VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V kraji je nejvíce zbytečných značek

Jižní Čechy - Je to smutné prvenství. Jihočeští řidiči narážejí na nejvíc zbytečných a poškozených dopravních značek v republice. K tomuto závěru dospěli policisté, kteří monitorovali stav značení začátkem podzimu.

23.10.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Vlastimil Leška

Podle mluvčího Policejního prezidia ČR Tomáše Hulana objevili na jihu Čech 2123 poškozených a 993 přebytečných značek. Na druhém místě skončil Středočeský kraj, třetí je jižní Morava 
a hlavní město Praha. „Díky této kontrole by mělo dojít k poměrně masivnímu odstranění značek omezujících, nebo jinak upravujících nejvyšší povolenou rychlost. V tomto směru rovněž podali nejvíce podnětů k odstranění jihočeští policisté. A to v 218 případech," nastínil mluvčí Hulan.


Pozor na křižovatky


Umístění dopravních značek schvaluje a povoluje místně příslušný silniční správní úřad. U silnic prvních tříd je to kraj. Vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jiří Klása vysvětlil, že kraj jako vlastník silnic druhých a třetích tříd nemůže sám od sebe značky odstraňovat. Pokud obce s rozšířenou působností rozhodnou o odstranění či výměně značky, krajský úřad tím pověří Správu a údržbu silnic. „Co 
se týká uváděného počtu, nelze se k němu zcela jednoznačně vyjádřit. Ale domnívám se, že odpovídá rozsahu silniční sítě na území našeho kraje, která je mimochodem druhá největší 
v celé republice. A také pečlivostí provedených kontrol," řekl Klása.

Problémy se mohou objevit hlavně na křižovatkách hlavních a vedlejších silnic. Pokud jsou značky upravující přednost zarostlé nebo špatně viditelné, jde řidičům o život. Potvrzuje to instruktor autoškoly v Písku Jiří Solar, který se s takovou situací setkává třeba 
v Dobešicích u Kluk na Písecku. Stopka na křižovatce je tak zarostlá, že vůbec není vidět. „Občas tímto úsekem jezdím se svými žáky a málokdo si značky všimne. Naštěstí je to takové místo, kde je špatně vidět, a tak musí zastavit i bez ohledu 
na stopku. Takto špatně viditelná stopka je podle mě jedním z nejhorších průšvihů v dopravním značení, protože přehlédnutí této značky by mohlo být dost nebezpečné. Zeleň se v tomto případě bude odstraňovat dost špatně, asi by to chtělo spíš značku o kus přemístit," upozornil instruktor Solar.

Na Jindřichohradecku jsou podle slov policejního dopravního inženýra Petra Kašpara spíše problémy s reklamními zařízeními. „V poslední době jsme dali podnět například
k výměně dopravní značky Dej přednost v Jindřichově Hradci na výjezdu z cihelny a pak u několika železničních přejezdů, kde již byly značky poškozeny," říká Petr Kašpar. Předmětem diskusí bylo i umístění značky konec obce v Jindřichově Hradci na výpadovce na Pelhřimov. Zde je nyní umístěna značka blíž k obci, aby tu nemusela být omezena rychlost, když tudy vede k bývalému závodu Adaco čtyřproudá silnice," zmínil Petr  Kašpar.

Na Táborsku policisté odhalili problémy ve vodorovném značení u přechodů přes silnici první třídy v Plané nad Lužnicí a Chýnově. Podle vedoucího táborského Dopravního inspektorátu Jana Rychteckého byly nátěry pruhů vybledlé 
a opotřebované projíždějícími vozidly. Správce silnice už tyto problémy odstranil. „Dopravní inspektorát poukázal i na nadbytečnost jedné svislé dopravní značky omezující nejvyšší povolenou rychlost v Táboře a na vyznačení úseku značkami zákaz zastavení," dodal  Jan Rychtecký.

Značení se má zjednodušovat

Podle policie je na jihu skoro tisíc zbytečných, dalších asi 2200 poškozených dopravních značek. „Značení by se mělo zjednodušovat," říká ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského krajeJan Štícha.

Jak hodnotíte výsledek šetření policie? Je podle vás zjištěný počet adekvátní velikosti silniční sítě v kraji?
Na první pohled jsou to čísla vysoká, pokud ale vezmeme v potaz, že silniční síť kraje bez místních komunikací dosahuje délky přibližně 6200 km, přičemž řada kilometrů vede přes zastavěná území obcí, nejeví se výsledek již tak tragicky. Za sebe však souhlasím dopravní značení zjednodušovat a na místech k tomu vhodných jej odstraňovat. Existují materiály, které vyhodnotily situaci na vybraných místech po odstranění značení jako bezpečnější, nežli s ním. Samozřejmě to neznamená bezhlavě jej začít odstraňovat.

Máte jako správce komunikace nějakou zákonnou lhůtu k vyřízení oprav či odstranění?
Výměna či oprava poškozeného dopravního značení se děje po našem vlastním zjištění v rámci prohlídek silnic, či po impulsu kohokoliv zvenčí, tedy zpravidla úřadů či fyzických osob.

Lze vyčíslit, kolik vás ročně stojí výměna (třeba odcizených nebo poškozených) značek?
Loni to bylo na silnicích II. a III. třídy celkem 5,9 milionu korun. Na silnicích I. třídy 1,3 milionu korun. Letos jsme za prvních devět měsíc u silnic II. a III. třídy investovali 3,8 milionu korun a u I. tříd 0,6 milionu korun.

Autor: Pavel Kroupa

23.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
V lihovaru se nepálí líh od roku 2016, brzy se to možná změní.

Lihovar v Blanici je na prodej, včelařům by se mohlo ulevit

Naši prvňáci. Ilustrační foto

Ve středečním vydání představíme prvňáky ze ZŠ a MŠ v Dubném

Chceme hrát nátlakový ofenzivní hokej, ujišťuje nový asistent trenéra Luboš Rob

České Budějovice – Poprvé se postavil jako asistent trenéra na střídačku prvního týmu ČEZ Motoru a hned slavil Luboš Rob (47 let) vítězství. Českobudějovičtí hokejisté vyhráli ve WSM lize v Litoměřicích 3:2 a ve středu je čeká další venkovní duel v Praze na Slavii (18).

Hledají muže snědé pleti

České Budějovice – Kriminalisté pátrají po 180 cm vysokém Robertu Oláhovi. Snědý muž váží kolem 90 kg, hnědočerné vlasy má po stranách vystříhané a vylepšené nagelovaným čírem.

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Za volant usedla bez řidičáku, zato opilá

Srnín – Hlídka Obvodního oddělení policie Český Krumlov v neděli 15. října krátce před desátou hodinou večerní zastavila v Srníně osobní automobil tovární značky Škoda Felicia. Za volantem seděla pětatřicetiletá žena z Plzeňska, a to navzdory tomu, že není držitelkou žádného řidičského oprávnění. A co víc, při kontrole se (ne)řidička podrobila opakované dechové zkoušce s pozitivním výsledkem přes 2 promile alkoholu v dechu. Další jízda jí byla zakázána.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení