Rada města České Budějovice chce podle primátora Juraje Thomy rozhodně hájit dosud prezentovanou variantu dálnice. Radní vycházejí i z obsáhlé argumentace, kterou tento týden projednali.

„Trváme na tom, že dálnice má zůstat tak, jak je naprojektovaná," zdůrazňuje Juraj Thoma. Primátorovi se například nelíbí, že je zpochybňováno již vydané územní rozhodnutí pro dálnici, protože jeho změny by stavbu komunikace určitě zdržely.

Juraj Thoma se mimo jiné pozastavuje i nad tím, jak může někdo zpochybnit odborná stanoviska projektu a navrhovat, že místo čtyř sjezdů z dálnice by u Českých Budějovic měly být jen dva. Snížení počtu sjezdů z dálnice, stejně jako zkrácení tunelu Pohůrka, je totiž podle ministerstva dopravy nebo Ředitelství silnic a dálnic cestou ke zlevnění stavby.

Podle primátora Juraje Thomy se nyní kvůli možným změnám dokonce celá příprava dálnice zastavila. Ministerstvo dopravy ale obavy odmítá. „Ministerstvo přípravu stavby nezastavilo. Zvažují se pouze změny technického řešení v prostoru tunelu Pohůrka tak, aby byla jeho stavba levnější," uvedl tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Vzápětí zdůraznil, že změny ale mají být takové, aby neznamenaly zásadní zpoždění projektových příprav.

Trasu dálnice nechce ministerstvo měnit

Jak moc se ještě může proměnit chystaný projekt dálnice D3 u Českých Budějovic? Toho se bojí radnice krajského města. Velké změny by totiž znamenaly nové projednávání stavby 
v rámci stavebního řízení, a to by ji mohlo značně oddálit. Ministerstvo dopravy se sice netají tím, že změny by například kvůli zlevnění stavby chtělo. Ale ujišťuje, že zdržení ani zásadní úpravy nechystá.

„Cílem je, aby bylo možné případné změny úspěšně 
a rychle projednat změnou územního rozhodnutí, a neznamenaly by tak zásadní zpoždění v přípravě projektu," říká tiskový mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Zároveň vylučuje, že by ministerstvo uvažovalo o posunu dálnice dál od města.

V souvislosti s neustálým odkládáním stavby totiž ožila debata, zda by dálnice přece jen neměla změnit trasu. 
Na pozemcích, nyní blokovaných pro dálnici, by se pak postavil jen klasický obchvat města. Jako nesmyslnou ale odmítá změnu ve vedení trasy dálnice i budějovický primátor Juraj Thoma a shoduje se 
s ministerstvem dopravy. 


„O změně trasy dálnice ministerstvo neuvažuje," upozorňuje však Tomáš Neřold. „Změny na D3 oproti vydanému pravomocnému územnímu rozhodnutí by mohly vést ke zpoždění v přípravě a následné realizaci stavby. O to více to platí pro varianty, které jdou případně zcela mimo koridor dálnice D3 vymezený a projektově sledovaný v Zásadách územního rozvoje Jihočeského kraje," dodává Tomáš Neřold.

Mluvčí ministerstva dopravy připomíná i to, že stavba dálnice s funkcí obchvatu Českých Budějovic 
v krátkodobém horizontu patří mezi hlavní priority obsažené ve vládou  schválené Dopravní sektorové strategii.

Dálnice se měla u Českých Budějovic začít stavět v roce 2012. Momentálně se už druhý rok vybírá dodavatel stavby D3 v úseku Borek – Úsilné.