„Budou to vlastně takové ‚chytré zastávky‘ s elektronickým displejem, na kterém se bude zobrazovat aktuální situace v městské hromadné dopravě,“ uvedla náměstkyně primátora Ivana Popelová.

Dopravní podnik města České Budějovice (DP) získal na zastávky dotaci 20 milionů korun z regionálního operačního programu. Radnice ale už dříve dala najevo, že i kdyby DP dotaci nezískal, chce nový informační systém na zastávkách postupně zavádět. Začít by se mělo od zázemí zastávek. Nyní bude možné systém rovnou realizovat. Celkové náklady na informační systém činí 31,4 milionu. Dotace pokryje zhruba dvě třetiny nákladů.

„Teď se čeká na podání nabídek,“ uvedl k příštímu postupu dopravního podniku Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy. „V polovině ledna se budou otevírat obálky,“ doplnil Filip.

Na zastávkách mají být displeje, které umožní i ze vzdálenosti několika metrů přečíst informace k aktuálnímu dopravnímu dění. „Pokud vše dobře půjde, mohla by realizace začít v polovině příštího roku,“ odhadl časový horizont zavádění novinky Filip.

„Bylo by to šikovné. Takhle stojí člověk na zastávce, a když nic nejede, ani netuší, jestli autobus už neujel a další nepřijede až za půl hodiny, nebo má spoj jenom zpoždění,“ myslí si o novince Kamila Jakešová z Pražského předměstí.

Ne všichni uživatelé městské dopravy ale vidí uvedenou investici jako tu nejdůležitější. „Raději by měli dát na Dobrou Vodu alespoň jeden automat na jízdenky, teď tu není žádný,“ reagovala na informaci o zamýšleném vylepšení služeb DP Pavla Viková. Do obce zajíždí poměrně využívaná linka číslo devatenáct.

Obrat

„Rozšiřování automatů na jízdenky v brzké době neplánujeme,“ řekl Radek Filip a dodal několik důvodů.

Prvním z nich je, že dopravní podnik očekává menší zájem o službu automatů, až bude zavedena možnost platby za MHD pomocí mobilního telefonu. Druhou důležitou skutečností jsou předpokládané tržby. „Náklady vynaložené na automaty jsou poměrně vysoké. Při jejich instalaci vycházíme z předpokládaného obratu,“ uvedl Filip a doplnil, že v okrajových částech je obrat menší.

Informační systém by se měl týkat 70 zastávek na území Českých Budějovic. Celkem dopravní podnik obsluhuje na 350 zastávek, ale mimo katastr města jsou ve vlastnictví obcí. V samotných Českých Budějovicích je 245 zastávek a nový systém má být zaveden u čtvrtiny z nich.