Ti v úterý na kraji rokovali kvůli záměru vlády zpoplatnit od roku 2020 nově 900 kilometrů českých silnic, 180 kilometrů se přitom nachází na jihu Čech.

Jednat se má o silnice I/19, I/20, I/34. Oproti původnímu záměru vlády budou ale zástupci měst a obcí požadovat zavedení mýtného i na silnici I/22. „Nemůžeme zabránit vypsání tendru na zpoplatnění silnice I/20, tak chceme, aby to samé platilo na silnici I/22,“ poukazoval Jiří Švec na sku-tečnost, že by tak kamiony před placením mýtného mohly dát přednost jízdě po paralelní trase.

Zavedení mýtného? Jihočeši souhlasí
Více než 180 kilometrů jihočeských silnic I. třídy chce do budoucna zpoplatnit česká vláda. Jednat by se přitom mělo o 20 procent z celkových 900 kilometrů. A to se nemůže obejít bez odezvy. Už po druhé se tak v úterý sešli zástupci jihočeských měst a obcí, aby se poradili, jak pokračovat dál. Tentokráte na půdě Krajského úřadu v Českých Budějovicích. Po více než dvouhodinové diskuzi zavedení mýtného odsouhlasili.

Jak ale připomněl Jiří Švec, krajský radní pro dopravu, který je rovněž starostou Lišova, jehož se zavedení mýtného týká, původně i kraj zpoplatnění komunikací I. třídy pro vozy nad 3,5 tuny odmítal. „Ministerstvo dopravy ale na náš návrh vůbec nereagovalo a za půl roku nám ani neodpovědělo,“ zdůraznil krajský radní. „Navíc ministerstvo již vypsalo tendr na zavedení mýtného a není reálné, že by jej zrušilo,“ dodal. Přijít tak Jihočeši museli s novým řešením. Vedle již navrhovaných silnic I/19 (Oltyně – Tábor – Pelhřimov), I/34 (Budějovice – Třeboň – Jindřichův Hradec – Jarošov nad Nežárkou) a I/20 (Plzeň – Nezbavětice – Blatná – Nová Hospoda – Písek – Vodňany – Budějovice) požadují, aby mýtné platilo i na silnici I/22 do Klatov. To také budou chtít prosadit na Ministerstvu dopravy.

Břetislav Hrdlička, starosta Strakonic, argumentoval tím, že pokud se silnice I/20 zpoplatní a I/22 nikoliv, řidiči kamionů dají před zaplacením mýtného zákonitě přednost nezpoplatněné silnici. „Na to nejsme stavěni. Denně nám městem projedou čtyři tisíce kamionů,“ řekl Břetislav Hrdlička.

Jiří Hořánek, místostarosta města Písek, spíše než zpoplatnění silnic navrhoval zakázání vjezdu kamionů do měst a obcí. „Dát jim signál, že se k nám nedostanou, protože je tam značky nepustí, a tím pádem budou muset jet po zpoplatněné silnici I/20,“ navrhoval.

Dopis ministrovi Ze setkání zástupců měst a obcí vzešel dopis, který bude zaslán na Ministerstvo dopravy. V něm Jihočeši požadují:
Zavedení mýta na silnici I/22.
Peníze, které se v případě zpoplatnění jihočeských silnic vyberou, aby šly zpět do regionu.
Zpřísnění kontrol dopravců (zejména těch zahraničních).
Vytvoření zázemí pro dopravce.
Obnovit jednání o obchvatech obcí.