Změny se ale blíží. V Budějovicích se totiž už od začátku srpna začínají scházet architekti, kteří mají kompletní plán rekonstrukce vlakového nádraží připravit. 


„V současné době máme vypsané výběrové řízení na projektanta. Připravovanou projektovou dokumentaci ale musí také projednat orgány památkové péče," uvedla  tisková mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. „Až potom bude možné stanovit částku potřebnou na rekonstrukci budovy a harmonogram prací," doplnila.

Rekonstrukce nádraží bude rozdělena na tři samostatné části tak, aby i vlastní realizaci bylo možné rozložit na etapy. Nejdříve přijde na řadu střešní konstrukce, 
v druhé fázi se oprav dočká samotná fasáda a poslední třetí etapa rekonstrukce bude patřit interiérům i vnitřním dispozicím celé budovy.

Důležitou otázkou však stále zůstává financování celého projektu. České dráhy, které jsou vlastníkem českobudějovického vlakového nádraží, totiž na opravy čerpat evropské dotace nemohou. 
Z tohoto důvodu se nabízí 
i možnost prodeje nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), která tuto možnost má.

Roky plynou a budova nádraží chátrá

Nádraží v Českých Budějovicích.O rekonstrukci zchátralé nádražní haly se přitom mluví již několik let. V roce 2008 společnost CB Station Development představila projekt, podle kterého se mělo vlakové nádraží propojit s autobusovým moderní budovou. Jenže velkorysý projekt byl nejprve znatelně zredukován a nakonec úplně zastaven.

Developera projektu, mimo jiné také stavitele českobudějovického Mercury Centra Petra Touška, totiž poslal krajský soud na pět let do vězení. Důvodem byly podvody při podnikání.

V současné době České dráhy pracují s variantou, 
v níž by  budovy nádraží převedly do vlastnictví Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC).  Výhodou navrhované  vlastnické změny je to, že by na opravu nádraží mohly být použity dotace z Evropské unie. České dráhy tyto dotace totiž využívat nemohou.

Jak ale bude vypadat nový projekt rekonstrukce, zatím jasné není. „Všechny naše investice jsou závislé na připravovaném převodu staničních budov. Do té doby do oprav bohužel nemůžeme investovat," popsal nynější situaci tiskový mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.