VYBERTE SI REGION

Noc na svatého Ondřeje má čarovnou moc

Jižní Čechy - Svatý Ondřej, který má svátek 30. listopadu, je v lidové tradici považován za patrona nevěst. V předvečer se proto vdavekchtivé dívky různými způsoby pokoušely poznat svého vyvoleného.

29.11.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/Tetra Images

V podstatě se jedná o stejné zvyky jako na Štědrý den, ale protože byl Ondřej dřív vnímán jako „garant" dobré svatby, v noci z 29. na 30. listopadu mají větší váhu. Nejznámější je jistě tradice s botou, kdy se dívka postaví zády ke dveřím a hodí dozadu střevícem. Pokud je špička boty obrácená ke dveřím, znamená to, že se do roka vdá a odejde z domu, pokud ne, ještě rok zůstane u rodičů.

PranostikyDočká-li Ondřejův sníh březnového, ten rok nebude chleba režného.

Na svatého Ondřeje je špatný hospodář, co ještě zaseje.

Sníh na svatého Ondřeje vzešlému žitu mnoho nepřeje.

Na svatého Ondřeje hoď dřívko na vodu: Přeplyne-li, bude mokrý rok; zůstane-li na povrchu tiše, bude suchý rok.

Poletují-li na svatého Ondřeje včely, bude neúrodný rok.

Ondřejův sníh zůstane ležet sto dní.

Na svatého Ondřeje konec pocení.

Na svatého Ondřeje mráz chystej, sedláče, vůz.

Na svatého Ondřeje se někdy člověk ohřeje.

Svatý Ondřej tichý, nebude len lichý (řídký).

Svatého Ondřeje slzice naplní ovocem truhlice.

Ondřejská noc patří k nejdůležitějším věšteckým okamžikům celého roku. Etnografka Eva Večerková ve své knize Obyčeje a slavnosti v české lidové kultuře píše, že tento den byl vhodný k předpovídání budoucnosti v lásce, manželství, úrodě i smrti.

Na předondřejský večer čekala svobodná děvčata celý rok. „K věštění, aby bylo účinné, přistupovaly dívky po předchozím půstu," píše Eva Večerková.

V předvečer zkoušívala děvčata, která se dříve vdá tak, že každá vzala kousek chleba, položila ho na lopatu a čí kousek vzal pes jako první, tu čekala veselka nejdříve.

O půlnoci před Ondřejem děvčata vstávala a chodila klepat na kurník. Odříkávala při tom: „Kohoutku, kohoutku, zakokrhej. Muže-li dostanu, vědět mi dej. Slepičky vy nechte kokotání, nekazte mi, nekazte vdávání." Ozval-li se kohout, mělo děvče naději, že se toho roku vdá. Ozvala-li se dříve slepice, znamenalo to, že má děvče přijít zase za rok.

Děvečky na statcích dávaly hospodyním napředenou přízi, za to dostaly peníze navíc. O svátku sv. Ondřeje pak za tyto peníze hostily mládence a nechávaly si zahrát takzvanou volenku. To znamená, že muzika hrála, ale místo aby chlapci vyzvali k tanci děvčata, jak tomu obvykle bývá, tak si pro změnu děvčata vybírala tanečníky.

Ve své publikaci zmiňuje Eva Večerková zvyk z Dačicka, okolí Milevska, Bechyňska a Vodňanska. Scházely se tu obecní hromady a sýpky (ondřejské), které se podobaly martinským slavnostem hodně se pilo a hodovalo. V Maleticích u Protivína se při ondřejské sýpce urovnávaly ještě ve 30. letech minulého století sousedské spory.

Na Slavkovsku u Brna dívky stoupaly pravou nohou na postel, přičemž říkaly: „Postýlko, postýlko, šlapu na tě, svaté Ondřejku, prosím tě: dé mně této noci viděti, co je mýmu srdcu némilejší!"

Také bývalo zvykem v ten den zasadit do květináče větvičku a zalévat ji vodou nabíranou do úst. Pokud se větvička zazelenala do Božího hodu a vykvetla, bylo to pro dívku znamení, že se velmi brzy vdá.

Dívky si také psaly jména nejoblíbenějších mládenců na cedulky a na noc si je vložily pod polštář. Ráno pak, jakmile se vzbudily, vytáhly jednu z cedulek a čí jméno tam bylo napsáno, ten byl dívce souzen. 

Životopis svatého Ondřeje

Ondřej byl rybář z galilejské Betsaidy na severovýchodním břehu Genezaretského jezera. Byl učedníkem Jana Křtitele a prvním učedníkem Ježíše. Ondřej i jeho bratr Šimon (později známý jako Petr) byli oba rybáři. Ježíš na ně zavolal: Následujte mě a já z vás udělám rybáře lidí. Ondřej je nejčastěji zmiňován v souvislosti se zázračným nasycením pěti tisíc lidí, kdy Ježíše upozornil na chlapce nesoucího ryby a bochníky.

Ondřej zemřel mučednickou smrtí uvázán ke kříži ve tvaru písmene X v řeckém Patrasu. Podobně jako v Římě jeho bratr Petr požádal, aby mohl zemřít na odlišném kříži než Ježíš.

Je patronem Rumunska, Ruska, Řecka, Skotska, Sicílie; měst Neapol, Ravenna, Brescia, Mantova, Bordeaux, Bruggy a zejména Patrasu; dále rybářů a obchodníků s rybami. Je vzýván proti dně, křečím i za dobrý sňatek.

Atributy: kříž ve tvaru X, provaz a síť.

Autor: Luboš Dvořák

29.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Derby s Mountfieldem je pro Jihočechy vždy velkou motivaci

Pardubice – Extraligoví junioři Motoru po třech porážkách plně bodovali v Pardubicích, kde vyhráli 2:1.

Policisté hledají svědky dopravních nehod

České Budějovice - Dopravní policisté uvítají svědectví k několika nehodám, které se staly v krajském městě.

Jankovští trénují koledy v kapličce na návsi

Jankov /VIDEO/ - Je jich šest a kromě zpívání koled zpestřují i kulturní program v obci. „Pokaždé se sejdeme u jedné z nás doma nebo na návsi v naší kapličce a zpíváme.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies