VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chystá se nová linka MHD. Na náměstí budou jezdit elektrobusy

České Budějovice – Aby mohli zhlédnout výstavu klenotů Přemysla Otakara II. ve výstavní síni českobudějovické radnice, vypravil magistrát pro klienty domovů pro seniory do samotného středu města zvláštní autobusy. Už příští rok by se ale na náměstí mohl veřejnou dopravou svézt každý.

18.3.2015 34
SDÍLEJ:

Dopravní podnik chystá novou linku, která povede přes náměstí. Jezdit by zde měly elektrobusy. Na snímku vůz, který mělo město na zkoušku půjčený z Lince v lednu 2014.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Dopravní podnik a město připravují zavedení dvou nových linek městské hromadné dopravy (MHD). „Jedna by spojovala náměstí Přemysla Otakara II. s plánovanými záchytnými parkovišti v Jírovcově ulici 
a u fotbalového stadionu, druhá s nádražím a výstavištěm přes Dlouhou louku," upřesnil mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice (DP) Radek Filip.

Centrum města obslouží elektrobusy menší velikosti. Ještě předtím, než na náměstí Přemysla Otakara II. vjedou, je ovšem třeba splnit dvě zásadní podmínky. Nakoupit zmíněné vozy, které nejsou zrovna levné, a proto bude město žádat o dotaci na jejich pořízení. A připravit koncepci parkování, jež zahrne 
i plán na zřízení odstavných parkovišť poblíž centra města.

Náměstek českobudějovického primátora pro dopravu František Konečný naznačil, že zmíněnou koncepci by chtěl připravit do půl roku.

Místopředseda představenstva DP Slavoj Dolejš doplnil, že záměr zřídit nové linky MHD brzy předloží 
k projednání radním. „Pokud bude schválen a vše se podaří, je reálné zahájení provozu elektrobusů již v příštím roce," naznačil.

Předtím, než na náměstí Přemysla Otakara II. vjedou první vozy, je třeba nakoupit elektrobusy, na jejichž pořízení chce město získat dotaci.

Je třeba také zřídit odstavná parkoviště, odkud bude MHD na náměstí jezdit.

„Zavedení elektrobusů na náměstí je reálné, ale závisí to i na dalších věcech," shrnul náměstek českobudějovického primátora pro dopravu František Konečný.

Mluvčí DP Radek Filip přiblížil, že na náměstí by se cestující mohli vozit elektrobusy s průběžným dobíjením na konečných zastávkách. „Tyto vozy by splňovaly požadavek na tichý i ekologický provoz a zároveň jsou vzhledem ke své menší velikosti vhodné do stísněných ulic v centru," vysvětlil Radek Filip.

„Jeden takový midibus jsme úspěšně testovali v Českých Budějovicích v loňském roce 
a o přepravu na náměstí byl velký zájem," doplnil s tím, že vzhledem k vysoké ceně elektrobusů je v plánu využít na pořízení těchto vozidel evropské dotace.

„V tomto ohledu již intenzivně spolupracujeme s odborem rozvoje a veřejných zakázek magistrátu města," dodal Radek Filip.

Ne všichni jsou ale záměrem nadšeni. „Nemyslím si, že by nutně autobusy musely jezdit i na náměstí," zmínil čtyřiašedesátiletý Josef Dvořák z Pražského sídliště. „Podle mě by bylo lepší, kdyby se v historickém centru doprava úplně omezila. Pak by možná mohlo být náměstí 
i zelenější. Tam, kde parkují auta, by klidně mohly růst nějaké keře nebo stromy. V létě tady totiž chybí stín."

Zastávkou MHD nejblíže náměstí, nepočítáme-li málo frekventované stanoviště 
u zimního stadionu, je ta 
u pošty. Od Samsonovy kašny ji vzdušnou čarou dělí asi 300 metrů.

Tramvaje
 na náměstíHromadnou dopravou se Budějčáci na náměstí vozili již ve 20. letech minulého století. Jak dokládá dobová pohlednice, zajížděly sem tramvaje. Teď mají centrum obsluhovat elektrobusy.

Provoz na náměstí podle zjištění znalce místní historie Jana Schinka zahušťovaly v letech 1908 až 1950 tramvaje. Právě 
v roce 1936 se pokládaly u Divadelní ulici nové koleje. V letech 1938 a 1939 se z náměstí odstranily tzv. kočičí hlavy (okolo Samsona stromy) a položila se žulová a keramická dlažba.

Raritou byl na náměstí trolejbus. Troleje sice po náměstí nevedly, ale první trolejbusy značky 
VETRA mohly na baterii ujet téměř dvoukilometrovou vzdálenost, takže např. jezdily se svatebčany od radnice ke kostelu.

Autor: Martin Tröster, Edwin Otta, Jana Klomfarová

18.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 34
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hasičům dal zabrat sobotní požár louky a lesa u Jílovic.

Hasičům dal zabrat požár louky a lesa

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Nehoda blokovala Husovu třídu v Českých Budějovicích

České Budějovice - Srážka dvou osobních automobilů zproblematizovala dopravu v pondělí ráno v českobudějovické Husově třídě.

Jeden řidič užil před jízdou kokain, druhý přidal i amfetamin

České Budějovice - Hned dvakrát nachytali v poslední době policisté v Českých Budějovicích řidiče, kteří předtím, než sedli za volant, užívali drogy.

Vaříme s Honzou Krobem

České Budějovice - Jak připravit kuřecí supreme se salátem z pečených paprik?

Řidiči, pozor, začíná oprava komunikace mezi Cehnicemi a Drahonicemi

Strakonicko - Jedná se o hlavní komunikaci ze Strakonic do Vodňan. Provoz bude řídit semafor.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení