VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rozhovor: MHD může být sexy pro všechny

České Budějovice – V křesle ředitele budějovického dopravního podniku (DP) je Jaroslav Ďuriš teprve druhý týden, takže se s novou pozicí zatím seznamuje. Už teď má ale tento muž, který je dopravně spojen hlavně s pražským metrem, jasnou vizi, kam by měla společnost směřovat. 

13.4.2012 14
SDÍLEJ:

Ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš (na snímku vpravo)Foto: archiv Deníku

Chce uspět se slušností a selským rozumem, naopak tvrdí, že u něj nemá šanci arogance moci. Také upozorňuje, že do nové funkce nevstupuje jako řezník, který hodlá dělat radikální změny. Chtěl by ale například snížit náklady díky jinému postupu při nákupu nafty. „Pro cestující by měla být městská hromadná doprava sexy. Věřím, že se mi podaří měnit tvář firmy k lepšímu,“ říká.

Oficiálně jste ve funkci deset dní. Co jste za tu dobu stihl?
Seznamuji se s čísly a analýzami, které pro mě před nástupem do funkce nebyly přístupné. Převzal jsem dopravní podnik v době, kdy má za sebou mnoho změn a určitě hned na úvod nechystám nic radikálního. Teď potřebuji zhruba dva měsíce na to, abych si ve spolupráci s kolegy připravil jasnou strategii, jak budeme do budoucna postupovat.

Stihl jste si již projet všechny linky?
Přiznám se, že ne. Ale ještě před tím, než jsem na pozici ředitele nastoupil, jsem si koupil jednodenní jízdenku a jezdil křížem krážem po celém městě. Bylo to asi v polovině března.

A jaký jste z toho měl dojem?
Určitě převažují klady. Je, na čem budovat.

Z vaší odpovědi plyne, že ale existují věci, které lze zlepšovat. Chci tím narazit i na fakt, že oproti loňsku opět, i když ne o mnoho, poklesl počet cestujících.
Určitě je tady prostor pro změny. Na přípravu nyní potřebuji ten zmíněný čas. Má aktuální práce spočívá ve snižování nákladů a zvyšování tržeb. Jednou z možností je snížit náklady na některé služby. Mám také představu 
o změně při nákupu pohonných hmot. Nový model by měl být centrálně řízen z vedení, a to zcela transparentně. Předpokládám, že by to mohlo znamenat výrazné úspory.
(V současné době dopravní podnik každý týden osloví 5 až 6 dodavatelů a přibližně 60 tisíc litrů nafty kupuje od toho, který nabídne nejnižší cenu. Pozn. red).

Zmínil jste, že byste chtěl do MHD nalákat také skupiny lidí, které ji v dnešní době moc nevyužívají. Mám tím na mysli například osoby, které jezdí na různá manažerská jednání a podobně. Jak tedy udělat MHD, jak jste také sám řekl, sexy?
Je to běh na dlouhou trať. Určitě chceme jít tou cestou, že MHD je sexy. To je, myslím, termín, který platí. Je jedno, jestli to bude směřovat k manažerům, či maminkám, které už dopravní podnik na možnost jízdy zdarma láká, či na jiné skupiny obyvatel. Myslím, že u manažerů bude ale ta cesta nejsložitější.

Řekl jste, že chcete problémy řešit selským rozumem. Den před vaším nástupem do funkce se měnily jízdní řády, což mělo zásadní dopad na linku 1. Byla rozdělena na tři nové linky. Mnoho cestujících, kterých se to dotklo, je toho názoru, že takové rozhodnutí je proti selskému rozumu.
V drtivé většině klíčových rozhodování by mělo zdravé uvažování a rozhodování platit. Někdy ovšem nastane situace, kdy se něco musí řešit tak, že to na první pohled logicky nepůsobí. Tento případ nechci obhajovat, ani kritizovat. Rozhodlo se před mým nástupem a beru to teď jako stav, který tady je.

V dnešní uspěchané době mám pocit, že na některé linky v Budějovicích se čeká až příliš dlouho. Přitom, kdyby byl někde interval kratší, mohl by takový atraktivní spoj nalákat nové cestující.
Na podobný názor už jsem narazil a s kolegy jsem na toto téma hovořil. Nechci v tuto chvíli říkat, že se to změní, protože, všechno začíná u peněz, pak jsou tady ještě technické a provozní podmínky. Tento a i příští týden o tom budeme dále diskutovat a chci znát jasné názory. Obecně mohu říct, že budu tlačit na to, aby takovéto věci řešily tak, jak náš klient cítí, že je to potřeba.

V Budějovicích postrádám osobitou tvář vozového parku. Když se řekne Plzeň, vidím jednoznačně žluté tramvaje, v Praze je to zase červená. Chápu, že vozy slouží jako reklamní plocha a tímto způsobem vydělávají, přesto…
Mluvíte mi z duše, mám přesně tento názor, že by vozový park měl mít svoji tvář.

K vylepšení vzhledu chtějí přispět i studenti. Mají nápad, že by se mohly uměleckou tvorbou oživit zastávky.
Obecně nejsem proti. Určitě jsou to věci, které pomáhají sexy tváři MHD. Image je jedna z klíčových věcí, které chci v DP měnit. Samozřejmě všemu musí předcházet jednání 
o podmínkách, za jakých by to mohlo fungovat. Myslím, že jsme schopni toto uskutečnit.

Autor: Lukáš Marek

13.4.2012 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Baráčníci z Boršova letos pozvali na dožínky 16 povozů s koňmi. Ty se sem sjeli z celých jižních Čech a vyšperkovali tak tradiční vesnickou slavnost.
30

OBRAZEM: Staročeské dožínky v Boršově

Rodáci z Mladošovic oslavili v sobotu úctyhodné stáří obce i štěstí, které měli místní v noční bouřce. V zrostlý strom v blízkosti kostela spadl totiž přesně na místo, kde napáchal jen minimální škodu.
11

OBRAZEM: Mladošovice slaví 650 let i štěstí při bouřce

AKTUALIZUJEME / SLEDUJEME ON-LINE

Noční bouřka se prohnala jihem Čech, zastavila i vlaky

Jižní Čechy - Bouřka, která se prohnala zemí, neušetřila ani jižní Čechy.

Tehdy tam palci zamačkávali bubliny horkého asfaltu

Jaroslavice – Na místě, kde kdysi stála vesnice Jaroslavice, je nyní Hněvkovická přehrada. V sobotu se na loučce u přehrady setkají rodáci této zatopené vesnice a zavzpomínají na staré časy.

Povodně 2002: Poslední oběť zemřela tři týdny po velké vodě

Jižní Čechy – Povodňový vzpomínkový seriál dnes končíme příběhem Marty a Vlastimila Weberových.

Nehoda na objízdné trase na Netolice

Podeřiště u Malovic - Kamion s pick upem se srazili v Podeřišti, tedy na objízdné trase do Netolic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení