Poslední masopust zahájili už v pátek zabijačkou. Průvod vyrazil v sobotu dopoledne. V různých maskách se vydalo po vsi na třicet koledníků. „Obejdeme všechny chalupy, chodí děti i dospělí,“ uvedl starosta Plané Stanislav Kolařík.

Masopustní maškary už sice v Plané řádily poněkud po termínu, ale na veselosti jim to neubralo. Ostatně na mnoha místech se na průvod, koledu a další povyražení vzpomíná po celý rok a někdy i déle.

Například v Dyníně nikdy nezapomenou na zvláštní večerní překvapení. Obchůzka po vsi se ještě vejde do celkem obvyklých kolejí. „Mladí místní hasiči, sportovci a tedy všechna mládež absolvují průvod po celé vsi, od chalupy k chalupě. Začínají na návsi, která prý má mimochodem rozlohu jako českobudějovické náměstí. Masky si půjčují a některé i sami tvoří,“ říká k dynínskému masopustu jeho velká příznivkyně Anna Gebeltová. I muzikanti jsou podle ní mládežníci věkem do třiceti let.

Představení

Vrchol akce přichází večer. „Kluci si připraví speciální kulturní vystoupení,“ vysvětluje Gebeltová. V minulých letech už zpestřilo večer „Labutí jezero“, pak pohádka „Sněhurka a sedm trpaslíků“, letos to bylo „Zrození a život dynínského obyvatele – čili od školky, po Domov důchodců ve Veselí nad Lužnicí.“
„Všechno s patřičnými převleky, to jest baletní úbor, nebo miminka a podobně. Připomínám, že mezi takovými amatérskými herci jsou taky kluci nad 180 cm a někdy i ženáči… O tom, že se všichni, i generace mé maminky, které je nad 80 let, baví, není třeba pochybovat. Občerstvení jim zajišťuje kolektiv maminek a babiček v čele s paní Jánovou,“ doplnila „divačka“ Anna Gebeltová.

Diváci jsou neodmyslitelnou součástí masopustu i jinde. „Jsem tu u příbuzných a také jsem se přišla podívat, jaký tu mají průvod,“ zmínila na adresu „služebně“ nejmladšího reje maškar, který se konal v Žabovřeskách Božena Klímová z nedalekého Dubného.

Opasky

Při masopustu ale přijde ke slovu nejen zábava, nýbrž i hrdost na staré tradice. V Komařicích jsou například u masopustu pyšní na dlouhé trvání a staré kroje. V polovině února tady opět navázali na tradici, která je ve své obnovené podobě udržována nepřetržitě snad nejdéle ze všech jihočeských vesnic.
„Je zachována fotografie stará více než sto let,“ zdůrazňuje kronikář Oldřich Tripes. „Snímek dokládá, že koledníci nosili doudlebské kroje a nikoliv národovecké šerpy, ke kterým přešly koledy v okolních vesnicích ve dvacátých letech minulého století. Komařická koleda nosí doudlebské opasky dodnes a šerpy nikoliv,“ dodává Tripes. Největší masopusty se v Komařicích podle kronikáře konaly ve třicátých letech minulého století a v padesátých letech po obnovení masopustu, které připadá na rok 1956. Letos se tedy konal již 54. masopust v Komařicích bez přerušení. „Což nemá na Doudlebsku obdobu,“ zmínil Tripes.

Ve Střížově zase sázejí na bohatý průvod maškar, ve kterém třeba letos nechyběla skupina žokejů či „stromy“ nápadně připomínající figury ze známé pohádky Mrazík.

Masky vyrážejí každý rok i v Lipí. „Vezmou se masky a sejdeme se u hostince. Průvod maškar chodí po celé obci Lipí,“ říká za účastníky Roman Jinšík.
U každého domu se pak tančí, nechybí obvyklý přípitek nebo pohoštění, třeba tradičními koblihami. „V průvodu je nejméně třicet masek, představují například pohádkové postavy, filmové postavy nebo stará povolání,“ dodal Jinšík.

A řadu masopustů dnes dokumentují nejen fotografie nebo zápisy v kronikách. „Všechny masopusty jsou zdokumentovány na DVD a i když u večerního představení v Dyníně jsem nikdy nemohla být, mám to prostě doma natočené,“ dodává k oblíbené atrakci, která se v posledních letech vrací na vesnice, Anna Gebeltová.