VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Samohýl: Možnost diskutovat s islámem jsme zatím nevyužili

České Budějovice – Emoce vyvolané vraždou francouzských novinářů redakce časopisu Charlie Hebdo se postupně zklidňují. Neustaly ale diskuse o možnostech soužití západního světa s muslimy. Svůj pohled přiblížil našemu Deníku religionista Jan Samohýl z Teologické fakulty Jihočeské univerzity.

29.1.2015 12
SDÍLEJ:

Jan Samohýl.Foto: Deník/Václav Pancer

Od útoku na Charlie Hebdo uplynuly tři týdny. Můžete vzpomenout, jak na vás zpráva o vraždách zapůsobila?
Moje první reakce byla šok a zděšení. Tato událost má ovšem řadu souvislostí, které se ukazují až dnes, s určitým časovým odstupem. Nikdo nemůže schvalovat terorismus. Islám má ale mnoho vrstev a projevů. Není to náboženství s jednotnou strukturou a organizací, jako to známe z katolické církve.
Důležité je připomínat rozdíl mezi islámem, islamismem a islamistickým terorismem. Je důležité odsoudit vraždění radikálních islamistů, ale je i důležité diskutovat s představiteli islámu. Terorismus je problém 
i uvnitř islamismu. Zatím jsme nevyužili možnost
k diskusi. Když jsem četl názory lidí pod prohlášeními představitelů českých muslimů, byl jsem zděšen mírou nenávisti a neochotou rozlišovat.

Mluvíte o různých vrstvách islámu. Můžete vysvětlit, jaké vidíte základní rozdíly mezi islámem a islamismem?
Islamismus, islámský fundamentalismus, je tady od konce 18. století. Vedl k přísnosti a radikalitě v dodržování muslimských náboženských přikázání a kulturních projevů. Ten vede islám k radikalizaci i dnes. Ale samotný islám není totéž co krajní islamismus, a to je třeba odlišovat. Reprezentantů islamismu je dnes asi 20 % z celkového počtu 1,5 miliardy vyznavačů islámu. Jen minimum islamistů řeší své problémy terorismem. Dialog 
s islamismem je nesnadný, ale důležitý.

Zmínil jste potřebu dialogu. Někteří odpůrci islámu ale tvrdí, že dialog není možný. Můžete vysvětlit, jak by podle vás mohl případný dialog s představiteli islámu vypadat?
Dovolte malou odbočku. Evropa má s komunikací 
s radikálními extremisty historickou zkušenost. Ve 
13. století jsme tu měli různé sekty, ať už to byli albigenští, kataři, valdenští… Všichni hrozili likvidací západní Evropy. A obranným štítem proti tomu byl vznik univerzit jako prostoru pro svobodný způsob myšlení a chápání světa v souvislostech.
Představitelé evropského islámu jsou často ochotni a schopni diskuse. A my bychom měli tuto šanci využít. Na vídeňské teologické fakultě existují semináře o křesťanství, které jsou určené muslimům, a je o ty přednášky velký zájem. Diskuse a kulturní výměna je pro řešení tohoto problému nezbytná. Představitelé islámu se účastnili průvodu v Paříži a ostře se vyjadřovali proti terorismu. Diskuse ale pochopitelně nestačí.
Druhou cestou k řešení je respekt vůči zákonům. Reakce části veřejnosti vloni proti druhému stupni registrace českých muslimů mi přišly nesmyslné. Vypořádat se 
s problémem, že ho zaženu a zakážu je naivní. Ve snaze muslimské obce o registraci druhého stupně vidím jejich respekt k našim zákonům.
Islám nikam nezmizí, komunikace a respekt k evropským zákonům je jediná možná cesta. Také je důležité vědět, že se může snadno dostat do sporu české právo a islámské právo šaría. Když se vrátím k Charlie Hebdo, nikdy bych ho, přes veškeré možné výhrady k jeho obsahu, necenzuroval a v žádném případě bych ho nezakazoval. A toto pojetí svobody musí respektovat i islámská komunita v Evropě.

Například bývalá muslimka Pavlína Bitarová tvrdí, že násilí a netolerance jsou zakořeněné přímo v koránu a že je nemožné islám reformovat. Vy tvrdíte, že soužití křesťanské a muslimské civilizace je možné. Jaké máte důvody si toto myslet?
Nechci se vyjadřovat ke sporům o výklad koránu, já se přímo ve své odbornosti islámu nevěnuji. S interpretacemi náboženských textů je vždy problém, můžeme tam nalézt ledacos. Spíše uvedu zase příklad z historie. Ve středověkém Španělsku v dobách Córdobského chalífátu vedle sebe velmi dobře žilo křesťanství, židovství a islám. Toto soužití kultur bylo pramenem i pro tehdejší rozvíjející se univerzity. Arabský svět byl v této době nositelem vzdělanosti, moderních názorů, dokonce se už tam objevila myšlenka tolerance. Takže historická zkušenost tu je. Podobné příklady soužití náboženství najdeme do určité míry například 
v dnešní Indonésii.
Problém současného islámu je, že jeho představitelé, kteří jsou ekonomicky, nábožensky, politicky i kulturně vlivní, jsou dnes spíše islamisté. Přesto je většina běžných muslimů umírněná. Musíme podporovat ten islám, který je vstřícný.

V čem vidíte největší překážku přizpůsobení islámu západnímu světu?
Uvedu důvod, který se zdá být jen jako náboženský. Myslím, že je to islamistické pojetí modlářství. To je zákaz zobrazování náboženských symbolů, které je považované za překážku na přímé cestě víry v boha. Za modly považuje fundamentalistický islamismus například i křesťanství, naše kostely, dokonce 
i jakoukoli kulturu a samozřejmě také politiku, která není čistě islamistická. Modlářství je jediný hřích, který je naprosto neodpustitelný.
Druhý velký problém islámu je propojení víry a náboženství s politickou mocí a právem. Islám vždy zasahuje do politiky a do práva. Taková úzká propojenost v křesťanství není, to je přece jen více osobní, intimní.
Jsem přesvědčen, že s tím je islám schopen pracovat. 
A ani všichni radikální islamisté nejsou automaticky teroristé. Možná Turecko, Jordánsko, případně další země by byly ochotné na proměně islámu spolupracovat. Současná vyhrocená situace ohrožuje i je samotné. Evropě by nemělo jít jen o samotný boj s terorismem, protože to je až konečný projev radikality. Je hlavně zapotřebí společně kultivovat islám.

Zmiňujete závažné překážky, které komplikuje soužití Západu s muslimy, ale současně striktně odmítáte islamofobní tendence ve společnosti. Jaký k tomu máte důvod?
Islamofobové, radikální odpůrci islámu, ztotožňují krajní islamismus s celým islámem. To je ale chyba. Islám je velmi různorodý už proto, že nemá jednotnou církev. Jednotlivé muslimské komunity se shromažďují kolem učitele imáma.

Chtěl jste okomentovat rozhovor našeho Deníku s bývalou muslimkou Pavlínou Bitarovou...
Poslouchat autentická svědectví je velmi užitečné. Osobní zkušenost vždy ukazuje nějakou ideologii v praxi. Lidé ale mají s islámem zkušenosti různé, najdeme svědectví pozitivní i negativní. Je potřeba brát v potaz 
i osobnost toho, kdo své svědectví prezentuje.
Musím říci, že paní Bitarová, která má za sebou různé životní přemety, na mě působí poněkud extravagantně. Na jedné straně před lety v ČT mluvila jako skalní reprezentantka muslimek a dnes se stejným zanícením islám kritizuje. Má za sebou dramatické okamžiky a přeji jí jen to dobré. Problém vidím v tom, jak tato svědectví používají islamofobní iniciativy. Dochází při tom k zjednodušování a k zobecňování.
Zjednodušené, poněkud hysterické reakce na islám a islamismus ze strany islamofobů nikam nevedou. Nebezpečí ze strany islamismu zde je. Ale to neznamená s nimi nediskutovat. Ale také je potřeba v těch diskusích být velmi obezřetní. Neměli bychom přijímat všechno, co představitelé islámu říkají. Je třeba být na svých pozicích, být sebevědomí, nepodléhat povrchnímu názoru a vést diskusi. Občasné tendence ze strany islamofobů tvrdit, že je islám totéž co nacismus, a proto se s ním nebavíme, mě velmi šokují. To není cesta.
Máme v Evropě historickou zkušenost s extrémismem i s náboženskými spory. Věřím, že to společně zvládneme.

Autor: Radka Doležalová

29.1.2015 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Zloději dnes ukradou i kadibudku

Dopravní nehoda se stala v úterý večer u Lipí. Zemřel při ní devatenáctiletý řidič.
AKTUALIZOVÁNO
2

Mladý řidič při nehodě vypadl z auta, později zemřel

Motor dal Plzni pět gólů v přesilovkách, Gřegořek definitivně ukončil kariéru

Strakonice – S blížícím se startem sezony začínají hokejisté ČEZ Motoru ukazovat svou sílu. Extraligovou Plzeň doslova deklasovali po výborném výkonu na strakonickém zimním stadionu 6:1 a zaujali především úžasnou produktivitou v přesilovkách, ve kterých nastříleli pět gólů. Ve čtvrtek je čeká další přípravný duel ve Znojmě (18).

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

V sobotu rozezní parkán rock, ska i punk

Prachatice - Hospic music fest 2017 - nultý ročník jednodenního hudebního festivalu, odstartuje již tuto sobotu. Bavit se a pomáhat můžete od 13 do 22 hodin.

Kam za zábavou a poznáním na Českobudějovicku

České Budějovice - Kam se můžete vypravit za zábavou i poučením na Českobudějovicku

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení