VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Alegorické vozy i průvody opisovaly ve městě okruhy

České Budějovice - Na snímku z 1. května 1951 je zachycen průjezd alegorických vozidel ze Sokolské ulice přes Sokolské náměstí do Žižkovy ulice kolem Schwarzenberského paláce při oslavách 1. máje.

7.11.2009
SDÍLEJ:

V dlažbě na křižovatce je patrný triangl tramvajových kolejí. Vpravo míří koleje do Novohradské a do vozovny, vlevo do Žižkovy a šikmo vpravo do Sokolské k nádraží. Tramvaje vozily cestující naposled 28. 2. 1950, ale pořád byly nataženy koleje a čekalo se, kdy se tramvaje vrátí.

Průvody a pojezdy alegorických vozidel měly na 1. máje v tom období poněkud složitě stanovené trasy. Vozy se řadily v Lannovce a po skončení projevů politiků na náměstí projížděly před hlavní tribunou. Potom jely za průvodem na Senovážné náměstí. Průvody a vozy dělaly okruhy (není přesně zjištěno jaké) tak, že se vzájemně potkávaly a hlučně zdravily.

Na snímku jede nákladní auto s obřím sudem a nápisem „S presidentem Gottwaldem vpřed za mír“. Od nádraží přijíždí ověnčená zemědělská technika. Také asi jedou vpřed za mír. Jinam se tenkrát snad ani nemohlo jezdit.

Sokolské náměstí prakticky zaniklo současně se Sokolskou ulicí v roce 1955. Sokolové se politickým orgánům od roku 1952 nelíbili. Předtím ano.

Sokolská, která vedla ze Sokolského náměstí (bývalé Radeckého náměstí) k Nádražní, se přejmenovala na Žižkovu. Ta již existovala, ale končila u Schwarzenberského paláce. Nová a současná Žižkova tak vede od roku 1955 klikatě ze Senovážného náměstí až k Mercury Centru na Nádražní.

Triangl tramvajových kolejí byl ještě možná schopný provozu. Jihočeské elektrárny (provozovatel tramvají) již v roce 1946 zdůvodnily, proč chtějí trolejbusy: „Dodávky v případě rekonstrukce stávajícího tramvajového provozu jako potřebných motorových a vlečných vozů, obnova vrchního vedení a kolejového vedení nejsou v průmyslu zajištěny, neboť se s nimi nepočítalo na základě našich hospodářských úvah, podle kterých by jakákoliv rekonstrukce tramvajového provozu byla nehospodárná.“

Faktem bylo, že tramvaje vyrobené v roce 1908 a v permanenci od roku 1909 nebyly již v roce 1946 sportovně řečeno ve formě (i když budějovické tramvaje jezdily v Mostě ještě kolem roku 1955). Z ekonomického hlediska mě〜ly být tramvaje účetně dávno odepsány a prostřednictvím odpisů vytvořeny finanční prostředky na tramvaje nové.

Jihočeské elektrárny (JČE) uvažovaly o jiné pouliční dopravě nejméně už v roce 1938. Svědčí o tom smlouva s radnicí ze dne 13. 5. 1938, podle které mohou JČE po dohodě s městem přeměnit částečně nebo zcela pouliční dráhu na elektrobusy nebo jiné dopravní prostředky. Také hned v květnu 1945 začaly JČE o zrušení kolejové dopravy jednat. Požádaly ministerstvo dopravy o povolení přípravných prací pro stavbu trolejbusové sítě a povolení dne 23. 10. 1946 obdržely.

Vliv na úsilí JČE zavést trolejbusy a nechuť provozovat tramvaje mělo asi zavedení trolejbusů v jiných velkých městech (Praha 1936, Plzeň 1941, Bratislava 1941, Zlín 1944). Jenže města Praha, Plzeň, Liberec atd. si tramvaje udržely. I malé město jako Gmunden v Rakousku přesto, že je provoz ztrátový. Trolejbusy nabízely lepší komfort než tramvaje. Lepší sedačky, v zimě teplo.

Trolejbus nebyl vázán na koleje. Mohl se vzdálit od osy trolejového vedení až o 6 m, čímž se mohl vyhýbat ostatním vozidlům a předjíždět je. V nejhorším mohl sundat kladky a jet 1 km na baterii. Byl relativně tichý. Měl velkou akceleraci a jezdil proti tramvaji výrazně rychleji. Klidně mohl křižovat železniční koleje, což tramvaj nemohla. Jen měl trochu dražší provoz a u viaduktu mu často padaly kladky.

Vztah obyvatel k tramvajím dokresluje to, že léta se ve městě věřilo, že tramvaje zase budou. Že je Most vrátí nebo se pořídí nové a lepší.

Máte doma staré záběry Českých Budějovic a chcete je zveřejnit v tomto seriálu? Není nic jednoduššího. Kontaktujte nás a přijďte do redakce. Vaší pamětihodností se následně potěší čtenáři sobotního seriálu Putování městem. Příště navštívíme dům u Pomahačů.

JAN SCHINKO

7.11.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Takto to vypadá  v některých lesních lokalitách Vojenských lesů a statků.
5

Lesníci varují před vstupem do lesů

Páteční bouřka za sebou nechala obrovské škody na území Národního parku Šumava. Turisté se tak na některá místa nepodívají.
8

Polomy na Šumavě zastaví turisty

Nevím, kde jsou Strakonice, usmívá se před duelem s Plzní Peter Galamboš

České Budějovice – V přípravných zápasech ukazuje, že by mohl být posilou. Urostlý slovenský centr Peter Galamboš (28 let) přišel do ČEZ Motoru před sezonou z Martina. Třikrát už se dokázal trefit do černého a další gól by rád přidal v úterním přátelském utkání s extraligovou Plzní, které českobudějovičtí hokejisté odehrají netradičně ve Strakonicích (17.30).

Dobrovolný hasič při zásahu zkolaboval

Deštná - Dobrovolní hasiči z Deštné na Jindřichohradecku se od písknutí prvního poplachu kvůli bouřce nezastavili až do sobotního odpoledne.

Řídil opilý, odnesla to lavička

České Budějovice – Hodně toho vypil 35letý muž z krajského města před tím, než v noci počátkem srpna havaroval. V Peugeotu 407 se proháněl městem opilý, až spadla klec.

Nebezpečné řidiče mají zklidnit v Jírovcovce semafory

České Budějovice – Budějovická radnice ale musí opakovat výběrové řízení na úpravy křižovatky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení