Z hlediska bodového zisku to tak možná nevypadá, ale v prvních dvou závodech mistrovství světa superbiků Jihočech Jakub Smrž naznačil, že letos by mohl míchat kartami opravdu hodně vysoko.

Přitom příprava neproběhla úplně podle jeho představ. Alespoň ta na motocyklu, protože fyzičku honil opravdu hodně. „Na motorce jsme byli testovat jenom dva dny ve španělské Almerii, ale bylo tam docela chladno. Pokračovali jsme potom další tři dny oficiálními testy v portugalském Portimau. Něco jsme najezdili, ale počasí tam bylo také špatné,“ vysvětluje.

Před letošní sezonou tak seděl Smrž pouhých pět dní na ostré motorce, což bylo méně než v minulých letech. „Neřekl bych, že jsem špatně připraven, ale v hlavě jsem přece jen měl, že jsme toho moc nenajezdili. Hlavně většina soupeřů byla testovat přímo v Austrálii, kde se jel poté první závod sezony,“ uvádí.

Do letošní superbikové premiéry na Phillip Islandu však Jihočech vletěl jako kometa. První kvalifikaci vyhrál, po druhé byl druhý a v superpoli si zajistil čtvrté místo, což znamenalo start z první řady. „Mám–li být upřímný, tak jsem nečekal, že budu na úvodní závodě začínat z první řady,“ přiznává.

Superpole se letos jezdí odlišným způsobem než v minulosti, kdy šestnáctka nejlepších z kvalifikace jela jedno kolo na čas. „Z kvalifikace teď postupuje dvacet nejlepších. Všichni najednou jedou dvanáct minut, po kterých vypadnou čtyři s nejpomalejším časem. Po sedmiminutové pauze se jede opět na dvanáct minut a vypadne osm nejhorších. Po sedmi minutách pak jede nejlepší osmička o konečné postavení na startu,“ osvětluje Smrž nový způsob kvalifikačního superpole.

Nový systém je podle něj spravedlivější. „Více vypovídá o jezdeckých kvalitách,“ míní. „Je to ale hodně o taktice. Dvanáct minut je relativně dlouhá doba, ale pokud chci vyměnit gumu, tak mi nějaký čas zabere nájezdové kolo do boxů i následné výjezdové. K tomu čas na výměnu, takže se stihnou tak maximálně dva ostré okruhy,“ nastiňuje něco ze svého taktického rejstříku.

Klasické dvě kvalifikace takhle trochu pozbývají na významu. „Jde vyloženě o to, dostat se do první dvacítky. O všem se pak rozhoduje v superpoli,“ přikývne. „K dispozici má každý jen dvě kvalifikační gumy, takže je na každém, kdy je použije. Pro tým přináší nové superpole pořádný stres. Ale divácky je to určitě zajímavější. Na trati se pořád něco děje,“ usměje se.

Po výborných výkonech v kvalifikacích čekal i sám jezdec ve finálových jízdách asi více než výsledné deváté a sedmé místo. „Trošku více jsme čekali, to je pravda,“ připustí. „V Austrálii jsme ale měli hrozné problémy s pneumatikami. Důležité bylo začít sezonu nějakým slušným bodovým ziskem. To se povedlo, takže byla celkem spokojenost,“ tvrdí.

Druhý závod v Kataru sliboval ještě více. V kvalifikacích si totiž pětadvacetiletý pilot vyjel dokonce druhou pozici na startovním roštu.

Finálové jízdy mu však přinesly obrovské zklamání. Domů se totiž vracel bez jakéhokoliv bodového zisku. V první jízdě ho přibrzdil pád. „Odjel jsem od startu s první skupinou. Po dvou kolech jsem ale začal cítit, že mi malinko odskakuje přední kolo. Snažil jsem se jet trochu volněji a držel jsem se na pátém místě za Nakanem. Bez problémů jsem mu stačil, ale z ničeho nic mi uklouzlo přední kolo a došlo k pádu,“ lituje.

Na vině byla špatná pneumatika. „Asi byla trochu starší a nepracovala tak, jak měla,“ zdůvodňuje. Ze špatného výběru obutí ale neviní mechaniky. „Mohla ležet ve skladu trochu déle. Na pneumatice to nejde dopředu poznat. Zjistí se to až za jízdy.“

Druhá jízda přinesla problém dříve, než vůbec začala. „Na startu, když už odešli mechanici, jsem si všiml, že mám ulomený držák u tlumiče řízení. Po zahřívacím kole jsem tak musel do boxů vyměnit motorku a startoval jsem z boxů,“ smutně konstatuje Smrž, jenž nakonec dojel na nebodovaném sedmnáctém místě.

Neodhalená závada prý už chybou mechaniků byla. „Motorka se dávala po pádu narychlo dohromady, ale všimnout si toho měli,“ míní.

Při startu z boxů velká šance bodovat není. „Při letošní vyrovnanosti startovního pole je to skoro nemožné. Navíc mne pustili, až když byli ostatní v první zatáčce. Nevím přesně, kdy mne mají pustit, ale bylo to dost dlouho,“ pokrčí rameny.

Škoda bodů

Po dvou odjetých závodech je jezdec týmu Guandalini Racing patnáctý. „Je velká škoda, že jsem v Kataru neudělal nějaké body. Některých chybám se tam předejít dalo, některým ne. Z druhé stránky je pozitivní, že mohu závodit s těmi nejlepšími. Průběžné pořadí po dvou závodech není až tak směrodatné,“ je přesvědčen. „Škoda to ale určitě byla,“ připustí.

Z Kataru se Smrž vrátil nachlazený. „Nemělo by to ale být nic vážného,“ mávne rukou. Již za dva týdny ho čeká další závod ve Valencii. „To je okruh, který mi nevadí, ale není ani jedním z mých nejoblíbenějších. Bude to normální závod v Evropě, na kterém bych chtěl udělat dobrý výsledek,“ přeje si.