VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamiony pošlou pryč z města

Trhové Sviny - Kamiony, autobusy i osobní doprava na trase České Budějovice Nové Hrady jezdí v Trhových Svinech přímo přes střed města. Dlouhé roky se proto řeší možná náhradní trasa. Město nyní požádalo, aby do Zásad územního rozvoje kraje byl zanesen severní obchvat ve variantě, na které se shodly kraj a radnice. Výsledná varianta vyšla podle starosty Pavla Randy vstříc městu například v tom, že má silnice vést až za hřbitovem. Také předpokládané napojení u Otěvěku se změnilo podle představ města.

10.3.2016
SDÍLEJ:

Trhové Sviny, ilustrační fotoFoto: Deník

Několik věcí však ještě zbývá dořešit. „Například výjezd od firmy Schmied," říká Pavel Randa a dodává, že to ale bude záležitostí podrobnější projektové dokumentace.

Dvě variantyAby se doprava vyhnula centru Trhových Svinů, měla na výběr jižní a severní variantu. Volba padla nakonec na severní trasu. Obchvat má stavět kraj.

Jihočeský kraj nyní shromažďuje návrhy na změny v zásadách územního rozvoje. Příprava podkladů pro změnu, která se týká Trhových Svinů už začala. „Změna trvá standardně zhruba rok. Tady předpokládáme, že by to mohlo být i dříve," říká Daniela Řežábková, vedoucí oddělení územního plánování krajského úřadu.

Trasa obchvatu je nyní plánována severně od města, prochází až za hřbitovem. Z hlavní silnice na České Budějovice odbočuje před Otěvěkem, napojení na silnici na Nové Hrady odpovídá územnímu plánu Trhových Svinů a řidiči by na směr Nové Hrady najížděli na okraji Trhových Svinů u Velkého rybníku. Realizace samotné stavby je ale ještě hodně vzdálená.

Snahu najít dopravní řešení pro Trhové Sviny sledují nejen domácí, ale i řidiči z okolí. „Provoz skrz centrum je veliký, to nezpochybní nikdo. Severní obchvat vyřeší asi víc problémů najednou, ale je na tom ještě spousta práce," říká například Petr Švepeš z Bukové.

Na obchvat si Sviny počkají

Trhové Sviny Velké změny by přinesl dopravě v Trhových Svinech plánovaný severní obchvat města. Například kamiony už by se zcela vyhnuly místu zvanému příznačně místními „V Úzkém", kde jde při setkání autobusu a kamionu někdy doslova o centimetry. Kamiony by podle starosty Pavla Randy město objížděly po obchvatu a ty, které by potřebovaly do Trhových Svinů, by nově najížděly od Nových Hradů. Při realizaci obchvatu by totiž město zakázalo kamionům vjezd od Otěvěku.

Případný obchvat Trhových Svinů se týká nejen místních, ale také mnoha řidičů z okolních obcí. „Znám to tam dobře," říká například o Trhových Svinech Jaroslav Pardamec z Nesměně, který přes město často jezdí. Severní obchvat by podle Jaroslava Pardamce využily hlavně kamiony, které míří na Nové Hrady. A městu by to pomohlo. Ale zůstane doprava na Besednici a další jižní směry, ta by stejně projížděla městem.

Před časem se uvažovalo, že doprava by se řešila pomocí takzvané jižní přeložky. S tou ale nesouhlasila řada obyvatel města, protože by se provoz přivedl do zatím klidných lokalit. A v současnosti je tato varianta i prakticky obtížně realizovatelná. Kvůli změnám norem na pozemní komunikace by se musela dříve připravená dokumentace zcela přepracovat a pravděpodobně by muselo také dojít k demolici několika objektů v trase jižní přeložky, aby se vůbec případně mohla stavět.

Pokud ale ubude většina tranzitu, tak i zbývající doprava bude pro město snesitelnější. Obchvat odvede alespoň část dopravy zcela mimo město a pravděpodobně by pojmul i většinu dopravní obsluhy pro průmyslovou zónu.

Příprava obchvatu ale znamená běh na dlouhou trať. Jako první krok by se zřejmě uskutečnila změna v Zásadách územního rozvoje kraje. Potom bude na řadě příprava dokumentace pro stavební povolení, majetkové vypořádání stavby a nakonec výběr dodavatele. Vzhledem k početnosti administrativních úkonů a k nutným lhůtám tedy není realizace obchvatu Trhových Svinů záležitostí jednoho či dvou let.

„S ohledem na stav projektové přípravy nelze předpokládat, že by se stavba obchvatu zahájila v následujících pěti letech," uvedl vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jiří Klása. A některé odhady hovoří rovnou o horizontu deseti let.

Dříve se pravděpodobně dočkají obchvatu třeba nedaleké Strážkovice. Tam už běží územní řízení.

Autor: Edwin Otta

10.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bitva u Sudoměře 26. března 2016

Bitva u Sudoměře má čtvrté pokračovaní

Křižovatka Diamant na českobudějovickém sídlišti Vltava.
10

Uzavírka u Diamantu skončila, příští týden začne další

Zlatým Ámosem se stal Jihočech Lukáš Lis

Praha /VIDEO/ - Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Stoletá Anna Buriánková se nejraději směje

Sezimovo Ústí - Když ve svých 22 letech mladá Anna přijela do Sezimova Ústí, všude rostlo jen obilí a stálo pár domků, kde našla bydlení. Jako první přijely do Baťova ženy a dívky a jak oslavenkyně říká, trochu se tu bez mužů bály.

V baráži jsou favoritem extraligové týmy, říká manažer Motoru Stanislav Bednařík

České Budějovice – Plní jeden předsezónní cíl za druhým. Hokejisté ČEZ Motoru vyhráli základní část první WSM ligy, s jedinou porážkou na kontě prošli i dvěma koly play off. To hlavní je ale teprve čeká. V extraligové baráži se pokusí prodrat mezi naši hokejovou elitu. „Dosud jsme jenom plnili povinnost, teď už bude role favorita na bedrech extraligových týmů," upozorňuje v rozhovoru generální manažer klubu Stanislav Bednařík. Do baráže vstoupí Jihočeši v úterý v Pardubicích (18).

Město v dubnu zaplní tisíce příznivců hokeje

České Budějovice - Na dvacet tisíc příznivců hokeje ze čtyř zemí Evropy se chystá do jihočeské metropole. České Budějovice budou totiž od 27. do 30. dubna hostit České hokejové hry. Ty se do série turnajů Euro Hockey Tour vrátily po dvouleté pauze. V minulosti se hry konaly v Karlových Varech nebo třeba v Pardubicích.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies