VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Smrž: Excelentní kvalifikace, smůla v závodě

České Budějovice - Jihočech Jakub Smrž hned v úvodních dvou závodech letošního mistrovství světa superbiků naznačil, že v této sezoně by se mohl pohybovat opravdu hodně vysoko

21.3.2009
SDÍLEJ:

Jakub Smrž se pod ručníkem koncetruje na závod MS superbiků v Kataru. Samotné závody mu moc radosti nepřinesly, možnost k reparátu bude mít za dva týdny ve Valencii.Foto: mpafoto.com

Z hlediska bodového zisku to tak možná nevypadá, ale v prvních dvou závodech mistrovství světa superbiků Jihočech Jakub Smrž naznačil, že letos by mohl míchat kartami opravdu hodně vysoko.

Přitom příprava neproběhla úplně podle jeho představ. Alespoň ta na motocyklu, protože fyzičku honil opravdu hodně. „Na motorce jsme byli testovat jenom dva dny ve španělské Almerii, ale bylo tam docela chladno. Pokračovali jsme potom další tři dny oficiálními testy v portugalském Portimau. Něco jsme najezdili, ale počasí tam bylo také špatné,“ vysvětluje.

Před letošní sezonou tak seděl Smrž pouhých pět dní na ostré motorce, což bylo méně než v minulých letech. „Neřekl bych, že jsem špatně připraven, ale v hlavě jsem přece jen měl, že jsme toho moc nenajezdili. Hlavně většina soupeřů byla testovat přímo v Austrálii, kde se jel poté první závod sezony,“ uvádí.

Do letošní superbikové premiéry na Phillip Islandu však Jihočech vletěl jako kometa. První kvalifikaci vyhrál, po druhé byl druhý a v superpoli si zajistil čtvrté místo, což znamenalo start z první řady. „Mám–li být upřímný, tak jsem nečekal, že budu na úvodní závodě začínat z první řady,“ přiznává.

Superpole se letos jezdí odlišným způsobem než v minulosti, kdy šestnáctka nejlepších z kvalifikace jela jedno kolo na čas. „Z kvalifikace teď postupuje dvacet nejlepších. Všichni najednou jedou dvanáct minut, po kterých vypadnou čtyři s nejpomalejším časem. Po sedmiminutové pauze se jede opět na dvanáct minut a vypadne osm nejhorších. Po sedmi minutách pak jede nejlepší osmička o konečné postavení na startu,“ osvětluje Smrž nový způsob kvalifikačního superpole.

Nový systém je podle něj spravedlivější. „Více vypovídá o jezdeckých kvalitách,“ míní. „Je to ale hodně o taktice. Dvanáct minut je relativně dlouhá doba, ale pokud chci vyměnit gumu, tak mi nějaký čas zabere nájezdové kolo do boxů i následné výjezdové. K tomu čas na výměnu, takže se stihnou tak maximálně dva ostré okruhy,“ nastiňuje něco ze svého taktického rejstříku.

Klasické dvě kvalifikace takhle trochu pozbývají na významu. „Jde vyloženě o to, dostat se do první dvacítky. O všem se pak rozhoduje v superpoli,“ přikývne. „K dispozici má každý jen dvě kvalifikační gumy, takže je na každém, kdy je použije. Pro tým přináší nové superpole pořádný stres. Ale divácky je to určitě zajímavější. Na trati se pořád něco děje,“ usměje se.

Po výborných výkonech v kvalifikacích čekal i sám jezdec ve finálových jízdách asi více než výsledné deváté a sedmé místo. „Trošku více jsme čekali, to je pravda,“ připustí. „V Austrálii jsme ale měli hrozné problémy s pneumatikami. Důležité bylo začít sezonu nějakým slušným bodovým ziskem. To se povedlo, takže byla celkem spokojenost,“ tvrdí.

Druhý závod v Kataru sliboval ještě více. V kvalifikacích si totiž pětadvacetiletý pilot vyjel dokonce druhou pozici na startovním roštu.

Finálové jízdy mu však přinesly obrovské zklamání. Domů se totiž vracel bez jakéhokoliv bodového zisku. V první jízdě ho přibrzdil pád. „Odjel jsem od startu s první skupinou. Po dvou kolech jsem ale začal cítit, že mi malinko odskakuje přední kolo. Snažil jsem se jet trochu volněji a držel jsem se na pátém místě za Nakanem. Bez problémů jsem mu stačil, ale z ničeho nic mi uklouzlo přední kolo a došlo k pádu,“ lituje.

Na vině byla špatná pneumatika. „Asi byla trochu starší a nepracovala tak, jak měla,“ zdůvodňuje. Ze špatného výběru obutí ale neviní mechaniky. „Mohla ležet ve skladu trochu déle. Na pneumatice to nejde dopředu poznat. Zjistí se to až za jízdy.“

Druhá jízda přinesla problém dříve, než vůbec začala. „Na startu, když už odešli mechanici, jsem si všiml, že mám ulomený držák u tlumiče řízení. Po zahřívacím kole jsem tak musel do boxů vyměnit motorku a startoval jsem z boxů,“ smutně konstatuje Smrž, jenž nakonec dojel na nebodovaném sedmnáctém místě.

Neodhalená závada prý už chybou mechaniků byla. „Motorka se dávala po pádu narychlo dohromady, ale všimnout si toho měli,“ míní.

Při startu z boxů velká šance bodovat není. „Při letošní vyrovnanosti startovního pole je to skoro nemožné. Navíc mne pustili, až když byli ostatní v první zatáčce. Nevím přesně, kdy mne mají pustit, ale bylo to dost dlouho,“ pokrčí rameny.

Škoda bodů

Po dvou odjetých závodech je jezdec týmu Guandalini Racing patnáctý. „Je velká škoda, že jsem v Kataru neudělal nějaké body. Některých chybám se tam předejít dalo, některým ne. Z druhé stránky je pozitivní, že mohu závodit s těmi nejlepšími. Průběžné pořadí po dvou závodech není až tak směrodatné,“ je přesvědčen. „Škoda to ale určitě byla,“ připustí.

Z Kataru se Smrž vrátil nachlazený. „Nemělo by to ale být nic vážného,“ mávne rukou. Již za dva týdny ho čeká další závod ve Valencii. „To je okruh, který mi nevadí, ale není ani jedním z mých nejoblíbenějších. Bude to normální závod v Evropě, na kterém bych chtěl udělat dobrý výsledek,“ přeje si.

Autor: Pavel Kortus

21.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
U Horního Bolíkova na Jindřichohradecku boural zájezdový autobus.
18

Řidiči maďarského autobusu od Bolíkova hrozí trest

V zámeckém letním amfiteátru v Dačicích se každé léto koná Rockfest.

V Dačicích zazní rock, hlavní hvězdou bude Arakain

DOTYK.CZ

Před 41 lety se Zlaté piesky zalily krví. Došlo k nejhorší letecké havárii u nás

/VIDEO/ Pavol Hammel měl krušnou noc, slavilo se, pilo. Teď je kolem osmé ráno a on vláčně klimbá v odbavovací hale pražské Ruzyně. Pár kolemjdoucích ho poznává, je to frontman bigbítové kapely Prúdy, v roce 1976 dost populární. V 8:27 se zvedá dopravní letoun Iljušin Il 18-B z ruzyňské rampy, bez rockera na palubě. Alkoholové koma mu právě zachránilo život.

Nové byty se staví hlavně u velkých měst nebo v rekreačních oblastech

Jižní Čechy - Celkem 1244 nových bytů dokončili vloni stavbaři na jihu Čech. Nejvíce bytů vzniklo v Českých Budějovicích, zájem ale developeři a budoucí obyvatelé nových bytů mají i o obce blízké velkým městům anebo o rekreační oblasti.

Sestry nečekají na peníze státu, platí totiž šéfové

Jižní Čechy – Příplatky sestrám budou platit někteří zaměstnavatelé ze svého, dokud slíbené peníze na vyšší mzdy nepošle stát. Kraj požádal ministerstvo o 33,4 milionu korun na dvoutisícové navýšení platů zdravotnických nelékařských pracovníků u lůžek v 17 nestátních zařízeních.

V Krumlově zahraje další světová hvězda - Julian Rachlin

Český Krumlov - V pátek 28. 7. čeká letošní ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov jeden z nejvýznamnějších koncertů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení