Takový obrázek skýtá v posledních letech příprava a následně i stavba dálnice D3 v jižních Čechách. Přitom se komunikace připravuje nejméně padesát let. Deník na téma dálnice uspořádal i dotazníkové šetření s jehož výsledky se lze seznámit ve vydání ve čtvrtek 27. dubna.

Klíčovou dopravní stavbu dokáží významně zdržet nejen průtahy s projektovou přípravou nebo nedostatek peněz ve státní kase. Například na jaře roku 2012 bylo vyhlášené výběrové řízení na zhotovitele úseků Veselí nad Lužnicí – Bošilec a Borek – Úsilné. V září 2013 byli oficiálně seznámeni účastníci výběrového řízení s výsledkem a prakticky vzápětí začaly soudní spory. Dva neúspěšní uchazeči se odvolali a napadli výsledek soutěže. Úřad pro hospodářskou soutěž následně zrušil úkon hodnocení nabídek i další kroky zadavatele – Ředitelství silnic a dálnic ČR. „Zadavatel postupoval netransparentně při posouzení a hodnocení nabídkových cen,“ uvedl k tomu tiskový mluvčí úřadu Martin Švanda.

Na snímku nová hejtmanka Ivana Stráská.
ŽIVĚ: Jižní Čechy mají historicky první hejtmanku. Stala se jí Ivana Stráská

Hodnocení nabídek se muselo zopakovat. A stavět se začalo až za další dva roky 7. dubna 2015. Nyní už se ale pracuje na celé trase mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Poslední úsek Ševětín – Borek byl slavnostně zahájen v březnu letošního roku.

Ke známým sporům, které brzdily dálnici v jižních Čechách, patřily i tahanice kolem motocentra v Táboře a jeho napojení na okolní komunikace, pokud to nebude možné přes dálnici. Další zdržení způsobily spory o platnost posudků vlivu stavby na životní prostředí mezi Českou republikou a Evropskou unií. Ta přitom stavbu dálnice zčásti dotuje. Nakonec musel český parlament přijmout zvláštní zákon, aby se nemusely dělat nové posudky tam, kde již byla dálnice v pokročilé fázi příprav.

Zanádražní komunikace.
Tunel do Vrbného má změnit směr

Nepovedlo se to ale na Písecku K propojení dálnice na Prahu mezi Příbramí a Miroticemi je třeba ještě vybudovat celkem pět úseků, z nichž jeden je ve Středočeském kraji a čtyři na území Jihočeského kraje. Kvůli změnám legislativy se musejí posudky o vlivu stavby na životní prostředí dělat na Písecku znovu a to může trvat přibližně rok a půl.

O zmatcích, které mohou provázet i stavbu svědčí nedávný spor o to, jestli se má platit na rozestavěném úseku nedaleko Veselí nad Lužnicí. Řidiči bez dálničních známek se totiž houfně vrhli do města, aby se vyhnuli zpoplatněné trase a teprve jednání na ministerstvu dopravy vedlo k výjimce. Na rozestavěném úseku až po Bošilec se tedy nyní, dokud se na něm pracuje a není plně v provozu jako dálnice, platit nemusí.

V současnosti se připravují stavební povolení na dálnici v úsecích Úsilné – Hodějovice a Hodějovice – Třebonín.

Ale Ředitelství silnic a dálnic, aby se pokud možno vyhnulo dalším zbytečným zdržením, začalo třeba už před stavebním povolením výběrové řízení na zhotovitele úseků mezi Úsilným a Třebonínem. Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy totiž ve výběrových řízeních nejdéle trvá komisím vyhodnocení kvalifikace uchazečů. „Hlásí se nám společnosti z Evropské unie, máme tady italské firmy, máme tady řecké firmy, takže posouzení kvalifikačních předpokladů je náročné,“ vysvětlil před časem pro Deník Jan Kroupa. A stát nechce čekat s výběrovým řízením až na chvíli, kdy už bude stavební povolení.

Všechny úseky od Úsilného po Veselí nad Lužnicí mají být dokončeny mezi lety 2017 – 2020 a pak bude možné jet v jižních Čechách po dálnici od Českých Budějovic až po Mezno na hranicích Jihočeského a Středočeského kraje.

Nenechte se mýlit, to nejsou fotky z ledna. Tak to vypadalo ve čtvrtek 27. dubna na Zadově a Churáňově.
Obrazem: Jihočeši se někde budili do bílého rána, jinde to jen kvetlo