například z oboru strojírenství výrobci obráběných komponent, strojů a kovových konstrukcí. Mezi další perspektivní oblasti patří energetická zařízení, technologie využívání obnovitelných zdrojů a ochrany životního prostředí, stejně jako zdravotnická technika a stavební materiály.


A co když se výrobce obává, že jeho výrobek není pro cizinu dost dobrý?
Spousta firem má zajímavé výrobky, které jsou o krok před zahraniční konkurencí. Někdy potřebují třeba upravit design pro zahraniční trh, ale nakonec se tam mohou dobře uplatnit. Sám se rád setkám i s představiteli firem, kteří mají pocit, že jejich výrobek nemá velké šance na zahraničních trzích. CzechTrade vydává interní časopis Zrcadlo, do něhož dáváme zajímavé či zvláštní nebo málo zmapované výrobky, ale i speciální služby. A dost často se stane, že se výrobku ujme některý z kolegů v zahraniční kanceláři a najde pro něj uplatnění.


Umíte pomoci i firmě, která má dobrý výrobek a neví, na jakém zahraničním trhu by se uplatnil nejlépe?
Když firma zvažuje vstup na první zahraniční trh, můžeme ji pozvat na konzultační den se šéfy zahraničních kanceláří. Například teď představíme Polsko, Rumunsko a Dánsko. Ještě víc informací jim můžeme zajistit na exportních veletrzích, kde je přítomna většina ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade. Ne každý trh je totiž vhodný pro konkrétní výrobek či služby, některý může být tak přetížený, že by byla marná snaha se o něj ucházet. Všechny základní informace o exportu ve spolupráci s agenturou CzechTrade a s využitím asistence našich zahraničních kanceláří jsme však připraveni poskytnout firmám i v sídle regionálního zastoupení CzechTrade v prostorách Jihočeské hospodářské komory.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Nehoda na objízdné trase na Netolice

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Dobrá zpráva pro řidiče: Sobotní ráno už se Švehlovým mostem

Tábor - Táborský deník dostal pozitivní zprávu. V noci z pátku na sobotu začne provoz přes Švehlův most.

Testovaní hokejisté Jáchym a Prokeš na zkoušce v ČEZ Motoru neuspěli

České Budějovice – Poprvé se v přípravě hokejisté ČEZ Motoru střetli s jedním ze svých soupeřů z první WSM ligy a ukázali svou sílu. Kladenské Rytíře, kteří by rovněž měli patřit k aspirantům na postup, porazili po velice solidním výkonu 3:1. Další zápas odehrají v úterý netradičně ve Strakonicích proti Plzni (17.30).

Země živitelka bude letos jiná

České Budějovice - Organizátoři považují letošní 44. roční Země živitelky za přelomový. Tradiční událost se koná 24. až 29. srpna na Výstavišti v Českých Budějovicích. Na největší výstavní a veletržní akci v České republice přijede 747 vystavovatelů. To je o 50 více než loni. Zúčastní se 22 zemí.

Lidé kolem Vltavy na Českokrumlovsku zachraňují i psy

Rožmberk nad Vltavou – Nejenom věci, ale také své psy ztrácejí vodáci plující po Vltavě. Své o tom ví Martin Pavljuk, který se ujal nejednoho bezradného psa běhajícího kolem Vltavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení