Denně tudy projíždí až tři tisíce aut, hlavně v ranních a odpoledních hodinách. Chybí zde však jakýkoli chodník a kvůli celkově velmi špatnému technickému stavu hrozí frekventované spojce mezi Hlinskem a Suchým Vrbným brzké uzavření. Požaduje to alespoň její vlastník, jímž je město Rudolfov. Budějovický magistrát se proti tomu sice brání, ale žádné konkrétní kroky k řešení problému dosud nepodnikl. Podle rudolfovské radnice to přitom slibuje už od roku 2007.

„Myslím si, že správně by se tudy vůbec jezdit nemělo. Technické ani hygienické podmínky silnice tomu naprosto neodpovídají. Velmi snadno tady někdo může přijít k úrazu. I když teď udělali ten nový obchvat, tak to nepomáhá. Každý den tady vídám nebezpečné situace. Čelí jim hlavně děti, které tudy chodí do školy, a matky s kočárky,“ reaguje obyvatel ulice Lukáš Tibitancl.

S uzavřením silnice však naopak nesouhlasí mnozí lidé ze Suchého Vrbného. Argumentují hlavně tím, že by přišli o důležitou výpadovku ven z krajského města. Ačkoliv nepovažují současnou situaci za optimální, doufají alespoň, že se podaří najít nějaký rozumný kompromis, který by vyhovoval oběma stranám.

„Podle mého je tam spojka třeba, občas ji sami využíváme. Nynější cesta je sice úzká a dopravě skutečně nevyhovuje, ale myslím si, že úplné uzavření silnice není příliš šťastné. Je třeba vymyslet koncepční řešení, v každém případě je totiž spojnice dvou radiál Rudolfovské ulice a Suchého Vrbného nezbytná,“ domnívá se například Jiří Polánský ze Suchého Vrbného. Podle lidí z Hlinska je místo nebezpečné hlavně pro cyklisty a děti. Loni proto vytvořili petici, ve které požadují úplné uzavření silnice. Údajně ji podepsala skoro celá obec.

„Jsme rozhodně proti tomu, aby se tu cokoliv dělalo, přejeme si naprosté uzavření silnice. Je to o hubu, několikrát mě už málem sestřelili. Je tu sice předepsaná dvacítka, ale nikdo ji nedodržuje. A kde jsou policajti? Ty vídám tak maximálně jednou za měsíc až dva. Je tu sice radar, ale to je úplný výsměch. Silnice je rozsekaná a lidé si z ní dělají akorát smetiště,“ říká rozhořčeně 69letý muž. Dodává, že po obou stranách silnice jsou patnáct až dvacet centimetrů hluboké díry, kterým se řidiči nemají šanci vyhnout.

Provizorní cesta?

Náměstkyně primátora Ivana Popelová přiznává, že tento problém není pro magistrát prioritou. Jeho řešení je tak stále ve fázi úvah. „Jako město jsme vydali nesouhlasné stanovisko. Nabízejí se dvě řešení. To první je dlouhodobé a týká se změny územního plánu a budoucí trasy dálnice,“ nastínila.
Druhým řešením je vznik provizorní cesty. Pozemky však vlastní soukromníci a jejich majitele město dosud nekontaktovalo. Na konci září bude Popelová jednat se starostou Rudolfova, do té doby nechce předjímat.

Paradoxní je, že už si město nechalo vypracovat na novou cestu znalecký posudek. Vyplývá z něj, že by za stavbu i výkup pozemků zaplatilo kolem 30 milionů korun. Podle rudolfovského starosty Víta Kavalíra je však na taková řešení pozdě. Tamní rada města už totiž schválila, že silnici vyřadí z provozu. Teď běží správní řízení, proti kterému se odvolala právě budějovická radnice. Případ tak ještě bude řešit krajský odbor dopravy.

„Domnívám se, že kraj posoudí celou záležitost opravdu nezávisle. Věříme, že by mohl rozhodnout ještě do konce letošního roku,“ plánuje Kavalír. Dodává, že vyřešení tohoto problému je nyní pro město prvořadou záležitostí. „Myslíme si, že tato komunikace je protizákonná, protože spojuje dvě obce a když nic jiného, tak by měla být krajská. Kraj si ji však v této podobě nikdy nepřevezme,“ doplnil Kavalír.