Zbývalo jen donést potřebná potvrzení na zdravotní pojišťovnu. Tam ho ale čekalo  šokující překvapení.
„Paní na přepážce mi řekla, že dlužím pojišťovně sedmdesát tisíc, ale že je splácím dobře. To byl pro mě opravdu šok," vypráví jednadvacetiletý mladík. O tom, že by měl dlužit desetitisíce za nezaplacené zdravotní pojištění, a navíc je dobře splácet, neměl sebemenší tušení.

Vysvětlení přišlo záhy a Miroslavovi se hrozivě vypadající dluh stejně rychle jako narostl, zase rozplynul. „Zjistilo se, že jde o jiného pána se stejným příjmením," prozradil Miroslav. „Na úřadu práce mi vytiskli papíry, které jsem si vzal, aniž bych se na ně pořádně podíval, což byla chyba, protože byly na jiné křestní jméno.  A přišlo se na to až takhle na zdravotní pojišťovně," vysvětlil.

Ačkoli tedy Miroslav setřásl z beder dluh, byl problém s evidencí nezaměstnaných. Zatímco Miroslav zůstal nechtěně na úřadu práce přihlášený, jeho jmenovec byl nevědomky odhlášen. Nezbylo než vypravit se na pracovní úřad znovu a mladík se také rozhodl kontaktovat jmenovce a pro jistotu ho o problému informovat. „Našel jsem si jeho číslo přes internet, volal jsem mu a všechno jsem mu vysvětlil. Byl úplně zděšený z toho, co se může stát," popisuje Miroslav.

„Na úřad práce jsem šel znova v úterý v půl druhé, ale to mají otevřeno jen do jedné, tak jsem tam musel jít potřetí. Čekal jsem čtyřicet minut, než jsem se dostal na řadu," rozladěně hovoří o časových prodlevách, které musel absolvovat kvůli pochybení referentky, mladý absolvent. „Paní pak chybu opravila, pána zaevidovala zpátky a mě vyškrtla. Omlouvala se  asi pětkrát," dodal.

Chyba úředníků, a dlužil 70 tisíc

Jedna věc ale Miroslava V., když přišel na úřad práce se svou reklamací, překvapila. „Paní se mi omlouvala a řekla: stát se to může. Pak se ozvala i paní od vedlejšího stolu a řekla, že to ví a že se jim to občas stává. Podle mě by se takové věci ale dít neměly," podivuje se mladík.

Českobudějovický úřad práce svou chybu uznal. 
„K uvedenému osobnímu pochybení zprostředkovatelky došlo, z čehož budou vyvozeny důsledky," potvrdil Vladimír Brablec, vedoucí oddělení zaměstnanosti českobudějovického úřadu práce. Podle něj jsou takové chyby ale výjimečné.

„Skutečně se nepamatujeme, že bychom někdy v posledních pěti letech takový případ řešili. Normální to určitě není a kolegyně si není vědoma, že by takového něco měla říci," sdělil na dotaz Deníku, jak často k takovýmto problémům dochází.

Potíž je i v tom, že takto úřadu práce unikly osobní údaje 
o nezaměstnaném. „Každý zaměstnanec je povinen dodržovat ustanovení zákona 
o ochraně osobních údajů a vnitřní předpisy, které v rámci Úřadu práce ČR byly vydány k ochraně osobních údajů. Krajská pobočka v Českých Budějovicích konstatuje, že se v daném případě nejednalo o systémové pochybení, ale pouze o ojedinělé selhání jedné zaměstnankyně," uvedl k problému Brablec.

„Na druhé straně je potřeba vzít v úvahu  i situaci, kdy jen za měsíc září se muselo administrativně zvládnout  v Českých Budějovicích 1007 nových uchazečů o zaměstnání, kteří přišli do evidence úřadu práce. Každá zprostředkovatelka má dnes na starosti v průměru přibližně 500 uchazečů o zaměstnání, se kterými musí zvládnout veškerou administrativu. Je také potřeba vzít v úvahu i skutečnost, že pozice na zprostředkování je opravdu velice psychicky náročná," dodal Brablec.

Kdyby se problém se záměnou jmen stal někomu jinému, kdo by jej neřešil a nešel jej  pracovním referentkám oznámit, jako to udělal Miroslav, na chybu by úřad práce přišel až při návštěvě jmenovce vyškrtnutého z evidence nezaměstnaných.

„Celou věc bychom vyřešili tak, aby problém s pojištěním nebyl," uzavřel Brablec.