VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Noc na svatého Ondřeje má čarovnou moc

Jižní Čechy - Svatý Ondřej, který má svátek 30. listopadu, je v lidové tradici považován za patrona nevěst. V předvečer se proto vdavekchtivé dívky různými způsoby pokoušely poznat svého vyvoleného.

29.11.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/Tetra Images

V podstatě se jedná o stejné zvyky jako na Štědrý den, ale protože byl Ondřej dřív vnímán jako „garant" dobré svatby, v noci z 29. na 30. listopadu mají větší váhu. Nejznámější je jistě tradice s botou, kdy se dívka postaví zády ke dveřím a hodí dozadu střevícem. Pokud je špička boty obrácená ke dveřím, znamená to, že se do roka vdá a odejde z domu, pokud ne, ještě rok zůstane u rodičů.

PranostikyDočká-li Ondřejův sníh březnového, ten rok nebude chleba režného.

Na svatého Ondřeje je špatný hospodář, co ještě zaseje.

Sníh na svatého Ondřeje vzešlému žitu mnoho nepřeje.

Na svatého Ondřeje hoď dřívko na vodu: Přeplyne-li, bude mokrý rok; zůstane-li na povrchu tiše, bude suchý rok.

Poletují-li na svatého Ondřeje včely, bude neúrodný rok.

Ondřejův sníh zůstane ležet sto dní.

Na svatého Ondřeje konec pocení.

Na svatého Ondřeje mráz chystej, sedláče, vůz.

Na svatého Ondřeje se někdy člověk ohřeje.

Svatý Ondřej tichý, nebude len lichý (řídký).

Svatého Ondřeje slzice naplní ovocem truhlice.

Ondřejská noc patří k nejdůležitějším věšteckým okamžikům celého roku. Etnografka Eva Večerková ve své knize Obyčeje a slavnosti v české lidové kultuře píše, že tento den byl vhodný k předpovídání budoucnosti v lásce, manželství, úrodě i smrti.

Na předondřejský večer čekala svobodná děvčata celý rok. „K věštění, aby bylo účinné, přistupovaly dívky po předchozím půstu," píše Eva Večerková.

V předvečer zkoušívala děvčata, která se dříve vdá tak, že každá vzala kousek chleba, položila ho na lopatu a čí kousek vzal pes jako první, tu čekala veselka nejdříve.

O půlnoci před Ondřejem děvčata vstávala a chodila klepat na kurník. Odříkávala při tom: „Kohoutku, kohoutku, zakokrhej. Muže-li dostanu, vědět mi dej. Slepičky vy nechte kokotání, nekazte mi, nekazte vdávání." Ozval-li se kohout, mělo děvče naději, že se toho roku vdá. Ozvala-li se dříve slepice, znamenalo to, že má děvče přijít zase za rok.

Děvečky na statcích dávaly hospodyním napředenou přízi, za to dostaly peníze navíc. O svátku sv. Ondřeje pak za tyto peníze hostily mládence a nechávaly si zahrát takzvanou volenku. To znamená, že muzika hrála, ale místo aby chlapci vyzvali k tanci děvčata, jak tomu obvykle bývá, tak si pro změnu děvčata vybírala tanečníky.

Ve své publikaci zmiňuje Eva Večerková zvyk z Dačicka, okolí Milevska, Bechyňska a Vodňanska. Scházely se tu obecní hromady a sýpky (ondřejské), které se podobaly martinským slavnostem hodně se pilo a hodovalo. V Maleticích u Protivína se při ondřejské sýpce urovnávaly ještě ve 30. letech minulého století sousedské spory.

Na Slavkovsku u Brna dívky stoupaly pravou nohou na postel, přičemž říkaly: „Postýlko, postýlko, šlapu na tě, svaté Ondřejku, prosím tě: dé mně této noci viděti, co je mýmu srdcu némilejší!"

Také bývalo zvykem v ten den zasadit do květináče větvičku a zalévat ji vodou nabíranou do úst. Pokud se větvička zazelenala do Božího hodu a vykvetla, bylo to pro dívku znamení, že se velmi brzy vdá.

Dívky si také psaly jména nejoblíbenějších mládenců na cedulky a na noc si je vložily pod polštář. Ráno pak, jakmile se vzbudily, vytáhly jednu z cedulek a čí jméno tam bylo napsáno, ten byl dívce souzen. 

Životopis svatého Ondřeje

Ondřej byl rybář z galilejské Betsaidy na severovýchodním břehu Genezaretského jezera. Byl učedníkem Jana Křtitele a prvním učedníkem Ježíše. Ondřej i jeho bratr Šimon (později známý jako Petr) byli oba rybáři. Ježíš na ně zavolal: Následujte mě a já z vás udělám rybáře lidí. Ondřej je nejčastěji zmiňován v souvislosti se zázračným nasycením pěti tisíc lidí, kdy Ježíše upozornil na chlapce nesoucího ryby a bochníky.

Ondřej zemřel mučednickou smrtí uvázán ke kříži ve tvaru písmene X v řeckém Patrasu. Podobně jako v Římě jeho bratr Petr požádal, aby mohl zemřít na odlišném kříži než Ježíš.

Je patronem Rumunska, Ruska, Řecka, Skotska, Sicílie; měst Neapol, Ravenna, Brescia, Mantova, Bordeaux, Bruggy a zejména Patrasu; dále rybářů a obchodníků s rybami. Je vzýván proti dně, křečím i za dobrý sňatek.

Atributy: kříž ve tvaru X, provaz a síť.

Autor: Luboš Dvořák

29.11.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve středu 28. června budou rozlosovány fotbalové soutěže, řízené OFS České Budějovice.

Okresní fotbalový svaz ve středu rozlosuje soutěže

Levotočivá zatáčka se v úterý 27. 6. 2017 stala řidiči osudnou.
AKTUALIZOVÁNO
16

U Sudoměřic u Bechyně zemřel řidič

Host ze Sedlece si ceny pro nejlepšího hráče považuje

České Budějovice - Čerstvý mistr I.A třídy ze Sedlece Michal Chromý přijal pozvání na Hynkův memoriál a s týmem Mladého se po turnaji radoval z putovního poháru.

Bikiny v Temelíně zaujaly CNN víc než dostavba jaderné elektrárny

Málokdy se česká energetická společnost ČEZ a Česko vůbec dostane do hledáčků světových mediálních obrů tak intenzivně, jako tomu bylo v případě „plavkové" stáže v jaderné elektrárně Temelín. Soutěž o odbornou stáž v JET, kde hlavním kritériem nebyly vědecké schopnosti, ale figura studentek, pronikla do světových zpravodajských serverů.  

Otáčivé hlediště v Krumlově získalo další tři roky

České Budějovice/Český Krumlov - Až do roku 2020 může být otáčivé hlediště v zahradě státního zámku Český Krumlov. Smlouvu o pronájmu potřebných pozemků schválila českobudějovická rada města na svém posledním zasedání.

Lávka pro cyklisty u Meteoru chce dohnat zpoždění

České Budějovice – „Je strašně potřeba. Byla by super," říká Radek Šafařík z Nových Homolí o nové cyklotrase, která se plánuje z Českých Budějovic do Boršova nad Vltavou s odbočkou do Homolí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies