Novela ve zkratceCyklisté nadále nemohou jezdit pod vlivem alkoholu a sněmovna odmítla i zvýšení povolené rychlosti na vybraných dálnicích na 150 km/hod. Novela z loňského prosince upravuje i jízdu na vozítkách segway a při snížené viditelnosti ukládá chodcům za povinnost nosit na silnicích mimo obce reflexní prvky.

S návrhem umožnit cyklistům jízdu pod mírným vlivem alkoholu přišel lidovec Jiří Junek. Rozhodnutí neuzákonit jeho námět Lukáš Bajt vítá. „Opilý cyklista do silničního provozu nepatří," říká koordinátor pro cyklistiku v krajském městě. Otevřeně však přiznává, že kolo je oblíbeným dopravním prostředkem třeba právě nejen do restaurací, ale hlavně poté i směrem domů z nich. Český národ má podle něj takovou povahu, že sebemenší vůli v zákoně by mohl spíše zneužít než brát s rozvahou. Souhlasí s ním i maminka na mateřské dovolené Dana Coufalová z Českých Budějovic. „Na kole jezdím pravidelně, ale po požití alkoholu bych na něm nevyjela," říká pětatřicetiletá žena s tím, že pro cyklisty by měla prý platit stejná pravidla jako pro ostatní účastníky silničního provozu.

Lukáš Bajt se domnívá, že než povolený alkohol by cyklistům mohly přinést daleko více užitku právě víceúčelové pruhy. Ty mohou do určité míry nahradit funkci cyklopruhů na místech, kde na ně není prostor.

Cyklisté by mohli být na silnici více chráněni

Pro pohyb po krajském městě je jízdní kolo oblíbeným dopravním prostředkem. Bezpečnost cyklistů na českobudějovických silnicích by v budoucnu mohly zvýšit takzvané víceúčelové pruhy.

Víceúčelové pruhy mohou pomoci tam, kde není dostatečný prostor pro vznik klasických pruhů pro cyklisty. Městský koordinátor pro cyklistiku Lukáš Bajt poukázal, že cyklistu ve víceúčelovém pruhu nesmí ostatní účastníci silničního provozu nijak ohrozit. „Osobním vozidlům pro jejich jízdu slouží zbytek vozovky, který je od víceúčelového pruhu oddělen přerušovanou čarou," popisuje Lukáš Bajt.

Nákladní vozidla při potřebě využít víceúčelový pruh pak musí přibrzdit a objet cyklistu až při vhodné chvíli. Lukáš Bajt toto řešení upřednostnění cyklistů považuje za vhodnější variantu než v případě takzvaných piktogramů. Ty jsou instalovány na Novohradské ulici a Lidické třídě. „Jde vlastně jen o informační obrázek cyklisty na silnici a tedy takový psychologický prvek," poukazuje městský koordinátor pro cyklistiku.

Víceúčelové pruhy se testovaly v Uherském Hradišti, kde se podle Lukáše Bajta osvědčily i v tuzemských podmínkách. „V Rakousku či Holandsku jsou ale už běžné," říká. Snazší vznik víceúčelových pruhů podle Lukáše Bajta umožňuje silniční novela z prosince loňského roku.

V Českých Budějovicích víceúčelové pruhy zatím nikde nefigurují. Lukáš Bajt by si je dokázal představit ideálně na Lidické třídě. „Při plánované rekonstrukci se s cyklopruhy nepočítá kvůli nedostatečné šířce," řekl.

Jeho slova potvrdil i Radek Šíma, mluvčí Jihočeského kraje, který bude investorem akce. „Zřízení samostatných pruhů pro cyklisty v dalších úsecích není vzhledem k šířkovému uspořádání vozovky možné. Také by muselo dojít ke zrušení všech parkovacích stání pro vozidla podél chodníků, což by představovalo velký problém ve vztahu k vlastníkům přilehlých nemovitostí," uvedl. Lukáš Bajt tak namítl, že začlenění víceúčelových pruhů by problém mohlo vhodně vyřešit. Radek Šíma k tomu podotkl, že aktuálně zpracovávaná projektová dokumentace bude obsahovat zachování stávajících tras pro cyklisty s vyznačenými piktogramy na vozovce a svislým dopravním značením v rozsahu dle současného stavu, tedy v úseku Beránkovo nábřeží až ulice Sokolovská.

Segwaye budou moci vyjet na silnici

Vozítka zvaná segway dosud nemají v zákoně vlastní kategorii. Lidé na nich jedoucí jsou tak považováni za chodce. Segwaye nemohou být používány na silnicích. Podle novely budou moci vjet do vozovky v místech, kde chodník není.

Obce je ale budou moci na základě související vyhlášky zakázat dopravní značkou a podle schváleného pozměňovacího návrhu i nařízením. Nařízení by se nesmělo vztahovat na vozítka státních a městských policistů. Omezení provozu obcemi představuje podle ministerstva dopravy kompromisní řešení vyvažující zájmy státní správy a chodců, a zároveň méně omezující zájmy provozovatelů vozítek.

Plošný zákaz by prý úplně znemožnil provozování těchto vozítek.

Segwae v Českých Budějovicích prodává například společnost G-POWER. Její jednatel Martin Proško uvedl, že firmy se změna v zásadě nedotkne. „Na situaci se můžeme dívat hlavně z pohledu půjčovny, kterou máme v Českém Krumlově. Protože u přístrojů, které stojí zhruba dvě stě padesát tisíc, je půjčování daleko běžnější než samotný prodej," vysvětluje Martin Proško.

Problémy podle něj vznikají především v Praze. „Provozovatelů je tam hodně. A někteří nemají takovou morální kvalitu a segwaye půjčují i bez účasti instruktorů. Lidé pak na nich dělají s prominutím kraviny, mohou si dát i nějaké to pivo, a pak se snadno může stát, že řízení nezvládnou," popisuje Martin Proško.

Ve společnosti G-POWER naprosto vylučuje možnost nechat lidi po vypůjčení vozítek bez odborného dohledu. „I když si ho vypůjčí jen jeden člověk, tak stejně s ním jako druhý u nás pojede instruktor. Ten totiž dobře zná úskalí na trase, kudy se jede," říká.