„Rozdělíme město na dvě poloviny, tak jako to udělala železnice,“ myslí si o současné plánované trase dálnice Vonášek. Podle něj bude dálnice v podstatě procházet městem se všemi svými nepříznivými vlivy a zarazí jeho další rozvoj směrem na východ. Aby se zachovaly možnosti využití širšího území v blízkém okolí Českých Budějovic, navrhuje architekt vést dálnici až za Lišovským prahem, zhruba v linii – Lhotice, Jelmo, Jivno, Třebotovice, Srubec, Nová Ves.

„Teď je poslední šance, rozhodnutí, které se učiní, ovlivní město na sto let,“ zdůrazňuje Vonášek a chce využít to, že dočasně byly pozastaveny práce na přípravě dálnice v tzv. stabilizované trase. Ta vede v linii Úsilné, Hlinsko, Roudné, Kamenný Újezd.

Českobudějovický magistrát totiž uspěl u ministerstva dopravy a ředitelství silnic a dálnic a podařilo se mu prosadit variantu šetrnější k životnímu prostředí a k občanům. Na základě společného návrhu Českých Budějovic a dalších obcí dotčených připravovanou stavbou dálnice se dosavadní plány mají přepracovat a dálnice bude „zapuštěna“ více pod zem.

Byla pozastavena i příprava územního řízení, a to bere Vonášek jako šanci k diskusi o svém návrhu. Jenže radnice už delší dobu pracuje na tzv. stabilizované trase. „Přišel jste s křížkem po funuse,“ řekl včera tajemník primátora Milan Brabec při veřejné prezentaci Vonáškova návrhu. „Znamenalo by to všechnu dosavadní práci hodit do koše,“ upozornil Brabec. Radnice se bojí i zdržení stavby. „Znamenalo by to odložení o řadu let,“ konstatoval náměstek primátora František Jelen.

Nový návrh by dálnici odstrčil

Architekt Ladislav Vonášek by chtěl do úvah o dálnici vrátit i lišovskou variantu (3). Tvrdí, že by lépe odvedla tranzitní dopravu a že by rezervy plánované pro dálnici, šlo využít k rozvoji města a k dobudování nutného okruhu. Odpadla by pak podle něj nutnost stavby Zanádražní komunikace. Českobudějovická radnice odmítá další zdržení příprav dálnice a poukazuje na to, že právě blízkost dálnice (2) pomůže odvedení dopravy z města. Vyobrazení ukazuje i plánované napojení Okružní ulice na tah od Písku (1).

Překvapivý návrh pro veřejnou debatu včera prezentoval architekt Ladislav Vonášek. Vyzval k nové diskusi o dálnici v okolí Českých Budějovic. Tvrdí, že její vedení za Lišovským prahem umožní větší rozvoj města a že by také bylo levnější než varianta připravovaná v současnosti.

Českobudějovickou radnici děsí hlavně další odklad, který by nová diskuse a případné přijetí Vonáškova návrhu měly za následek. „Ty úvahy tady nejsou poprvé,“ vyjádřil se včera k trase umístěné blíže k Lišovu náměstek primátora František Jelen.

Vedení dálnice za Lišovským prahem již bylo podle Jelena v minulosti zvažováno, ale ve shodě se zájmy města i kraje i na základě územních plánů se přistoupilo k tzv. stabilizované variantě. „Těch variant se ukazovalo víc,“ doplnil náměstek primátora a zmínil, že jeden z návrhů například umístil dálnici na vysokých sloupech v souběhu s tělesem železnice.

Napojení

Nakonec se ve volebním období 1994 až 1998 rozhodlo město pro trasu – Úsilné, Hlinsko, Roudné. „Čas ukázal, že tady to je pro Budějovice ta nejlepší varianta. Byl vypracován záměr na řešení toho vedení. Mnoho dokumentů napojuje metropoli na nové těleso,“ zdůraznil Jelen.

Náměstek primátora také připomněl, že přijmout jinou variantu by znamenalo změnit územní plány měst a obcí i Jihočeského kraje.

Jelen odmítá i domněnku, že dálnice zbrzdí rozvoj Českých Budějovic. „Já si myslím, že je to přesně obráceně,“ konstatoval Jelen. Uvedl, že právě odvedení dálnice od města by bylo pro České Budějovice špatné. Zmínil, že v okolí města se plánuje řada nových staveb, které budou mít blahodárný vliv na České Budějovice. Řadu pracovních příležitostí by například mělo nabídnout velké vytěžovací středisko pro kamionovou dopravu, které by mohlo v návaznosti na dálnici vzniknout u Hůr s ambicí být největší ve střední Evropě. Radnice odmítá i Vonáškův argument, že dálnice rozdělí město, nebo že linie vedená v polích za Lišovským prahem, a tedy bez mostů, by byla o třetinu levnější.

„Radnicí navrhovaná trasa dálnice nevede městem, tudíž ho nerozdělí na dvě poloviny. Podívejte se na mapu. Za dálnicí jsou jenom louky. Aby dálnice neodřízla Dobrou Vodu a ostatní obce, bude se zahlubovat pod zem podle návrhu města,“ uvedl tajemník primátora Milan Brabec.

„Diskuse o trase dálnice je dávno uzavřena a lišovská varianta je dávno mrtvá. Cena vedení po Lišovském prahu by prý byla nižší, nezapomeňme ale, že by byla také delší, takže o nějakých úsporách bych pochyboval,“ dodal Brabec. Podle zástupce ředitelství silnic a dálnic by změna trasy prodloužila přípravné práce nejméně o dva roky, přitom se objevuje možnost, že by dálnice mohla být urychlena spoluprací se soukromým subjektem v rámci tzv. PPP – tedy spolupráce státu a soukromého investora.

„Když se bude pořád kecat, dálnice tu nebude nikdy, hlavně ať už to postaví,“ reagoval včera na dotaz Deníku o případné další variantě Kamil Janák, šestačtyřicetiletý profesionální řidič.