Náčelník šumavské Horské služby Michal Janďura řekl, že ostatní střediska se postupně připojují. A to s ohledem na výšku přírodní sněhové pokrývky a úroveň technického zasněžování.

„K dispozici pro zimní sezónu máme jedenáct profesionálních a 24 dobrovolných záchranářů. Kromě toho budou služby držet tři lékaři horské služby. Do akce můžeme rovněž nasadit sedm vozidel, z toho dva nové Landrovery Defender a jedenáct sněžných skútrů. Z toho dva jsou nové," vysvětlil náčelník Janďura 
s tím, že obměna techniky byla možná díky výrazné finanční zřizovatele horské služby, tedy ministerstva pro místní rozvoj.

Vladimír Kasík ze Sportovního areálu Špičák upozornil, že bezpečnosti návštěvníků Šumavy se také týká omezení pohybu, respektive zákaz vstupu, který platí 
na sjezdových tratích v areálech od 16:15 do 8:30, a to denně. „Podle provozního řádu musíme udržovat a opravovat sjezdovky. Často máme v tu dobu na prudkém svahu rolbu na laně pod navijákem. Projít či přejít trať v takovém případě je strašně nebezpečné," varuje Vladimír Kasík.

Dodává, že toto upozornění se týká hlavně jezdců na skitouringových tratích, které vedou přes sjezdovky. Právě oni zde totiž velmi často jezdí v noci a na cestu si v plné rychlosti svítí pouze čelovou lampičkou.

Náčelník Michal Janďura dále doplnil, že šumavští horští záchranáři slouží 
na území o rozloze skoro 1100 kilometrů čtverečních a dohlížejí na bezpečnost přibližně 50 kilometrů sjezdovek. Kapacita lanovek a vleků na celém území je asi 50 tisíc osob za hodinu. Počet výjezdů a zásahů každoročně značně převyšuje průměr v jiných částech republiky.

Alarmující je, že přibývá vážných úrazů a kolapsů, kde asistují i letečtí záchranáři. Tyto problémy se možná trochu překvapivě týkají spíše běžkařů, než lyžařů na sjezdovkách. „Ujet desítky kilometrů na běžkách není jen tak. Lidé nejsou ve formě a často přeceňují své schopnosti. Při zvýšené námaze mohou mít problémy se srdcem a zkolabovat. Takové resuscitace 
v poslední době řešíme opravdu často," potvrdil šéf horských záchranářů Janďura. Jak lze podobným událostem předcházet?

Jednou z možností je sledovat předpovědi počasí 
na webových stránkách hydrometeorologů, horské služby nebo jednotlivých sportovních areálů a na jejich základě pak vytvořit konkrétní plán návštěvy hor. Lidé by také neměli zapomínat na takzvané lyžařské desatero o pohybu ve sportovních areálech. To vymezuje třeba předjíždění, zvládnutí rychlosti či způsobu jízdy nebo chování při úrazech a je právně vymahatelné.

„Běžkaři by teď měli vyrážet na výlety opravdu s rozvahou. Pod sněhem se totiž mohou ukrývat kameny nebo jiné nerovnosti, kvůli kterým hrozí zranění. Přeceňovat by se však neměli ani sjezdaři. Někteří si totiž neuvědomují, že jízda po umělém sněhu je jiná než po přírodním. Je tvrdší a rychlejší," upozorňuje náčelník šumavské Horské služby Michal Janďura.