Nový přechod mezi zastávkami MHD Papírenská v ulici Boženy Němcové by uvítali někteří lidé z Rožnova. Argumentují tím, že zde v poslední době výrazně přibylo aut, což představuje problém hlavně pro seniory, kteří se kolem nemocnice vyskytují v hojném počtu. Magistrát se sice této myšlence v zásadě nebrání, ale proti jsou policisté. Ti tvrdí, že více přechodů u zastávek hromadné dopravy může být pro chodce paradoxně nebezpečnější, než když tam nejsou vůbec nebo jen v omezeném počtu. S tím ovšem místní obyvatelé tak úplně nesouhlasí.

„Jezdí tu i náklaďáky a vozy hromadné dopravy, které si při odbočování do nebo z Papírenské ulice musejí najíždět do protisměru. Tím pádem tady vznikají opravdu nebezpečné situace. Myslím si, že přechod by tady určitě byl třeba,” zmínil například čtenář Josef Šejba při návštěvě redakce v rámci pravidelného středečního projektu Z očí do očí. Vedoucí odboru dopravy budějovického magistrátu Jaroslav Mráz dosud žádný podnět od občanů ohledně stavby přechodu nedostal.

Uvedl však, že z jeho pohledu tomu nic nebrání. Náklady by se mohly pohybovat od dvou set tisíc korun až do půl milionu, záleželo by na konkrétním rozsahu stavebních prací. „Zřízení přechodu není jen nastříkání zebry. Nově zřizované přechody by měly být řešeny již kompletně, dle současných dopravně bezpečnostních standardů,” vysvětlil Mráz.

Dodal, že v praxi to znamená například úpravy na chodnících, pořízení hmatových prvků pro nevidomé, zúžení vozovky nebo vytvoření bezpečnostního ostrůvku. „Délka neděleného přechodu na takovéto ulici by měla být šest a v odůvodněných případech sedm metrů. Musí tam také dojít ke speciálnímu nasvícení veřejným osvětlením a doporučuje se i vybavení takzvanými blikačkami,” zdůraznil Jaroslav Mráz.

Vyšší ohrožení?

Negativní stanovisko zaujímají ke stavbě přechodu policisté. Podle své budějovické mluvčí Reginy Tupé jsou totiž přechody specifickými dopravními místy, u kterých je nutné zvážit nejen intenzitu vozidel a chodců, ale i polohu přechodu samotného. Při jejich plánování se vždy musí vycházet z dokumentace od autorizovaného projektanta pro dopravní stavby. „Ve vztahu k zastávkám hromadné dopravy či autobusů na nich naopak může docházet k vyššímu ohrožení bezpečnosti chodců,” zdůvodnila Tupá.