Ve Fürstovce u Rehma se vyráběla patentní benzinová čerpadla a různé doplňky k automobilům. Firma REHM se však zadlužila a v likvidaci ji koupil v roce 1940 německý podnikatel Friedrich Beckhof.

Strojírna a slévárna BECKHOF začala vyrábět řídicí a výztužná táhla do letadel pro německou Luftwaffe. V roce 1943 získal Friedrich Beckhof areál firmy Bullaty & Blasskopf na Novohradské (to byla továrna na hřebíky a cvočky, lidově nazývaná cvočkárna), poněvadž majitelé židé zahynuli v koncentračním táboře. Firma Beckhof těžila z válečné výroby. Ještě před květnem 1945 majitel Friedrich Beckhof urychleně zmizel z města.

Podle dekretu prezidenta republiky ze dne 17. 5. 1945 byla ve firmě Beckhof ustanovena národní správa a továrna dostala název „Českobudějovické strojírny, dříve Friedrich Beckhof“. V roce 1946 byl vypuštěn z názvu Friedrich Beckhof. Používal se název Českobudějovická strojírna, zkratkou ČBS a hovorově „Čebes“.

Nejprve se v ČBS po zrušení válečné výroby vyráběly ze zbylého materiálu sportovní potřeby, dílenské sedačky a různé nářadí. Z bývalé cvočkárny převzala ČBS výrobu hřebíků. Novým výrobním programem od roku 1946 byly součásti pro vlečné vozy motorových vozidel.

Dnem 1. 1. 1947 byla ČBS začleněna do n. p. PAL, který měl ředitelství v Dukelské ulici ve Westenově vile. Podnik PAL, který byl zřízen k 7. 3. 1946, měl oficiální název „N. p. PAL, spojené pomocné závody automobilového a leteckého průmyslu v Českých Budějovicích“. Tím byla v Čebesu zrušena národní správa. Ale v roce 1948 byl PAL zrušen a o výrobní program ČBS měla velký zájem Karosa Vysoké Mýto. To již fungoval v roce 1949 krajský národní výbor, který nepostoupil Čebes Karose, ale zařadil ČBS do n. p. UNION. Na konci roku 1949 se dokonce krátce ustálil název n. p. UNION – ČBS. Potom od roku 1951 již jen předvýrobní středisko n. p. MOTOR – UNION, provoz 3. Mezitím v letech 1949 až 1951 sídlilo v Čebesu učiliště (později známé motorácké učiliště na Lidické).

V bývalé ČBS bylo zřízeno středisko ústřední a vývojové konstrukce, prototypová a výrobní provozovna, zkušebna, dále nástrojárna a kalírna. Začal se zde vyrábět a zkoušet lodní motor Propulsor. To byl dvoutaktní čtyřválcový motor s válci proti sobě, chlazený vodou. Vyráběly se také jednomužné a dvoumužné motorové pily, stabilní motory a další lodní motor Orlík. V roce 1959 byly vyrobeny tři prototypy benzinových motorů ZB. Zetbéčka se potom vyráběla sériově.

Propulsory a Orlíky se zkoušely před areálem na Vltavě, kde byl lodní minipřístav. Motory zajížděli zaměstnanci na kluzákách na Vltavě a Malši. Na Malši od soutoku k mostu u divadla byla závodní trať, na které se pořádaly mistrovské soutěže. Čebes měl několik mistrů republiky ve vodním motorismu. Hovorový název továrny – Čebes pomalu mizel.

V roce 1961 bylo na Střeleckém ostrově zřízeno Vývojové středisko JIKOV, které do té doby sídlilo v Praze. Mimo jiné se vyvíjely karburátory STD a STDR pro automobily Škoda, ale vývoj byl zastaven, když n. p. MOTOR získal licenci na karburátory Pierburg. Utlumeny byly lodní motory a benzinová čerpadla. Vyráběly se kompresory do traktorů a jiné výrobky pro Jugoslávii. Středisku se podařilo kvalitou svých výrobků vytlačit z Jugoslávie konkurenci z Anglie. V areálu sídlila také obchodně technická služba, středisko propagace a Sport servis MOTOR.

Máte doma staré záběry Českých Budějovic a chcete je zveřejnit v tomto seriálu? Není nic jednoduššího. Kontaktujte nás a přijďte do redakce. Vaší pamětihodností se potěší čtenáři sobotního seriálu Putování městem. Příště se vydáme do Mlýnské ulice.

Jan Schinko