Na místě bývalého vojenského letiště v Plané má vzniknout plnohodnotný vzdušný přístav nejen pro českou, ale i pro mezinárodní dopravu, z nějž budou moci například Jihočeši s cestovními kancelářemi odlétat na dovolenou ve velkých letadlech typu Boeing.

„Letiště je významným projektem, který přibližuje jižní Čechy České republice a Evropě,“ říká ředitel společnosti Jihočeské letiště Ladislav Ondřich.

K tomu zbývá jen poslední krok na pomyslném schodišti licencí. Podmínkou pro mezinárodní veřejné letiště je ale nutné vybudovat terminál, který se už projektově připravuje. „Zbývá stavební povolení na terminál, navigační zařízení a oplocení letiště,“ vyjmenoval Ondřich poslední kroky, které zbývá učinit k dosažení kýženého cíle.

Plýtvání penězi

Proud dotací, který umožňuje, aby se projekt blížil svému naplnění, však pravidelně vyvolává kritiku například u některých českobudějovických zastupitelů. Části z nich se například zdá, že se na letišti plýtvá prostředky.

Při projednávání rozpočtu na příští rok zpochybnil třeba opoziční zastupitel Ivan Tekel tři miliony korun na spotřební materiál, ochranné pomůcky, které vycházejí podle něj průměrně na 13 000 korun na zaměstnance včetně ředitele, a pozastavil se i nad průměrným platem. Ten vyšel podle zastupitele na průměrných čtyřicet tisíc korun hrubého.

Hrubý plat

„Vycházel jsem z podkladů, které byly zastupitelům předloženy při projednávání rozpočtu,“ řekl Deníku Tekel a doplnil, že částku určenou na mzdy vydělil počtem zaměstnanců.

„Ochranné pomůcky jsou především pro letištní hasiče,“ upozornil Ondřich s tím, že jedna výstroj stojí desítky tisíc korun. Podotkl také, že je kdykoliv ochoten komukoliv odpovědět na otázky a přednést mu záměry letiště. „Radnice jasně deklarovala, že letiště zpočátku bude muset být dotováno,“ připomněl.

Tekelův výpočet mezd zaměstnanců rovněž odmítl. „Průměrný hrubý příjem včetně prémií za uplynulých jedenáct měsíců byl 24 093 korun,“ uvedl Ondřich. Členství v dozorčí radě a představenstvu je bezplatné.

Ředitele letiště se zastal i primátor Juraj Thoma s tím, že když projekt předkládal poprvé do zastupitelstva, upozornil, že šest až deset let bude záměr závislý na dotacích.

Z cizího krev neteče

Tekel také upozornil, že se chystají opravy pronajatého majetku, a to znamená vklad městských peněz do cizího majetku.

Podle Ondřicha však letiště platí jen provozní opravy. Velké opravy, z nichž v poslední době byla největší čtyřmilionová rekonstrukce hangáru, hradí Jihočeský kraj.

Z pronájmu nemovitostí získává letiště ročně částky v řádech milionů korun. Podle opozičního zastupitele se tak letiště spíše chová jako zvláštní realitní kancelář.

Neunikly mu ani pohyby na letišti vykázané na webových stránkách letiště. Pokud by se týkaly skutečně podle Tekela startů a přistání, měly by být ve výnosech tři miliony korun. „Připadá mi, že z cizího krev neteče,“ naznačil plýtvání prostředky Tekel a dodal, že letiště ano, ale s efektivním vedením.

V otázkách financování letiště zůstávají obyvatelé Budějovic neteční. „Vyhazuje se za všechno možné, stejně si udělají, co chtějí,“ naznačil ironicky na adresu těch, kteří o financích rozhodují, dvaapadesátiletý Josef Brandl.

Význam pro kraj

Bývalý hejtman Jihočeského kraje a českobudějovický zastupitel Jan Zahradník zdůraznil, že zachování letiště pro civilní provoz má pro jižní Čechy velký význam a nebylo nijak samozřejmé.

Při jednání zastupitelstva nakonec u výrazné většiny přítomných převážily sympatie pro letiště a v rozpočtu nebylo nijak kráceno.

Ohledně jeho ekonomické budoucnosti však vyslovil určitou obavu Petr Braný z opozičních lavic. Vyjádřil se, že zisková pro letiště v Plané bude jen logistika.

Doplnil, že když se dá do projektu miliarda, může dojít také na to, že se řekne: „musíme ta pole využít a dát sem haly“. A pokud město má takové záměry, bylo by podle Braného správné seznámit s nimi občany.