Lannovu třídu čeká v brzké době další etapa celkové rekonstrukce. Úpravami ale neprojde jen samotný bulvár, velké změny čekají také vnitroblok mezi Lannovou, Rudolfovskou, Jeronýmovou a Štítného ulicí.


V příštím roce se tu má začít stavět obří obchodně společenský komplex Černý pelikán. Na ploše více než 16 000 m² tu najdou místo obchody, restaurace, kanceláře, prostory pro zábavu a relaxaci, jako například vodní park, a také byty. Objekt bude mít čtyři nadzemní podlaží a střešní parkoviště.


V procesu EIA již stavba dostala zelenou od jihočeského krajského úřadu. Smířlivý souhlas od sousedů a některých dalších obyvatel ale dosud nenašla.
„Jsme přesvědčeni, že prostředí, kde jsou překročeny limity platných norem, vyžaduje revitalizaci, a nikoli další zatížení škodlivinami. Máme právo na ochranu našeho zdraví. A to je i důvod našeho nesouhlasu se stanoviskem krajského úřadu,“ vyjádřil se za občanské sdružení Vídeňská čtvrť Ladislav Dolanský.


Zatížení hlukem
Obyvatelům žijícím v sousedství plánovaného obchodního centra totiž nejvíce vadí hluk. „Udivuje nás, že krajský úřad nezohlednil výsledky předloženého nezávislého posudku soudního znalce inženýra Stuchlíka, ze kterého jasně vyplývá, že hlukové limity jsou překračovány již dnes a každý decibel navíc je pro zdraví obyvatel Českých Budějovic škodlivý a nežádoucí,“ dodal Dolanský.


Podle stanoviska kraje ale nová nákupní galerie okolí hlukem výrazně nezatíží.


„Příspěvky hlukových imisí souvisejících s dopravou vyvolanou posuzovaným záměrem na Rudolfovské třídě jsou nízké a nemohou významným způsobem ovlivnit současnou situaci,“ shrnuje ve stanovisku závěry jedné z projednávaných položek Karel Černý, vedoucí odboru životního prostředí, zemědělství a lesnictví Krajského úřadu Jihočeského kraje.


V souhlasném stanovisku vydal Černý ale také podmínky, které musí investor při stavbě ale i v provozu centra dodržet. Mnoho z nich se týká právě hluku.


Například se musí použít vzduchotechnika s nízkou hlučností a aktivity centra přístupné ze střešního parkoviště mohou být otevřeny jen od 9 do 21 hodin, tak aby provoz v 22 hodin utichl.


Doprava
Dalším problematickým bodem je doprava na Rudolfovské třídě. Centrum má získat totiž vlastní odbočovací pruhy.


„Dopravní situace je na Rudolfovské třídě již dnes za hranicemi svých kapacit. Odbočovací pruhy ucpou tuto třídu úplně a znemožní vytvoření preferenčních pruhů MHD v této lokalitě,“ zlobí se Dolanský.


Podmínkou ve stanovisku krajského úřadu je, aby investorská firma vylepšila dopravní opatření na Rudolfovské i s přihlédnutím na umístění semaforů pro odbočovací pruhy.


„Navrhovaná opatření plně akceptujeme, s mnohými z nich jsme již v našem projektu počítali,“ vyjádřil se ke stanovisku krajského úřadu Petr Zdobinský z investorské společnosti Mont–TD.


Model
Lidé si mohou budoucí podobu nákupní galerie Černý pelikán prohlédnout na modelu v pasáži Daniela na Lannově třídě.


„Tento model zahrnuje již aktuální změny v architektonických plánech, které byly zapracovávány průběžně od roku 2007,“ zmínil Zdobinský.
Mezi nejdůležitější změny patří rozšíření plochy zeleně v přízemí obchodní galerie a snížení výšky zástavby v některých částech budovy.