Už od prvního dubna by se mohlo stát skutečností, že si maminky 
s kočárky nebudou muset kupovat jízdenky do vozů městské hromadné dopravy.

Na první pohled to vypadá, že se město snaží podpořit růst obyvatelstva a zvýšit porodnost. Důvod k této přelomové změně má ale prozaičtější důvod. V době rodičovské dovolené nemají matka či případně otec takové příjmy, a tak jim chce město, respektive dopravní podnik, touto cestou pomoci.

„Vzhledem k tomu, že mohou MHD zdarma využívat například i senioři nad 70 let, tak chceme podobnou možnost zavést i pro tuto skupinu obyvatel, která si v této fázi života nevydělává tolik peněz. Věřím, že to pomůže,“ vysvětlila náměstkyně českobudějovického primátora Ivana Popelová.

Návrh zatím radní města neschválili, ale do konce března by se tak již mohlo stát. Náměstkyně uvedla, že je ještě nutné stanovit přesná pravidla pro toto zvýhodnění. Otázkou totiž zůstává, jak bude nový systém nastaven. Zdali například rodiče dětí do tří let, kteří nastoupí s kočárkem, budou muset mít nějaký přepravní doklad, nebo popřípadě situaci na místě vyhodnotí revizor. Dopravní podnik zatím nechce sdělit podrobnosti s tím, že je zveřejní až po schválení. Rodiče takový návrh vítají. „Rozhodně by to bylo skvělé. Za ušetřené peníze bych koupila třeba sunar a pleny,“ řekla jedna z maminek Jana Lišková. 

K prvnímu dubnu by jízdné pro matky s kočárkem nemělo být jedinou přelomovou změnou. Již nyní je jisté, že radní do konce března schválí slevu na jízdném také pro studenty. Přesně by se to mělo týkat tarifní skupiny žáci a studenti od 16 do 26 let.

Dopravní podnik musí ke změně přistoupit na základě nových pravidel, která určuje stát. Ta říkají, že cena za jízdné nesmí přesahovat padesát procent plného jízdného. „V některých případech je to ale v tuto chvíli asi 57 procent,“ uvedla náměstkyně Popelová.

Největší snížení u tarifní zóny jedna by to mělo přinést pro patnáctidenní jízdné. V tuto chvíli je za 120 korun, nově by to mělo být zřejmě 107, tedy o 13 korun levněji. U třicetidenního o deset korun a u týdenního o osm korun méně.
„Jednání o tarifu bylo přerušeno. Konkrétní informace poskytneme až po schválení tohoto návrhu,“ dodal Radek Filip za dopravní podnik.

Společnost připravuje ještě jednu zásadní novinku. Tu by měli přivítat především cestující s internetovým připojením, kteří rádi provádějí platby prostřednictvím takzvaného e-shopu.

Přes internet
V některých městech již tuto možnost dopravní podniky nabízejí, brzy by se mohli přidat i Budějovičtí. „Prozatím mohu pouze potvrdit, že dopravní podnik pracuje na přípravě e-shopu, který by cestujícím umožnil nákup všech druhů kuponů 'k průkazkám' na MHD on-line bez nutnosti návštěvy předprodejního místa,“ potvrdil Filip.

Zájemci by si tak na zmíněné průkazky mohli dokoupit elektronické čipy, které by stály řádově desítky korun. Na ty by se po zaplacení přes internet načetlo jízdné. Na podobném principu to funguje například v Plzni či Praze, kde mají ovšem přímo čipové karty.

O těch v jihočeské metropoli v tuto chvíli neuvažují. Je pravdou, že například pražská opencard dodnes sklízí hlavně kritiku, přičemž projekt stál stovky milionů korun, naopak plzeňská karta se stala mezi cestujícími velmi populární.