Českobudějovická městská hromadná doprava se chystá více uplatnit tak zvanou taktovou dopravu. To znamená, že by autobusy odjížděly ze zastávek v pravidelném rytmu. Zabývala se tím na posledním zasedání rada města.

Zatím tento způsob organizace dopravy platí u třeba u linky číslo dvě. Veřejnost se s tímto systémem může setkat i u Českých drah. Podle odborníků je taktová doprava velmi starým dopravním principem s nespornými výhodami – například přehledností pro cestující. „Například by odjížděl ze zastávky spoj každých deset minut,“ naznačil princip příští organizace dopravy na některých páteřních linkách primátor Juraj Thoma.

Možné změny souvisejí s generelem dopravy, který se bude zpracovávat pro České Budějovice. Taktová doprava by se měla uplatnit na některých páteřních, nejvíce vytížených, linkách, a to možná již v roce 2011. Záležet bude na jednání města s dopravním podnikem. Nebude ale proveditelná všude. Zejména linky jedoucí až do okolních obcí zřejmě na taktovou dopravu nepřejdou.

Obyvatelé města by ale ohledně jízdních řádů uvítali i další změny. „Mělo by se zkoordinovat spojení do některých okrajových částí města,“ míní například hudební producent Aleš Trdla z Českých Budějovic. Jako pořadatel koncertů ví od návštěvníků, že třeba ze Čtyřech Dvorů, z Borku nebo z Rožnova odjedou spoje během deseti, dvanácti minut. „Autobusy odjedou a pak nejede dlouho nic,“ říká Trdla. „Mělo by se to dát do nějaké sounáležitosti. Také jsou někdy těsné odjezdy autobusů od vlaků. Chtělo by to malou rezervu, aby kvůli tomu nemusel člověk od vlaku utíkat,“ dodává další postřeh Trdla.

Řada cestujících zase kritizuje skutečnost, že spoje nabírají často velké zpoždění. Přitom dodnes téměř neexistují třeba tolik slibované preferenční pruhy pro městské autobusy a trolejbusy. „Možná by stačilo, kdyby autobusy jezdily vždycky včas,“ řekl na adresu plánů radnice s organizací dopravy Martin Chmel z Pekárenské ulice, který dojíždí každý den do městskou do práce.

Radnice ale nechystá jen změny v jízdních řádech. Na některé linky čeká podle primátora Juraje Thomy také přetrasování. K tomu by mohlo dojít v roce 2012.

Největším adeptem na uvedenou změnu je podle informací Deníku linka číslo 1, v souvislosti s novým vedením trolejí v opravované Rošického ulici. Českobudějovický dopravní podnik dostane jako úhradu prokazatelné ztráty za rok 2010 částku 182 milionů z městského rozpočtu, přibližně stejná suma je navržena i pro příští rok.

Odjezd v rytmu

Do budoucna mají některé hlavní linky městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích přejít na systém tak zvané taktové dopravy. Odjížděly by tedy v pravidelných intervalech. Dnes to platí třeba u linky číslo 2.