Klíčová opravaVýměna mostních závěrů na Litvínovickém mostě v Českých Budějovicích bude stát 5,9 milionu korun včetně daně, investorem bude Správa a údržba silnic Jihočeského kraje
Oprava potrvá 75 dní, začít by podle předběžného plánu mohla v posledních dnech měsíce dubna


Náměstek českobudějovického primátora Petr Holický připustil, že právě oprava mostu přes Vltavu na Mánesově třídě bude mít pravděpodobně největší zásah do plynulosti dopravy ze všech dopravních staveb plánovaných na letošní sezonu.

Zatím není přesně stanoveno, jak se po dobu 75 dní trvající rekonstrukce, jež zahrne výměnu takzvaných mostních závěrů, změní dopravní poměry ve zmíněné lokalitě. „Ideální řešení neexistuje. Teď v podstatě vybíráme tu nejméně špatnou ze všech špatných variant," nepotěšil motoristy ředitel Správy a údržby silnic Jihočeského kraje (SÚS) Jan Štícha. Právě SÚS, respektive kraj, je investorem plánované opravy.

Podle Jana Štíchy jsou nyní ve hře v podstatě už jen dvě varianty. SÚS preferuje možnost uzavřít most po třetinách. „V první fázi bychom uzavřeli dvě třetiny mostu s tím, že by průjezdný zůstal jen jeden jízdní pruh, a to pouze pro autobusy a vozidla záchranářů, policie a hasičů. Poté bychom dvě třetiny mostu otevřeli a veškerá doprava by jezdila ve dvou pruzích," naznačil Jan Štícha.

Lepší cesty řidiči zaplatí stáním v kolonách

Svačinu, trpělivost a možná i léky na uklidnění si budou muset začít na cesty autem po městě chystat budějovičtí řidiči.

Z dopravních staveb plánovaných na nadcházející sezonu plynulost provozu v ulicích jihočeské metropole nejvíce ovlivní rekonstrukce Litvínovického mostu spojujícího ulice Na Dlouhé louce a Mánesovu.

Představitelé města i investora stavby, kterým je Správa a údržba silnic Jihočeského kraje (SÚS), se obávají, že práce na spojnici frekventovaných silnic může ochromit dopravu v celých Budějovicích.

„I proto předpokládáme, že se na dobu oprav změní dopravní signály ve větší části města," upozornil ředitel SÚS Jan Štícha. Doplnil, že v současné době vznikají modely, které mají napovědět, jak omezení na mostě přes Vltavu ovlivní dopravu ve zbylých částech Českých Budějovic.

Možnost, jak zvládnout nutnou opravu, a přitom zajistit bezproblémový průjezd městem, ale prakticky neexistuje. Jan Štícha připustil, že v současné době jde jen o to, zvolit tu nejméně špatnou ze všech špatných variant dopravních omezení.

Silničáři navrhují uzavřít na pět nebo šest týdnů dva jízdní pruhy, přičemž provoz ve zbylém pruhu by řídily semafory. Směly by sem ale jen vozidla integrovaného záchranného systému a autobusy. „Po zhruba šesti týdnech bychom naopak uzavřeli zbylý jízdní pruh a dva by zůstaly volné pro veškerou dopravu," naznačil ředitel SÚS.

Druhou zvažovanou variantou je nechat most průjezdný po celou dobu oprav. „Uzavřeli bychom vždy jednu polovinu mostu, přičemž na zbylé polovině by zůstaly průjezdné dva pruhy, ovšem každý z nich pouze o šířce 2,6 metru," popsal Jan Štícha. Doplnil, že tato varianta podle něj není právě ideální. „Lze předpokládat, že v tomto případě by měly problémy s průjezdem autobusy nebo nákladní vozidla. Navíc hned za nájezdem na Mánesovu třídu ve směru od Krumlova by se provoz zúžil do jednoho pruhu, čímž by se příjezd od Krumlova a Kaplice totálně zablokoval."

Nedaleko od mostu spojujícího ulice Mánesova a Na Dlouhé louce chystá jinou dopravní stavbu město. Kolonám by mělo ulevit snadnější odbočování u budovy KOH-I-NOOR z Mánesovy ulice do ulice Boženy Němcové. Vzniknout tu má pravý odbočovací pruh. Podle náměstka primátora Petra Holického ale bude nutné zvážit termín zahájení prací právě s ohledem na plánovanou opravu mostu.

Dalším velkým zásahem do budějovické dopravy bude rekonstrukce mostu přes Dobrovodský potok na Pražské třídě. Nebezpečí dalšího kolapsu na místních silnicích je ale pro letošní rok zažehnáno. „Letos se oprava neuskuteční, neboť Ředitelství silnic a dálnic ČR, které se na rekonstrukci bude podílet, připravuje tuto akci až na rok 2017. Tím pádem bude město postupovat v součinnosti s ŘSD," podotkl Petr Holický.

Na letošek ale město připravuje jiné dopravní stavby.

Nové přechody pro chodce, semafor, ale především zbrusu nová podoba celé křižovatky s možností odbočení vlevo na Nádražní ulici pro autobusy a trolejbusy by měly vzniknout na východním konci Žižkovy třídy. Změní se i poloha zastávek městské hromadné dopravy, přesunou se přímo před nádraží. Souvisí s tím také změny v paralelní Průmyslové ulici, kam chce naopak radnice pustit auta a hodlá tu i vybudovat stezku pro cyklisty.

Spojení z nové čtvrti mezi Stromovkou a Švábovým Hrádkem má vylepšit zbrusu nová silnice, která vyústí na Branišovské ulici naproti místu, kde dnes končí ulice Milady Horákové.

Na poslední z šesti potřebných stavebních povolení čeká záměr propojit ulice M. Horákové a Strakonická přes někdejší vojenské cvičiště ve Čtyřech Dvorech. Třebaže povolení se vztahuje na samotnou silnici, město je odhodláno letos započít s přípravami pro doprovodné stavby, jako jsou chodníky, cyklistické trasy apod. Samotná nová komunikace se bude muset přizpůsobit hlukové studii, zřejmě se tu nebude smět jezdit v noci.