VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dirigenta při práci bolí ramena a lokty

České Budějovice - Martin Peschík vede již devátým rokem orchestr Jihočeského divadla. Nyní se chystá na Komedianty s José Curou

6.4.2011
SDÍLEJ:

Martin Peschík je šéfdirigentem Jihočeského divadla, spolupracuje ale i s jinými orchestry. Na snímku při představení Dvořákovy Rusalky na slavkovském zámku loni v létě.Foto: ČTK/Igor Zehl

Celý den je obklopen notami a vážnou hudbou, své práci musí obětovat řadu večerů, kdy se ostatní lidé chodí bavit. To patří k profesi Martina Peschíka, který je šéfdirigentem orchestru Jihočeského divadla.

Devětadvacetiletý Peschík se k hudbě dostal náhodou. „Vyrůstal jsem na osadě poblíž Stříbra, kde jsem se setkal s Václavem Faktorem, hudebníkem na penzi a bývalým politickým vězněm, který mě vzal v podstatě jako svého syna a jednou se mě zeptal, jestli nechci zkusit nějaký hudební nástroj. Dal mi flétničku a zjistil, že mám talent,“ vzpomíná na úplné začátky své kariéry.

Po necelém roce se ukázalo, že flétna nestačí, Peschík začal hrát na klavír a dojíždět za profesorkou do Plzně. Když se pak v Českých Budějovicích otevírala konzervatoř, přijali ho. Věděl ale, že u klavíru navždy zůstat nechce. „Fascinovalo mě dirigování, takže jsem se mu nejdřív věnoval na konzervatoři a pak jsem se dostal na JAMU v Brně, kde jsem absolvoval obor dirigování orchestru,“ doplňuje. Již během studií uspěl v konkurzu na dirigenta orchestru Jihočeského divadla, letos tu působí devátým rokem.

Ačkoli může dirigování vypadat jako jednoduché mávání taktovkou, není tomu tak. Dirigent je hlavou celého orchestru a zodpovídá za výsledný souzvuk. „Když instrumentalista hraje na nástroj, vytváří jeho prostřednictvím hudbu podle svých představ. Mým nástrojem coby dirigenta je orchestr, musím ho využívat a skrze něj předávat posluchačům svou představu,“ vysvětluje.

Pod Peschíkovým vedením odehraje orchestr Jihočeského divadla za sezonu 70–80 představení, kromě toho vystupuje i s jinými dirigenty. Před každou premiérou se minimálně dva měsíce intenzivně zkouší. Jakmile se rozhodne o novém titulu, Peschík dostane noty, doma je začne studovat a promýšlet, jak by měla hudba správně znít. Zároveň by se měl naučit skladby nazpaměť. Práce dirigenta je ale i fyzicky náročná. „Hlavně ze začátku mě hodně bolela ramena a lokty z několikahodinového mávání. Naštěstí si na to svaly po čase zvykly a teď už to takový problém není,“ vzpomíná Peschík.

V Jihočeském divadle působí přes 50 hudebníků, nevýhodou historické budovy je však poměrně malé orchestřiště. Pokud se podle Peschíka hrají klasické kusy, postačí tak akorát, když je ale na programu romantická opera, musí se tam potřebný počet hudebníků nepříjemně tísnit. Navíc je orchestřiště schované pod pódiem, diváci do něj prakticky nevidí a i Peschíkovi proto občas chybí kontakt s publikem.

Především kvůli lepší akustice má raději letní část sezony, kdy orchestr hraje před otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Práce je tu ale ještě o něco těžší. „Hrajeme vevnitř v zámečku. Mě snímá kamera a přenáší na obrazovku v hledišti a já mám zase obrazovku se zpěváky. Není tam tedy přímé spojení a pracuje se s malinkým zpožděním,“ popisuje Peschík. V Krumlově se navíc opery uvádějí bez přestávky, dirigent tak musí být dvě a půl hodiny nepřetržitě ve střehu.

Peschík spolupracuje také s jinými orchestry v republice, dirigoval například hudebníky brněnského divadla, symfonický orchestr v Mariánských Lázních a Karlových Varech nebo filharmonii v Olomouci. „Rozdíl je v tom, že budějovický orchestr dobře znám, vím, kde má silné a slabé stránky a mohu s tím předem počítat. Při práci s novým orchestrem je třeba umět se přizpůsobit a improvizovat,“ doplňuje.

Celkem tak Peschík věnuje své práci ročně zhruba 150 večerů, kdy se koncertuje. Ovlivní to ale celý den. „I když mám třeba ráno volno, musím se hlídat, abych byl večer v dobré kondici, a jsem vždycky napnutý,“ říká. Vážnou hudbu nezřídka poslouchá i ve volném čase, pokud má však zrovna hodně práce, dává přednost něčemu jinému. „Pak mám nejradši ticho a jdu do lesa, jinak relaxuji u jazzu,“ dodává.

Každý dirigent má podle Peschíka svůj vlastní styl. Všichni se sice naučí stejným základům, liší se ale v interpretaci a projevu, někdo je rozmáchlejší, jiný úspornější. Také proto Peschík své kolegy sleduje a občas se jimi inspiruje. Za dosud nejnáročnější operu, kterou dirigoval, považuje Pucciniho La Bohème. „Je obtížná, protože se tam rychle střídají takty a mění tempa,“ vysvětluje.

V současné době se Peschík již připravuje na operu Komedianti. Ta se bude uvádět před otáčivým hledištěm v hlavní roli s José Curou. Jeho vysněným dílem do budoucna je Mahlerova osmá symfonie. „K tomu se tady ale nedostanu, tam je třeba asi pět sborů a 200 členů orchestru,“ usmívá se.

I když Martina Peschíka přivedla k hudbě náhoda, volby povolání rozhodně nelituje. Spokojený je i na jihu Čech, kde prozatím hodlá zůstat. „Člověk ale nikdy neví, co přijde, tak uvidíme,“ uzavírá.

Autor: Andrea Zahradníková

6.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Traktory zavalily dva muže

Zdeněk Simota
1

Plochodrážní pilot Zdeněk Simota si vyjezdil v barvách Slaného extraligový bronz

Hazardujeme se jménem klubu, zlobí se asistent trenéra ČEZ Motoru Martin Štrba

České Budějovice /ROZHOVOR/– Z pohledu celé sezony se možná zase až tolik nestalo. Hokejisté ČEZ Motoru prohráli v první WSM lize podruhé za sebou na ledě soupeře. Tentokrát 0:3 v Benátkách nad Jizerou. Bezkrevný výkon týmu ale rozhodně nenechává trenéry chladnými. „Hazardujeme s dobrým jménem klubu,“ zlobí se asistent Martin Štrba.

Potyčka v baru skončila smrtí

Soběslav – Celkem nenápadný malý Grill bar na kraji soběslavského náměstí Republiky má za sebou od soboty tragickou zkušenost.

Děťátko ze strakonického baby boxu bylo velmi dobře ošetřené

Strakonice - Lékařem, který ve čtvrtek 21. září před druhou hodinou ranní prohlížel čerstvě narozenou holčičku odloženou v baby boxu strakonické nemocnice, byl MUDr. Petr Lyer z dětského oddělení.

Boj o rumové aroma je nafouknutý nesmysl, říká Josef Nejedlý

Jindřichův Hradec - Médii se v posledních dnech jako vítr prohnala poplašná zpráva o tom, že se Evropská unie může chystat zakázat výrobu tradičního českého rumu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení