Námětů je hned několik. Debaty dokonce připomněly i dávno opuštěnou trasu, která by dálnici posunula dál na východ od města, až na tak zvaný Lišovský práh. S tím ale ministerstvo dopravy nesouhlasí.

„Hledání úspor u projektu dálnice bude vzhledem k celkové ceně nutné,“ potvrdil však Deníku tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. O přesné podobě alternativ se bude jednat. V diskusi o úsporách budou mít hlavní slovo ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a zástupci města České Budějovice.

Někteří řidiči navrhují i zmíněné radikální řešení. Posunuli by trasu dálnice o několik kilometrů.

K Lišovu

„Posunutí dálnice o čtyři kilometry východním směrem by byla varianta levnější a ekologičtější,“ říká profesionální řidič Václav Rejda z Rudolfova na adresu chystané dálnice.

Trasa, která se nyní plánuje, je podle Rejdy vedena příliš blízko několika obcí. „Na to, že se jedná o dálnici, je vzdálenost těchto obcí od komunikace z hlediska ekologie malá,“ míní Rejda a dodává, že ani zářez do terénu a uvažovaný tunel u Pohůrky nejsou levnou záležitostí.

Dálnice má navíc plnit u Budějovic funkci obchvatu, proto zahrnuje také čtyři sjezdy a příslušná komunikační napojení. Suma za 12 kilometrů dlouhý úsek dálnice se nyní pohybuje na úrovni 22 miliard korun.

„Stavby dálnic jsou u nás podstatně dražší než v jiných státech také z toho důvodu, že jsou draze projektovány,“ říká k tomu Rejda.
Námět na změnu trasy se objevil i v českobudějovickém zastupitelstvu, ale bez úspěchu. Městu a obcím se do tak radikální změny zřejmě nebude chtít z mnoha důvodů.

Například kvůli nutným úpravám územního plánu. „Tyto úvahy nás vracejí o dvacet let zpátky. Znamenalo by to celý proces přípravy zahájit úplně z bodu nula,“ uvedl pro Deník budějovický zastupitel Vladimír Brůha s tím, že by to stavbu zpozdilo až o několik desítek let. Podobně to vidí ministerstvo dopravy. „Nové trasování v jiné stopě je až poslední možností, jak úspor dosáhnout, neboť by v této souvislosti bylo potřebné změnit územní plán a nabourána by byla též koncepce přivaděčů k novému obchvatu stabilizovaná v územních plánech,“ upozorňuje Karel Hanzelka.

Bez tunelu?

„Jako pravděpodobnější vstup do jednání se jeví opětovné projednání původní varianty obchvatu. Ve stávající stopě, ale s odlišnou nivelitou,“ dodává k dálnici Hanzelka. Naznačil, že by se mohlo ušetřit tím, že by se dálnice třeba u Pohůrky „vytáhla“ na povrch a nedělal by se tunel. Dálnice by se tady mohla vrátit také na estakádu, která by vedla nad Dobrovodskou silnicí.

Takové řešení ale znovu odmítá budějovická radnice. Její zástupci už dříve řekli, že vést zde dálnici jinak než v tunelu, by zhoršilo kvalitu bydlení v okolí komunikace. Ušetřit by se podle radnice mohlo spíše na počtu a způsobu řešení mimoúrovňových křižovatek v okolí krajského města. Plánují se čtyři.

Termín stavby dálnice u Budějovic je ale zatím odsunut na neurčito. Do roku 2012 má být hotova do Veselí nad Lužnicí.