Když se chcete na kole dostat za prací z jednoho konce Budějovic na druhý, pouze po cyklostezkách to nejde. Vždy musíte z bezpečné zóny alespoň na krátký úsek vybočit na silnici anebo překonat přechod pro chodce.

I to je podle městského cyklokoordinátora Lukáše Bajta důvod, proč někteří lidé při cestě do zaměstnání stále preferují auta před cyklodopravou. Právě její oživení a snížení individuální dopravy osobními vozy si dali budějovičtí radní jako předsevzetí pro příští roky. S úbytkem aut v ulicích a nárůstem veřejné dopravya cyklodopravy počítá schválený strategický plán udržitelné městské mobility.

Čím a kam se nejčastěji jezdí v Českých Budějovicích?Zdroj: Deník / Miroslava Jindrová

„Nové trasy pro cyklisty se naštěstí rýsují směrem na Včelnou a Boršov nad Vltavou. Ale stále chybějí ve směru na Borek nebo Rudolfov. Stejně jako prostor pro cyklisty na hlavních městských radiálách - Husově, Lidické nebo Rudolfovské třídě,“ řekl Lukáš Bajt. K přesednutí na kolo by podle něj měli lidi více motivovat i jejich zaměstnavatelé, a to zřízením krytých a zabezpečených kolostavů anebo vybudováním šaten a sprch. „Jiné je ujet do práce dva kilometry po městě a jiné dvacet kilometrů z některé z okolních obcí. To pak sprchu oceníte,“ podotkl Lukáš Bajt.

Podle náměstka primátora Františka Konečného by lidé mohli ve větší míře přesednout i do MHD, která se dál modernizuje a zrychluje. Brzy přibudou nové zastávky na Dlouhé louce u Kauflandu nebo preferenční pruh pro MHD v ulici Na Sadech. Mluvčí dopravního podniku Viktor Lavička prozradil, že se chystá i nákup nových vozů. Od září cestující svezou dva nové kloubové trolejbusy, v příštím roce by mohly přibýt další. Dopravní podnik chystá i nákup elektromidibusů a vozů na zemní plyn.

Osobní dopravu chtějí Budějovičtí utlumit i dalšími opatřeními, jejichž přesný plán určí do roka. Uvedení nápadů do praxe pak bude podle Františka Konečného záviset na rozhodnutí zastupitelů. Měli by se vyjádřit i k tomu, zda by byli pro zvažované zřízení nízkoemisní zóny. Ty zamezují vjezdu do center měst autům, která do ovzduší vypouštějí nadměrné množství škodlivin.