VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Prahy do Budějovic za 90 minut

Jižní Čechy – Do tří let bude železnice mířící z Prahy na jih Čech, respektive do Českých Budějovic, úspěšně konkurovat silnici.

7.11.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

Zatímco práce 
na dálnici D3 přes Tábor nebo na rychlostní komunikaci R4 přes Písek se zadrhly kvůli nedostatku financí a problémům s nevykoupenými pozemky či sporům s občanskými iniciativami, na železnici 
se staví plným tempem.

Takzvaný IV. železniční koridor vedoucí od rakouských hranic přes Horní Dvořiště 
a České Budějovice do Prahy 
a dál na Děčín má zelenou. 
V současné době je Praha z Českých Budějovic dosažitelná autem v průměru tak do dvou hodin. Vlaky na tom budou do tří let lépe.

„V roce 2016 bude cesta vlakem z Prahy do Českých Budějovic trvat 90 minut," uvedl exkluzivně pro Deníky generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Kolář. Podle jeho informací nemůže tento termín s největší pravděpodobností už nic ohrozit.

Pro poslední z celkem dvanácti staveb na sto padesát kilometrů dlouhé trati z Prahy do Českých Budějovic 
se v současné době zpracovává projektová dokumentace. Jde o úsek Nemanice – Ševětín, který podle Koláře nebude určitě hotový před rokem 2018. Dokončení stavby Sudoměřice – Votice předpokládá v roce 2017. Ovšem ostatní lokality jsou buď dokončeny, nebo se na nich pracuje či začne pracovat v nejbližší době. Ještě koncem letošního roku či začátkem příštího začne například modernizace tratí v úseku Ševětín – Horusice, Veselí – Doubí a Soběslav.

„Vlaky budou po trati z Prahy směrem na jih jezdit v dostatečně dlouhých úsecích rychlostí 160 kilometrů v hodině," sdělil generální ředitel Kolář. K technicky nejnáročnějším úsekům bude patřit lokalita Chotoviny – Sudoměřice, kde vzniknou mosty, mimoúrovňové křížení s dálnicí D3 a dokonce na území Jihočeského kraje první tunel 
v délce 430 metrů.

Všechny čtyři koridory vedoucí Českem ve směrech sever jih a východ západ plánuje SŽDC dokončit do roku 2019. „Čtvrtý železniční koridor má obrovský význam pro evropské spojení sever jih. Trochu to tu v současné době brzdíme. Ale věřím, že zrychlením 
na trati dosáhneme i ekonomicky zajímavějšího tranzitu přes nás," uvedl Jiří Kolář. Celková investice do modernizace železnice jen mezi Prahou a Horním Dvořištěm přijde mimo úseku Nemanice – Ševětín na 35 miliard korun. Kromě trati Strančice – Praha Hostivař, která byla financována z národních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, jsou všechny ostatní stavby spolufinancovány z Operačního programu doprava (OPD), který z 80 procent dotuje Evropská unie.

O 40 % nižší ceny

Investice ve výši 35 miliard korun pro modernizaci železnice z Prahy do Horního Dvořiště, bez započítání nemanického úseku, může být podle šéfa SŽDC ještě nižší. Na čtyřech úsecích za více než deset miliard totiž ještě není znám dodavatel a cena, za kterou je ochoten stavět. „Jen loni firmy ve všech vyhlášených tendrech SŽDC na území České republiky nabídly ceny o 40 procent nižší, než předpokládal investor, letos snížily tak o 30 až 35 procent. Bude-li tento trend trvat i dál, můžeme zahájit i realizovat víc staveb," dodal generální ředitel Jiří Kolář.

S největší pravděpodobností se ovšem za ušetřené prostředky nebude realizovat projekt Šumavských elektrických drah (ŠED), o který usiluje Jihočeský kraj. 
V územním rozvoji počítá 
s modernizací a výstavbou nových tratí v oblasti Lipenska a Pošumaví za 10 miliard korun. K nejdiskutovanějším patří výstavba nové železniční trati mezi Lipnem nad Vltavou a Černou v Pošumaví. Tento úsek by byl napojen 
v Lipně nad Vltavou na stávající trať do Rybníka a v Černé v Pošumaví by navazoval 
na trať České Budějovice – Volary. Sloužil by jak místním obyvatelům, tak hlavně turistům. Podle vedení Jihočeského kraje by jedním z nejvhodnějších investorů mohla být právě Správa železniční dopravní cesty.

Jiří Kolář, generální ředitel této státní instituce, přiznal, že i on už tento návrh slyšel. „Ale v současné době, kdy máme v ne právě v ideálním stavu vlastní železniční tratě 
a přemíru regionálních tratí, si myslím, že je to snění na obláčku. Ale bude-li existovat společenská objednávka a my dostaneme-li příkaz i peníze, tak budeme stavět i železnici podél Lipna," uzavřel.

Autor: Redakce

7.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jarní trhy v Borovanském mlýně.
37

OBRAZEM: Borovanský mlýn vítá jaro festivalem už popáté

Již čtvrtý ročník rekonstrukce středověké bitvy mohlo na pět tisíc diváků vidět v sobotu mezi rybníky Škaredý a Markovec u Sudoměře.
38

Bitva u Sudoměře - před 597 lety

Favoritem jsou Pardubice, my musíme hlavně bojovat, tvrdí kapitán Filip Novák

České Budějovice – Klíčová fáze sezony je tady. V úterý vstoupí hokejisté ČEZ Motoru těžkým zápasem v Pardubicích do baráže o extraligu. Prostředí ve městě perníku dobře zná kapitán Jihočechů Filip Novák (34 let), jenž zde na podzim měsíc hostoval.

Rakušan řídil v Českých Budějovicích podnapilý

České Budějovice - V neděli k ránu se městem projížel podnapilý řidič. Nasedl na náměstí Přemysla Otakara II. do osobního automobilu rakouské poznávací značky a projel ulicemi Piaristická Česká, Hroznová až na Husovu ulici.

OBRAZEM: V Boršově nad Vltavou začíná jaro trhy

Boršov nad Vltavou - Boršovští dnes pořádali první letošní boršovský trh. U fotbalového hřiště vyrostly stánky s občerstvením, s ručně vyráběným zbožím jako šperky nebo cukrovinkami, nebo kořením. Návštěvníci si mohli poslechnout živou hudbu a hlavně potkat se s přáteli v příjemné sousedské atmosféře

OBRAZEM: Vodáci odemkli řeku Lužnici

Suchdol nad Lužnicí - Stovky lidí, téměř 150 lodí, krásné jarní počasí, stav vody přesně podle představ a dobrá nálada. Při tradičním rituálu vodáků, kterým je každoroční Odemykání Lužnice, panovaly ideální podmínky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies